کد خبر: 102987
A

واعظ آشتیانی: هر وقت قالیباف رسما گفت کاندیدا نمی‌شوم می‌توان جدی گرفت

فعال سیاسی اصولگرا گفت: آقای رئیسی نگفته کاندیدا می‌شود صرفادیگران از قول او سخن می‌گویند.

واعظ آشتیانی: هر وقت قالیباف رسما گفت کاندیدا نمی‌شوم می‌توان جدی گرفت

به گزارش دیده بان ایران؛ کاندیدا شدن یا نشدن محمدباقر قالیباف یکی از اصلی‌ترین محورهای گمانه زنی انتخاباتی در روزهای اخیر است و تا وقتی هم که رئیس فعلی مجلس صراحتا تکلیف را روشن نکند ادامه خواهد داشت. شاهد آنکه وقتی یکی از نزدیکان او مثل محسن پیرهادی از کاندیدا نشدن وی خبر می‌دهد، نه تنها کسی باور نمی‌کند بلکه واکنش‌های متفاوتی مشاهده شده و حتی گمانه کاندیداتوری او جدی‌تر می‌شود.


پیرهادی نوشته بود «دکتر قالیباف در پاسخ به توصیه‌ها برای نامزدی در انتخابات 1400 گفت «برمجلس تمرکز داشته و بنای کاندیداتوری ندارند. نیروهای انقلاب تلاش کنند ظرفیت خود را متمرکز بر موفقیت گزینه واحد کنند» برداشت من این است که با افزایش احتمال حضور آیت الله رئیسی دکتر قالیباف آمادگی کمک به او را دارد» اما بسیاری از سیاسیون، فعالان رسانه‌ای و کاربران شبکه‌های اجتماعی این را فضاسازی اولا برای نیامدن رئیسی و دوما کاهش فشارها از روی قالیباف تلقی کردند.


مثلا حمید رسایی نوشت: «تا وقتی اطرافیان یا کسان دیگری از طرف یک کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری، عدم کاندیداتوری او را اعلا م می‌کنند، این یعنی احتمال کاندیداتوری این فرد به قوت خود باقی بلکه احتمالش بیشتر شده است. کسی که کاندیدا نیست، خودش اعلام می‌کند.»


یا کانال تلگرامی اصلاحات نیوز این رویکرد قالیبافی‌ها را مصداق حمله به رئیسی دانست و نوشت: «محسن پیرهادی از ازعضای شورای شهر که در دوره قالیباف دربست در اختیار او قرار داشت، برخلاف تکذیبیه هایی که رئیس دستگاه قضا و اطرافیانش انجام می دهد، تعمدا از حضور آقای رئیسی در انتخابات پرده برداشت و گفت: «قالیباف گفت بنای کاندیداتوری در انتخابات 1400 را ندارد. برداشت من این است که با افزایش احتمال حضور آیت الله ریسی دکتر قالیباف آمادگی کمک به او را دارد». این درحالی است که اتفاقا دو خبر در مورد عدم کاندیداتوری رئیسی در انتخابات منتشر شده بود که نشان می‌داد رئیسی دیدار با برخی از اعضای خبرگان رهبری برای کاندیداتوری را رد کرده است.»


محمد مهاجری، فعال رسانه‌ای اصولگرا و مخالف قالیباف، نیز در صفحه توییتر خود از این تصمیم قالیباف فارغ از اینکه جدی است یا فضاسازی استقبال کرد. او نوشت: «هرچند این گفته یکی از نزدیکان آقای قالیباف مبنی بر اینکه او در انتخابات 1400 نامزد نمی شود، تقریبا محال است اما بر فرض که درست باشد، تنها تصمیم درست او در 16 سال گذشته است.»


امیررضا واعظ آشتیانی، فعال سیاسی اصولگرا اما نسبت به این خبر انتخاباتی واکنش نشان داد. او گفت: «من شخصا باور دارم که قالیباف کاندیدا نمی‌شود. برای همین هم سفرهای استانی او را در قالب مطالبات مردم ارزیابی کرده و نمی‌پذیرفتم که صرفا برای کار تبلیغاتی نیست. با این حال نمی‌توانم بگویم که توییت آقای پیرهادی به معنی قطعیت در عدم کاندیداتوری آقای قالیباف است. به هرحال این روزها هر کسی از ظن خود نظر می‌دهد».


وی تاکید کرد: «هر زمانی که آقای قالیباف رسما به این موضوع پرداخت می‌توان این را جدی گرفت و گفت که کاندیدا نمی‌شود. البته این به معنی آن نیست که نظرات اطرافیان او را نادیده بگیریم زیرا سخنان آنان هم می‌تواند درست باشد و خالی از واقعیت نیست».


واعظ آشتیانی با اشاره به ضرورت مبنا قرار دادن اظهارات صریح کاندیداهای احتمالی گفت: « برخی هم الان می‌گویند که لاریجانی نمی‌آید، برخی هم می‌گویند که می‌آید و ... اما از سوی خود او رسما چیزی نشنیده‌ایم. درباره کاندیداهای دیگر نیز همین طور است لذا باید صبر کرد و دید که نهایتا کاندیدا می‌شوند یا خیر».


این فعال سیاسی اصولگرا در واکنش به اینکه برخی توییت پیرهادی را فضاسازی قالیبافی‌ها برای کاندیدا نشدن رئیسی تلقی کرده‌اند؛ گفت: «من این برداشت را ندارم ضمن اینکه آقای رئیسی چنین موضعی نگرفته و نگفته کاندیدا می‌شود صرفادیگران از قول او سخن می‌گویند».


وی خاطرنشان کرد: « دقت داشته باشید که هر اتفاقی در دوران انتخابات محتمل است و نمی‌توان صفر و صدی برخورد کرد. آمدن و نیامدن افراد زمانی معلوم می‌شود که دفاتر آنان به صراحت بگویند. تا زمان ثبت نام اما هیچ چیز قابل تحلیل نیست. چون ما در کشوری زندگی میکنیم هستیم که اگر افراد بخواهند زودتر اعلام کاندیداتوری کنند، تخریب‌های مختلف آنان را فرا می‌گیرد لذا برا مصون ماندن از این تخریب‌ها به نحوی عمل می‌شود که در نتیجه آن این بازی‌های رسانه‌ای شکل می‌گیرد».

منبع: آزادی

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر