کد خبر: 103009
A

محسن رضایی: قره‌باغ پاره تن اسلام است/ ما و آذربایجان یک ملت در دو کشور هستیم

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: ایران باید وارد قره‌باغ شده و در بازسازی نقش داشته باشد و در کمیته آتش‌بس هم وارد شود و بر کریدورهای ایجاد شده نظارت کند.

محسن رضایی: قره‌باغ پاره تن اسلام است/  ما و آذربایجان یک ملت در دو کشور هستیم

به گزارش دیده بان ایران؛  دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام  پیش از ظهر امروز دوشنبه 11 اسفند 1399 در همایش بین‌المللی "قره باغ 17 ربیع، برترین گفتمان در مورد قره باغ" که در مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه کشور برگزار شد، با بیان اینکه حوزه علمیه قم تاریخ‌ساز است خصوصا در 4 دهه اخیر و باید کارهای مهم و تاریخی در سطح جهان اسلام را پیگیری کند، اظهار کرد: امیدواریم این مراسم آخرین مراسم نبوده و مساله تا رسیدن به نتیجه‌ مورد انتظار ایران اسلامی ادامه یابد.

«محسن رضایی» با تاکید بر اینکه مساله آذربایجان تنها مربوط به همسایگی ما نیست اظهار داشت: ما یک ملت در دو کشور هستیم و آذربایجان با بسیاری از همسایگان دیگر متفاوت است؛ یک ملت با یک فرهنگ، مذهب، سابقه تاریخی که اشتراکات فراوانی داریم هستیم و یکی از اشتباهات بزرگ سیاست خارجی دولت ما این بوده که آذربایجان را کشور همسایه می‌داند و ملت ما برای آزادی آذربایجان از دست تزارها هزاران شهید داده و در قبرستان باکو از تمام استان‌های ایران یک رادمردی خوابیده و به فداکاری خود برای آذربایجان افتخار کرده است.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: چندبار ایران برای آزادی آذربایجان تلاش کرده است پس چطور می‌شود آذربایجان را با دیگر کشورها مقایسه کنیم و نخستین چیزی که باید مد نظر قرار گیرد همین مساله است. همیشه ملت ایران در این 200 سال اخیر با حسرتی به این پاره تن اسلام نگاه می‌کرد.

وی اضافه کرد: پس از فروپاشی شوروی و استقلال آذربایجان ما در ایران جشن گرفتیم و این استقلال را نعمتی الهی شمردیم و با تمام توان به کمک آذربایجان شتافتیم از بازسازی گرفته تا آماده کردن ارتش آذربایجان برای دفاع در مقابل متجاوزین.

رضایی با تاکید بر اینکه متاسفانه دولت ارمنستان به بهانه دفاع از ارامنه قره‌باغ از مرزها گذشت و وارد این اراضی شد تصریح کرد: همان‌هایی که ارمنستان را تحریک کردند به عنوان مدافع آذربایجان در قره‌باغ لشکر پیاده کرده‌اند؛ این چه آزادسازی است و کل این اراضی باید آزاد شده و در اختیار آذربایجان باشد و هیچ کشوری حق ندارد در این عرصه‌ها حضور داشته باشد.

وی گفت: جمهوری اسلامی از ابتدای جنگ ناجوانمردانه ارمنستان با قره‌باغ عزیز با تمام توان از قره‌باغ حمایت کرد اما دست‌های پنهانی بعد از حیدرعلی‌اف آمدند و رابطه برادری ما خدشه‌دار شد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام مشکل امروز قره‌باغ را ورود کشورهایی به این اراضی دانست که تمام دعواهای خود را وارد آنجا کرده‌اند افزود: امروز کشورهایی وارد قره‌باغ شده‌اند در حالی که ایران را در زمینه آتش‌بس وارد نکرده‌اند؛ نباید اجازه داد اسرائیل وارد این منطقه شده و گذرگاه‌هایی درست کنند و مزارع آنجا را در اختیار گیرند.

وی با تاکید بر اینکه ایران باید وارد قره‌باغ شده و در بازسازی نقش داشته باشد و در کمیته آتش‌بس هم وارد شود و بر کریدورهای ایجاد شده نظارت کند، خاطرنشان کرد: قره‌باغ خودمختار باید متعلق به آذربایجان باشد و همه کشورها از آن بیرون بروند و خود مردم آذربایجان باید سرزمین خود را بسازند و ارمنستان باقی مناطق را تحویل دهد.

رضایی با اذعان به اینکه در هشت سال گذشته غفلت زیادی از همسایگان صورت گرفته و همه نگاه‌ها به غرب بود گفت: نگاه به غرب جز دیپلماسی کاغذی امضاشده‌ای که ما به آن عمل کردیم و طرف مقابل به آن عمل نکرد چیزی نداشت؛ در حالی که همسایگان ما در شکست تحریم‌ها می‌توانستند کمک زیادی به ما داشته باشند.

منبع: خبرگزاری اهل بیت

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر