کد خبر: 103391
A
مدیر اداره سلامت و امداد حوزه خبر داد:

حوزه علمیه و وزارت ورزش تفاهم نامه امضاء می کنند

مدیر اداره سلامت و امداد حوزه های علمیه، به تشریح فعالیت های صورت گرفته در راستای توسعه ورزش در حوزه پرداخت.

حوزه علمیه و وزارت ورزش تفاهم نامه امضاء می کنند

به گزارش دیده بان ایران؛ حجت الاسلام مهدی پناهی در خصوص فعالیت های اداره سلامت و امداد حوزه های علمیه در مرکز امور دانش آموختگان و طلاب حوزه، گفت: این مجموعه شامل اداره سلامت، تربیت بدنی و اداره امداد و معاضدت حقوقی است.


وی افزود: به دلیل ضرورت و اهمیت ورزش در حوزه های علمیه، اداره تربیت بدنی به عنوان یک اداره مجزا  امر مربوط به ورزش را در حوزه آغازکرده است. همه واقفیم که به لحاظ نشاط جسم و نشاط معنوی و روحانی نیازمند ورزش هستیم.

مدیر اداره سلامت و امدادحوزه، بیان کرد: در آیات و روایات نسبت به مساله تندرستی تاکید فراوان شده است. مقام معظم رهبری بیان می کنند، طلاب را باید به ورزش وادار کرد. باید بستر برای ورود طلاب در عرصه ورزش آماده کنیم. شاید به دلیل اشتغالات حوزویان نتوانیم در عرصه قهرمانی تاکید کنیم. در عرصه ورزش قهرمانی بیشتر تاکید روی طلابی است که خودشان اهل ورزش قهرمانی هستند و تعداد طلاب آمار کمی هم نیست. 


وی گفت: بنای ما در مدارس علمیه این است که ورزش همگانی را در بین طلاب ترویج دهیم. باید کاری کنیم که طلاب در عرصه جسمی و روحی و تحصیلی پیشرفت کنند. برای اینکه بحث ورزش را در حوزه نهادینه کنیم نیازمند تهیه زیرساخت ها هستیم.


حجت الاسلام پناهی اظهارکرد: ضمن اینکه در دیدار صمیمی که با نخبگان ورزشی حوزه انجام شد، نظرات خوبی از سوی طلاب ورزشکار مطرح شد و در این جلسه مصوبات خوبی هم داشتیم، از جمله اینکه هیئت اندیشه ورز طلاب خوشفکر فعالیت خود را آغاز کند. اساسنامه شورای ورزش حوزه از جمله مصوبات هیئت اندیشه ورز بود که برای تصویب، پیگیر نهایی شدن آن هستیم. آیین نامه هیئت های ورزشی حوزه نیز تهیه شد و در بحث خود هیئت اندیشه ورز که البته خود بحث نهایی شده است که بتوانیم بر اساس آیین نامه حرکت قوی داشته باشیم.

وی یادآورشد: یکی دیگر از محورها این است که بانک اطلاعاتی ما باید قوی باشد در یک فرصت چندماهه توانستیم بیش از ۶ هزار نفر را در بانک اطلاعاتی طلبه ورزشکار ثبت کنیم. ۱۴۰۰ طلبه ورزشکار مدارک شان را نیز بارگذاری کرده اند و این آمار نیز با وجود اینکه چند ماهی بیشتر نیست که این کار آغاز شد، آمار خوبی به شمار می رود.

وی گفت: در بین این افراد کسانی را شناسایی کردیم که مایه افتخار هستند و در فدراسیون و وزارت ورزش کار می کنند. حوزه دارای باشگاه رسمی کوهنوردی است.داور سطح یک ملی ورزش فوتبال و رشته های دیگر هم داریم که همگی جزو ظرفیت های ورزشی ما به شمار می روند.

مدیر اداره سلامت و امدادحوزه یادآورشد: حضور این افراد حضور فرهنگی است که می تواند نسبت به رسالت طلبگی که بر دوش آنها است نیز موثر باشد و وظیفه آنها را در حوزه فرهنگی تسهیل کند. فعالیت های حوزویان در بین خودشان نیز مهم است. از جمله برنامه ورزش کوهنوردی که با حضور طلاب ورزشکار انجام می شود. در این بین این گروه حتی قله های مرتفع کشور را نیز فتح کرده اند.


وی گفت: در بین طلاب کسانی را داریم که قلل مرتفع دنیا را فتح کرده اند ولی به دنبال آن هستیم که این عرصه توسعه یابد و این مساله در عرصه خانواده های آنها هم توسعه یابد. در این زمینه نیازمند افزایش مکان و تجهیزات هستیم.

مدیر  اداره سلامت و امداد حوزه های علمیه یادآور شد: در همین حال نیز پیگیر هستیم و در حال انتقال وسایلی هستیم که قرار است در سه مجموعه در شهرک پردیسان شامل بدنسازی، تیراندازی و ورزش های رزمی استفاده شود. در همین راستا سه فضای مستقل از هم راه اندازی می شود.


حجت الاسلام پناهی یادآورشد: بر اساس آیین نامه هیئت های ورزشی حوزه رسما راه اندازی شود. مساله درس طلاب برای ما حائز اهمیت است. فضایی که قرار است در آن ورود کنیم حرکت در عرصه ورزش قهرمانی نیست، ولی اما وقتی می خواهیم کار را از صفر شروع کنیم ولی طلابی داریم که خودشان بدون هیچ حمایتی در سطح حرفه ای وارد شده اند که از این گروه هم حمایت می کنیم.

مدیر اداره سلامت و امداد حوزه، افزود: جالب است که این تعداد از طلاب که در عرصه ورزش قهرمانی هم موفق بوده اند، از نظر تحصیلی هم جزو طلاب موفق ما هستند. فعالان رسانه ای می توانند از این طلاب گزارشاتی تهیه کنند و در اختیار بزرگان حوزه و طلاب قراردهند که ببیند که ورزش مخل تحصیل نیست . این طلاب همیشه جزو ممتازین علمی حوزه هم هستند.
وی گفت: پیگیر تفاهم نامه حوزه و وزارت ورزش هستیم. زیرا جامعه نیازمند حضور فرهنگی طلاب است و طلاب هم آماده هستند این ظرفیت را در اختیار جامعه ورزشی قرار دهند. طلابی که در زمینه ارتقای ورزش کمک کنند و هم به ارتقای فرهنگی در ورزشگاه ها و باشگاه ها کمک کنند جامعه هدف این تفاهم نامه خواهند بود.

حجت الاسلام پناهی یادآورشد: حضور طلبه های ما حضور در هرجایی که در عرصه ورزش حضور یافته اند با رضایت مندی مسئولان ورزش بوده است. در سفرهای استانی این امر را در نظر داریم که طلابی که در عرصه ورزش ورود می کنند حضوری موثر داشته باشند. طلاب در زمینه هایی ورود می کنند که توان انجام کارهای درست را داشته باشند و هیچگاه در زمینه ای که تخصص ندارند ورود نمی کنند. شاید افرادی با لباس طلبگی، یک حضوری داشته باشند در فضاهای مدیریتی که شاید به اقتضای مهارت های فردی شخص باشد ولی قرار نیست در هر عرصه ای حضور یابند.

وی افزود: همچون فردی که چند وقت پیش برای ریاست فدراسیون فوتبال اعلام آمادگی کرد که با پیگیری هایی که انجام شد مشخص گردید که او اصلا چنین کاری نکرده است و پرونده فعالی نیز در حوزه نداشت.

وی گفت: امید داریم که با حضور فرهنگی و موثر طلاب در عرصه ورزش و تبلیغ، حضوری موثر و موفق داشته باشیم و شاهد پیشرفت جامعه ورزشی حوزه و حوزویان مستعد باشیم. باید تلاش کنیم که استعدادهای ورزشی حوزویان که به شکل نهفته است شکوفا شود. 

حجت الاسلام پناهی یادآورشد: نکته دیگر و یکی از فعالیت هایی که پیگیر هستیم این است که در حوزه رخ دهد، دیدار نخبگان ورزشی حوزه با مدیر حوزه علمیه است که با همراهی ایشان حرکت بهتری در این عرصه بوجود خواهد آمد.

حضور فرهنگی طلاب در اماکن ورزشی
وی گفت: همه در جریان قرار گرفتند که جمعی از طلاب چند سال در عرصه فوتبال برنامه فرهنگی داشته و در کنار مردم هم حضور داشتند و پاسخگوی سوالات شرعی بودند. این برنامه به همت معاونت تبلیغ شکل گرفت که  برنامه موفقی بود و شاهد بودیم که بازخورد بسیار مثبتی نیز در جامعه داشت.

حجت الاسلام پناهی عنوان کرد: چندی پیش جلسه ای با معاون تبلیغ برگزار شد و  مقرر شد که در این زمینه فعالیت جدی و هدفمند انجام شود. در این برنامه قرار است که لیست افراد را به ما بدهند و آموزش های مورد نیاز در عرصه ورزش و تبلیغ را برای این افراد برگزار کنیم. می توانیم با هم افزایی از این تجارب استفاده کنیم و ورود موفقی در عرصه های فرهنگی و تبلیغی داشته باشیم.

وی گفت: در این زمینه با تجارت موفقی هم روبرو هستیم که می توانیم آنها را تجمیع کرده و از بهترین نمونه های فعالیت ها استفاده کنیم.

زیرساخت های ورزشی
مدیر اداره سلامت و امداد حوزه با ذکر این مطلب که حوزه از کمبود سرانه ورزشی رنج می برد، بیان کرد: این سرانه نسبت به سایر اقشار کمتر است. شاید سرانه تخصصی حوزه پایین است، ولی طلاب و اساتید از فضای ورزشی به صورت عمومی استفاده می کنند.  این ضعف را که همان کمبود سرانه وزشی است را با استفاده از اماکن عمومی استانی جبران می کنیم.

وی گفت: توسعه فضاهای ورزشی طلاب نیازمند یک حرکت کاملا جدی است. باید تلاش کنیم زمینه ورزش کردن طلاب را با توسعه ساختار فیزیکی ورزشی فراهم کنیم.

منبع: حوزه

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر