کد خبر: 103636
A

تب نگرانی شیوع کرونا در قم بالا گرفت/ افزایش کودکان بستری در بیمارستان

طبق گزارش دانشگاه علوم پزشکی استان قم بیمارستان‌های کودکان از وجود کودکان مشکوک به بیماری کرونا افزایش‌یافته است این یعنی زنگ خطری است که باید خانواده‌ها آن را درک کنند این ویروس تفاوت بسیاری با ویروس نوع چینی خود دارد و ممکن است فرد مبتلا را در مدت بسیار کوتاهی قربانی کند لذا تنها راه مقابله و جنگ با این ویروس زدن ماسک و رعایت پروتکل‌های بهداشتی است.

تب نگرانی شیوع کرونا در قم بالا گرفت/  افزایش کودکان بستری در بیمارستان

به گزارش دیده بان ایران؛ روزهای پایانی سال است و مردم گرم خرید شب عید و تدارک برای ورود به سال جدید هستند سالی که هنوز مهمان ناخوانده‌ای که یک سال از ورود آن گذشته می‌گذرد مهمانی که اکنون هزارچهره خطرناکی به خود گرفته و بانام‌های آمریکایی ؛انگلیسی و یا آفریقایی خودنمایی و جان و سلامت مردم به‌ویژه کودکان و جوانان را هدف قرار داده است.

اکنون باگذشت یک سال از شیوع کرونا مردم دیگر در قبال پروتکل‌های بهداشتی و زدن ماسک کم‌لطف شدند این در حالی است که ویروس در این مقطع زمانی و درست وقتی‌که مردم دیگر به پروتکل‌های بهداشتی و زدن ماسک بی‌وفا می‌شوند قربانیان بیشتری را می‌گیرد درحالی‌که تا دیروز دست‌اندرکاران سلامت به بیماران زمینه‌ای و سالمندان بالای 60 سال جامعه هشدار می‌داد اما امروز این ویروس تغییر چهره داده جهش دار کودکان و جوانان را هدف قرار داده است.

طبق گزارش دانشگاه علوم پزشکی استان قم بیمارستان‌های کودکان از وجود کودکان مشکوک به بیماری کرونا افزایش‌یافته است این یعنی زنگ خطری است که باید خانواده‌ها آن را درک کنند این ویروس تفاوت بسیاری با ویروس نوع چینی خود دارد و ممکن است فرد مبتلا را در مدت بسیار کوتاهی قربانی کند لذا تنها راه مقابله و جنگ با این ویروس زدن ماسک و رعایت پروتکل‌های بهداشتی است.

در چهل و چهارمین جلسه شورای اطلاع‌رسانی استان که در محل سالن کرامت استانداری قم برگزار شد اعضای این شورا برافزایش اطلاع‌رسانی، تولید محتواهای خبر مبنی بر اقناع‌سازی مردم نسبت به رعایت پروتکل‌های بهداشتی و تغییر نگرش آن‌ها نسبت به کرونا و هم‌چنین مدیریت خریدهای شب عید و محدود کردن سفرها تأکید داشتند.

 تالارهای عروسی و مجالس ختمی که قربانیانی در قم گرفتند 
مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی استان قم در ابتدای این جلسه ضمن ارائه گزارش از وضعیت ابتلا به بیماری در استان گفت: تقریباً در استان 25 بیمار بستری داریم آمار مراجعه به مراکز سرپایی افزایش‌یافته است و 40 درصد تست‌های مثبت مرتبط به افرادی است که در تالارها و بازارهای شلوغ حضور دارند بوده که این آمار نشان از اوج‌گیری بیماری و ورود به یک پیک جدید کرونایی دارد.

سید هاشم صدر بیان کرد: در قم 5 مورد مبتلابه ویروس کرونای نوع انگلیسی مشاهده‌شده است که 3 نفر از این مبتلایان دلیل ابتلای آن‌ها حضور در مجالس و تالار عروسی بود مراسم ختم در تالارهای پذیرایی هم افزایش‌یافته است این مهم از عوامل درگیری با کرونا است.

به گفته وی؛ در روزهای پایانی سال حضور مردم در مراکز خرید و پاساژها بیشتر شده کار شایسته‌ای که در مشهد مقدس  شده مردم را برای خرید محدود کردند و تنها تا اصناف و بازاریان از ساعت 6 صبح تا ساعت 8 شب باز و مردم می‌توانند خرید کنند باید مردم را در حضور در اماکن شلوغ محدود کنیم.

 افزایش کودکان بستری در بیمارستان 
مدیرکل روابط عمومی مرکز بهداشت هم در ادامه این جلسه گفت: طبق گزارش رسیده از بیمارستان حضرت معصومه (س) کودکان آمار کودکان بستری‌شده مشکوک به کرونا در بیمارستان افزایش‌یافته است این بار ویروس جهش‌یافته کودکان و نوجوانان را هدف قرار داده است خانواده‌ها با حضور در اماکن شلوغ و یا سفر جان و سلامت کودکان را به خطر می‌اندازند.

محمدتقی سلطانی بیان کرد: باید طوری مردم را اقناع کنیم که حضور در هرگونه اماکن شلوغ و یا تجمعات غیرضروری خطرناک است و تنها راه ایمنی در برابر ویروس زدن ماسک و رعایت پروتکل‌های بهداشتی است.

 طرح شهید سلیمانی آثار و برکات بسیاری به همراه داشته است 
مدیرکل روابط عمومی مرکز بهداشت استان قم در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اجرای طرح شهید سلیمانی گفت: با اجرای طرح شهید سلیمانی ما در شناسایی افراد بیمار و مشکوک موفق شدیم و این امر در کاهش مرگ‌ومیرها و بهبود وضعیت هم تأثیر داشته است.

به گفته وی؛ از ابتدای طرح تا 8 اسفندماه  11 هزار و 649 رهگیری و تیم‌های مراقبتی به درب منازل آن‌ها مراجعه کردند هم‌چنین 5 هزار و 44 نفر تست صورت گرفته و 280 نفر از آن‌ها تست مثبت داشتند با توجه به این‌که این افراد هیچ علائمی نداشتند اگر در شهر تردد می‌کردند باعث چرخش بیماری می‌شدند.

سلطانی افزود: با شناسایی این 280 مورد ما جلوی پیشرفت و انتقال را از اطرافیان و جامعه گرفتیم اگر این افراد به‌طور هوشمند با این طرح شناسایی نمی‌شدند ممکن بود 50 نفر دیگر را آلوده کرده و آمارها را افزایش دهند اگر امروز شرایط قم بهبودیافته به برکت اجرای موفق طرح شهید سلیمانی هستیم.

 اطلاع از مناطق پرخطرشهر قم از ابتدای شیوع بیماری مورد تأکید بود 
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم گفت: بعضاً بین مردم تردیدهایی است که حال که شرایط قم آبی است چرا هنوز محدودیت‌ها در استان ادامه دارد و باید به‌درستی به این تردیدها پاسخ دهیم درزمینهٔ منطقه بندی نقشه شهر استان نسبت به زرد و آبی و یا نارنجی و قرمز لازم بود این امر در ابتدای شیوع اطلاع‌رسانی می‌شد میزان آلودگی ارتباطی به مرکز شهر و یا بالا و پایین بودن شهر ندارد.

موسی حسینی کاشانی افزود: طرح شهید قاسم سلیمانی از طرح‌های موفق دست‌اندرکاران بهداشت و بسیج و سپاه است و باید بیشتر از سوی اصحاب رسانه استان اطلاع‌رسانی شود.

خانه مطبوعات نماینده ما برای هرگونه اطلاع‌رسانی عملکرد دستگاه‌های اجرایی در حوزه رعایت پروتکل‌های بهداشتی است اداره ارشاد در بحران کرونا از هنرمندان مختلف حمایت کرده و اعضای عضو صندوق هنرمندان با تهیه هنر کارت حمایت می‌شوند.

در پایان جلسه محسن اروجی ضمن بیان آخرین مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا از عدم برگزاری پنج‌شنبه آخر سال در آرامستانهای استان خبرداد و گفت: پنج‌شنبه این آرامستانها تعطیل است و خانواده‌ها کودکان و نوجوانان خود را از برگزاری چهارشنبه آخر سال بر حذر کنند سفرها به مناطق قرمز ازجمله خوزستان ممنوع و با جریمه‌های سنگین روبرو است همچنین سفر از مناطق قرمز به آبی هم ممنوع و سفرها به مناطق زرد محدود است.

به گفته وی، ترددهای شبانه‌روزی ممنوعیت آن از ساعت 9 تا 3 نصف شب هم چنان ادامه و با توجه به مسافر پذیری استان سفرها باید محدود و کنترل شود.

منبع: قم نیوز

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر