کد خبر: 102967
A

رزم حسینی برای توجیه ناکارآمدی، به دنبال سلطان کاغذی مرغ، روغن و تخم مرغ است؟!

در ماه های گذشته علی رغم وعده های وزیر جدید صمت و معاونانش شاهد جهش قیمت مرغ، روغن و تخم مرغ در بازار بودیم. قیمت انواع اقلام خوراکی در چند ماه اخیر رشد تصاعدی داشته است. در ادبیات سیاسی مرسوم است هر زمان با کمبود و گرانی دامنه دار یم محصول یا یک بازار روبرو می شویم؛ یک نفر در نقش سلطان باید محاکمه شود تا افکار عمومی مدیریت شد.

رزم حسینی برای توجیه ناکارآمدی، به دنبال سلطان کاغذی مرغ، روغن و تخم مرغ است؟!

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ در ماه های گذشته علی رغم وعده های وزیر جدید صمت و معاونانش شاهد جهش قیمت مرغ، روغن و تخم مرغ در بازار بودیم. 

 
قیمت انواع اقلام خوراکی در چند ماه اخیر رشد تصاعدی داشته است. در ادبیات سیاسی مرسوم است هر زمان با کمبود و گرانی دامنه دار یم محصول یا یک بازار روبرو می شویم؛ یک نفر در نقش سلطان باید محاکمه شود تا افکار عمومی مدیریت شد. 
 
چهار هفته پیش رییس سازمان حمایت مصرف کننده و تولید کننده در یکی از شبکه های تلویزیونی اظهار کرد: قیمت مرغ تا ۲۴ ساعت آینده به نرخ مصوب می رسد و با این نرخ در تمامی مراکز و واحدهای سطح شهر عرضه می شود. اما تا کنون قیمت این محصول کاهش پیدا نکرده است. 
واقعیت این است که بازار اقلام خوراکی در آستانه عید؛ در آشفتگی بسر می برد این آشفتگی به دلیل عدنم تجربه وزیر در حوزه کنترل بازار و فشل بودن نظارت بر بازارها است. 
به عبارت دیگر وزیر در برابر سلطان های کاغذی میوه،روغن و مرغ کاره ای نیست.

افزایش قیمت ۵۰ تا ۳۷۰ درصدی ۵۱ کالا در آذر ماه امسال

براساس جدیدترین آمار منتشر شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت)  قیمت برخی از انواع خوراک دام و طیور، میوه، حبوبات و برنج، روغن، مرغ زنده و همچنین آهن آلات در آذرماه امسال بیش از ۱۰۰ درصد افزایش داشته و بین ۲ تا ۴.۷ برابر شده و قیمت ۲۳ کالا نیز بیش از ۵۰ درصد گران شده است.
 ادامه گرانی و کمبود عرضه مرغ  محمد علی کمالی سروستانی، مدیر عامل اتحادیه مرغداران گوشتی تهران پیشتر گفته بود"خروج مرغ از برخی استان‌‌ها و شهرهای ایران از جمله کرمان و تهران ممنوع شده است."؛ که البته استانداری تهران امروز آن را تکذیب کرده است.
 
حشمت‌الله عسگری، معاون استاندار تهران می‌گوید ستاد تنظیم بازار این استان، هیچ تصمیمی مبنی بر جلوگیری از خروج گوشت مرغ از تهران اتخاذ نکرده و "با هر گونه ممانعت از جابجایی گوشت بین استان ها مخالف است.
 
فعالان بازار، علت اصلی گرانی مرغ را کمبود خوراک مرغ می‌دانند؛ دولت ایران فقط به اندازه ۴۰ روز جیره مرغداران را تامین کرده که این، تولید و عرضه گوشت مرغ در بازار را با اختلال مواجه کرده است.
کمبود نهاده‌های دامی از یکسو و افزایش هزینه‌های تولید در ماه‌های اخیر به کاهش رغبت تولیدکنندگان این صنف و کم شدن عرضه منجر شده است.
 
بعضی مرغداران تولید را بدون افزایش قیمت به صرفه نمی‌بینند.
 
اتفاقات اخیر در حالیست که علیرضا رزم حسینی، وزیر صنعت، معدن و تجارت هفته پیش گفته بود: "با تحویل مرتب نهاده‌ها به وزارت جهاد و مداخله در بازار، تا چند روز آینده قیمت مرغ به حالت تعادل باز می‌گردد."
 
دولت همچنین هفته پیش با تغییر قیمت مصوب مرغ برای امسال موافقت نکرد و قرار شد که سهمیه نهاده‌های مرغداران افزایش یابد؛ همچنین تصمیم گیری درباره قیمت‌ها به نیمه فروردین سال بعد (۱۴۰۰) موکول شد.
 
مدتی پیش ستاد تنظیم بازار قیمت نهاده‌ها را افزایش داد که با این اقدام قیمت هر کیلو ذرت از کیلویی ۱۵۰۰ به کیلویی ۱۷۰۰ تومان، سویا از ۲۷۰۰ به ۳۶۰۰ و جوجه یک روزه از ۲۸۰۰ به ۴۲۰۰ تومان رسید.
 
در پی این تصمیم، مرغداران خواستار افزایش قیمت از ۲۰ هزار و ۴۰۰ تومان به ۲۴ هزار تومان شدند که این درخواست به جایی نرسید.
 
گرانی مرغ در ایران در حالیست که در سال‌های گذشته با افزایش قیمت گوشت، مرغ به همراه ماهی جایگزین گوشت قرمز شده بود.
 
عدم ساماندهی این کالا در شب عید می‌تواند مشکلات زیادی را برای بسیاری از شهروندان ایرانی ایجاد کند.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر