کد خبر: 10248
A

موگرینی: اتحادیه اروپا ۲ نشست درباره سوریه برگزار می‌کند

مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا ضمن استقبال از اجرای توافق آتش‌بس در سوریه و مذاکرات صلح آستانه از قصد این اتحادیه برای برگزاری دو نشست درباره سوریه در اواسط ژانویه آتی و بهار سال ۲۰۱۷ میلادی خبر داد.

موگرینی: اتحادیه اروپا ۲ نشست درباره سوریه برگزار می‌کند

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران به نقل از سایت النشره، فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا اعلام کرد که اتحادیه قصد دارد دو نشست درباره سوریه برگزار کند، نشست اول اواسط ژانویه و نشست دوم در بهار سال ۲۰۱۷ برگزار خواهد شد.

موگرینی با استقبال از توافق آتش‌بس در سوریه که با ضمانت ترکیه و روسیه حاصل شد، گفت: اتحادیه اروپا از ابتدا از جمله حامیان این توافقنامه بوده و اعلام‌ این آتش‌بس و توقف درگیری‌ها در آستانه سال جدید میلادی را مسرت‌بخش دانست.

وی در ادامه بر اهمیت پایبندی همه طرف‌ها به توافقنامه مذکور تاکید کرد.

مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا تاکید کرد، بروکسل از اعلام آتش‌بس در سوریه و برگزاری مذاکرات صلح در آستانه استقبال می‌کند.

موگرینی افزود: اتحادیه اروپا از جمله طرف‌هایی بود که پس از شکست آتش‌بس اخیر در ماه سپتامبر گذشته خواستار برقراری آتش‌بس جدیدی در سوریه بود. به همین خاطر اعلام آتش‌بس در آستانه سال جاری میلادی از سوی ما مورد استقبال قرار می‌گیرد.

این مسئول اتحادیه اروپا تاکید کرد: مهمترین مساله در مرحله کنونی اجرای کامل توافقنامه مذکور از سوی همه طرف‌های بحران است.

وی ادامه داد: توافق آتش‌بس در صورتی که به شکل کامل اجرا شود، راه برای امدادرسانی به مردم نیازمند در تمامی سوریه را باز می‌کند و علاوه بر این در صورت موفقیت می‌تواند موجب تهدید مذاکرات میان طرف‌های سوری با نظارت سازمان ملل شود.

موگرینی ادامه داد: در این راستا از هرگونه اقدامی که از سوی طرف‌های بین‌المللی مربوطه اتخاذ شود از جمله نشست آستانه در صورتی که جامع و در راستای ازسرگیری مذاکراتی نتیجه بخش در ژنو باشد، ‌استقبال می‌کنیم.

مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا در ادامه اعلام کرد: روز جمعه مساله هماهنگی‌ها برای حل بحران سوریه را با استفان دی‌میستورا، فرستاده ویژه سازمان ملل به سوریه و مولود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه بررسی کردیم.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه روز پنجشنبه از دستیابی به توافق آتش‌بسی در تمامی سوریه و آمادگی طرف‌های درگیر برای آغاز مذاکرات صلح خبر داد.

آتش‌بس بامداد روز جمعه ۳۰ دسامبر وارد مرحله اجرایی شد.

پوتین در نشستی با سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه و سرگئی شویگو، وزیر دفاع این کشور از امضای سه توافقنامه خبر داد.

توافقنامه اول درباره آتش‌بس میان دولت سوریه و مخالفان مسلح، توافقنامه دوم مربوط به برخی اقدامات و تدابیر جهت نظارت بر اجرای آتش‌بس و توافقنامه سوم حاوی بیانیه‌ای مبنی بر آمادگی طرف‌های سوری برای آغاز مذاکرات صلح درباره سازش در سوریه بود.

به گفته رئیس‌جمهور روسیه، مسکو،‌ تهران و آنکارا نظارت بر اجرای آتش‌بس را بر عهده داشته و ضامن روند سازش در سوریه هستند.

وزیر دفاع روسیه نیز اظهار داشت: گروه‌های مخالف ملی که به توافقنامه آتش‌بس در سوریه پیوستند، شامل بیش از ۶۰ هزار مسلح هستند.

وزارت دفاع روسیه به دستور پوتین در دو ماه اخیر کار مذاکره با رهبران گروه‌های مخالف سوری با میانجی‌گری ترکیه را بر عهده داشته است.

منبعک ایسنا

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر