کد خبر: 102656
A

قاسم میرزایی نیکو: امیدواریم رفتار روز گذشته مجلس بتواند آمریکا را تحت الشعاع قرار دهد/ قوه قضاییه در ماجرای بین دولت و مجلس بی طرفانه قضاوت کند

عضو فراکسیون امید در مجلس دهم می‌گوید توافق اخیر دولت با آژانس انرژی اتمی برای صرفه جویی و استفاده از زمانی است که بعد از بازگشت احتمالی آمریکا به برجام، برای ایران حیاتی خواهد بود.

قاسم میرزایی نیکو: امیدواریم رفتار روز گذشته مجلس بتواند آمریکا را تحت الشعاع قرار دهد/  قوه قضاییه در ماجرای بین دولت و مجلس بی طرفانه قضاوت کند

به گزارش دیده بان ایران؛ مجلس یازدهم روز گذشته در پی تذکر تعدادی از نمایندگان درباره بیانیه آزانس بین المللی انرژی اتمی درباره سفر اخیر رییس این ان به ایران و گفت و گو و توافق با مقامات ایرانی، موضوع بررسی بودجه ۱۴۰۰ را به صورت موقت از دستورکار خارج و ضمن اعتراض به این توافق در حالی که تنها یک روز تا پایان مهلت قانون اقدام راهبردی برای توقف اجرای پروتکل الحاقی باقی بوده است، خواستار این شدند که قوه قضائیه خارج از نوبت اقدامات رئیس جمهور در زمینه نقض قانون اقدام راهبردی را بررسی کند.

 

قاسم میرزایی نیکو، نماینده دوره دهم مجلس شورای اسلامی درباره اتفاقات روز گذشته مجلس گفت:مجلس روز گذشته تصمیم قاطعی درباره مقابله با دولت برای  گرفتند و به دولت هم قاطعانه این اولتیماتوم را داد که در صورت تخطی باید با قوه قضاییه طرف حساب شود.

 

عضو فراکسیون امید در مجلس دهم در پاسخ به این سوال که قوه قضاییه تا چه اندازه در این موضوع با درخواست نمایندگان مجلس  همراهی خواهدکرد، گفت:با توجه به روحیات مشترک بین این دو مجموعه در حال حاضر زیاد است و با توجه به پیوستگی‌هایی که در این زمینه وجود دارد، نسبت به این درخواست به طور کامل بی توجه نخواهند بود.

 

میرزایی نیکو خاطر نشان کرد: تصور می‌کنم حالا که مساله به قوه قضاییه ارجاع شده و با توجه به این که دولت در حال اجرای قانون اقدام راهبردی است، قوه قضاییه همچون داوری بی طرف باید مجلس را از عدم تخلف دولت مطمئن کند.

 

*دولت نگران بازه زمانی است که در صورت بازگشت آمریکا به برجام از دست می رود

 

نماینده مجلس دهم همچنین درباره انگیزه دولت از توافق اخیر با آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت: دولت در حال اجرای مصوبه است و روند کار بازرسان را متوقف کرده است اما سازوکارهایی را هم تعریف کرده است که در آینده در صورت برگشت آمریکا به برجام کارها برای اجرای دوباره داوطلبانه پروتکل الحاقی به مشکل برخورد نکند.

 

وی خاطر نشان کرد: اگر فرض بگیرید ظرف مدت یک ماه اینده قرار باشد همین مساله عدم اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی حذف شود و دوباره به روال قبل بازگردد، دو تا سه ماه بازه زمانی مورد نیاز آژانس است تا گزارش جدید درباره عدم ساخت سلاح هسته ای را با بازرسی جدید ارائه بدهد و این زمان در آن برهه برای ایران مهم است.

 

میرزایی نیکو در تشریح انگیزه دولت از توافق با آژانس گفت: در سند برجام آمده است که وقتی شما بازرسی از مجموعه ای را که درباره آن با ۱+۵ توافق کرده اید و در متن برجام قید شده، تعطیل می کنید  در صورت راه اندازی مجدد و تصمیم به بازگشت به عقب، در خوشبینانه ترین حالت ممکن حداقل  دو برابر زمان تعطیلی بازرسی زمان نیاز است تا بازرسی جدید صورت گرفته و گزارش رسمی داده شود.

 

وی افزود: در شرایطی که جلسات مختلف این روزها در آمریکا و اروپا تا یک ماه آینده به نتیجه برسد ، چندین ماه زمان لازم است تا دوباره به وضعیت امروز از دیدگاه بازرسی های آژانس برگردیم و این زمان برای کار بررسی بازرسان است.

 

عضو فراکسیون امید مجلس دهم با بیان این که « شاید اتفاق روز گذشته اولتماتومی برای غرب باشد تا درباره به نتیجه رساندن نتایج بحث ها تسریع کند»، گفت: امیدواریم رفتار روز گذشته مجلس بتواند آمریکا را تحت الشعاع قرار دهد تا دستورکار برای جمع بندی بحث ها با ایران را در رده چندم نگذارد.

منبع: اعتمادآنلاین

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر