کد خبر: 103692
A

عضو ارشد موتلفه: قالیباف در نظرسنجی‌ها رشد قابل ملاحظه‌ای داشته است

حمیدرضا ترقی مدعی شده است که مردم تفاوتی بین گزینه نظامی و غیر نظامی قائل نیستند و برای آنها توانمندی نامزد مورد نظر اهمیت دارد.

عضو ارشد موتلفه: قالیباف در نظرسنجی‌ها رشد قابل ملاحظه‌ای داشته است

به گزارش دیده بان ایران؛ سعید محمد بالاخره از لیست گزینه‌های احتمالی خارج و به صف کاندیداهای ریاست جمهوری در انتخابات 1400 پیوست. این خبر با سروصدای زیادی همراه بود و اصلی‌ترین دلیلش نیز شناختی است که مردم و حتی نخبگان سیاسی و رسانه‌ها از وی ندارند. پیش از سال 97 تقریبا کسی نامش را نشنیده بود اما حالا از فرماندهی قرارگاه خاتم‌الانبیاء استعفا داده تا شانس را برای تکیه زدن بر کرسی ریاست جمهوری بیازماید!


در روزهای گذشته تحلیل‌های انتخاباتی مختلفی مثل احتمال شکل‌گیری دو قطبی رئیسی – محمد یا کاهش شانس قالیباف با کاندیداتوری او مطرح شده بود. گمانه زنی‌ها درباره او و رویکرد انتخاباتی‌اش از امروز اما جدی‌تر می‌شود. حمیدرضا ترقی، عضو شورای مرکزی حزب موتلفه به برخی سوالات در این باره پاسخ می‌دهد.

*شانس سعید محمد را در این انتخابات چقدر می‌دانید؟
او هنوز در جامعه خلی شناخته شده نیست و به همین خاطر شانسش کم است . در نظر سنجی‌ها هم خیلی عقب هستند. ضمن اینکه کسی هم از دیدگاه‌ها و مواضع او خبر ندارد. کارنامه او در قرارگاه اخیر برای برخی از نخبگان مطرح شده اما مردم خیلی وی را نمی‌شناسند. به خصوص که پروژه‌های قرارگاه کلان و در جایگاه‌های خاص است و ثمره آن برای عموم مردم مشخص نیست لذا تا مردم بخواهد او را بشناسند و او به حد نصابی برسد که در کنار سایر کاندیداها مطرح شود، خیلی مانده است.

*برخی معتقدند که همین طرح یکباره نام سعید محمد نشانه اراده‌ای در مجموعه حاکمیت برای رئیس جمهور شدن اوست.
خیر. به هیج وجه اینطور نیست.

*فکر می‌کنید که با سازوکار انتخاباتی اصولگرایان و سایر احزاب و کاندیداها همراهی لازم را خواهد داشت؟
من تا الان ندیدم که ایشان با جریان‌های اصولگرای ارتباط خاصی داشته باشد. البته این تاحدی طبیعی است زیرا تا حالا عضو تشکیلات نظامی بوده است لذا باید دید که از حالا به بعد چه رویکردی دارد و چطور با جریان‌های سیاسی ارتباط برقرار می‌کند. باید دید که چارچوب و فرایند موجود را می‌پذیر یا خیر. فعلا اما از آنجایی که ارتباطی با گروه‌ها و احزاب سیاسی نداشته است، نمی‌توان اظهار نظر کرد.

*روزنامه شرق چند روز قبل از ائتلاف احتمالی بین سعید محمد و محسن رضایی نوشته بود، به نظر شما محتمل است؟
آقای رضایی به لحاظ شخصیتی این روحیه را داد که با خیلی از این نوع نامزدها کار کرده و ائتلاف کند . در دوره‌های قبل هم این روحیه را از وی دیده‌ایم اما برای اینکه بگوییم با سعید محمد ائتلاف می‌کند یا خیر نیازمند زمان هستیم. باید دید که به این تعامل و نهایت جمع‌بندی می‌رسند یا خیر. فعلا چنین هم‌افزایی موجود نیست.

*برخی معتقد هستند که چون قالیباف هم مثل سعید محمد مصداق گزینه نظامی است، با نامزدی او شانس قالیباف کم می‌شود.
هر کدام از این افراد در جایگاه‌های خود قرار دارند. به هر حال قالیباف الان روی آنتن و در معرض شناخت مردم است. به صورت مستمر با بدنه اجتماع ارتباط دارد و از نظر شناخت مردم بسیار جلوتر است. در نظرسنجی‌ها هم رشد قابل ملاحظه‌ای داشته است. ضمن اینکه بیش تر از نصف مردم تفاوتی بین گزینه نظامی و غیر نظامی قائل نبوده و بر اساس توانمندی افراد و شناختی که از آنان دارند، رای می‌دهند.

*برخی هم می‌گویند که نام سعید محمد مطرح شده تا آماده گرفتن کرسی‌های مهمی مثل شهرداری تهران شود. نظر شما چیست؟
به هر حال فرصت انتخابات این امکان را فراهم می‌کند که مردم و نخبگان سیاسی به چهره‌های ناشناخته اما با توانانی بالا شناخت پیدا کنند. این شناخت کمک می‌کند که فکر نکنیم که در کشور قحط الرجال است. بلکه این عدم شناخت نیروهای تواننمد است که موجب می‌شود در برخی سمت‌ها از نیروهای ضعیف استفاد شود. فرصت انتخابات به خصوص انتخابات شورا که نیروهای بسیاری خود را عرضه می‌کنند، به گردش نخبگان در مسئولیت‌ها و به رشد و ارتقای نیروی انسانی در جایگاه‌های مختلف کمک خواهد کرد.

منبع: آزادی

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر