کد خبر: 10371
A

مروری بر روزنامه های یکشنبه دوازدهم دی ماه

روزنامه های امروز موضوع دیدار دیروز وزیر خارجه سوریه با مقامات ایرانی و گفت و گو درباره آتش بس در این کشور را در کانون توجه قرار داده اند. این در حالی است که موضوع انتخابات و معنایابی رجل سیاسی و همچنین برخی درگیری ها درون دولتی از دیگر موضوعات مهم امروز بوده است.

مروری بر روزنامه های یکشنبه دوازدهم دی ماه

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، دیدار دیروز وزیر خارجه سوریه از ایران در کانون توجه قرار دارد.

زنان بزرگ‌ترین معمای رجل سیاسی/ مهمترین اتفاقات سال 2016 چه بود؟

حسن لاسجردی در یادداشتی در روزنامه ایران با عنوان«تأثیر راهبردی ایران در تحولات سوریه» نوشتبعد از مدت‌ها اختلاف نظر بین بازیگران منطقه‌ای و بین‌المللی حامی و مخالف «بشار اسد»، رئیس جمهوری سوریه و ادامه یافتن روند منجر به فجایع انسانی، تخریب زیرساخت‌های حیاتی سوریه و رویدادهای ناگواری همچون تخریب نمادهای تاریخی و فرهنگی این کشور از سوی تروریست‌های داعش نگاه‌های جهانی همچنان پیدا شدن یک راه حل و آغاز یک فرآیند سیاسی را انتظار می‌کشید و این در حالی بود که چندین دور مذاکرات موسوم به «صلح سوریه» در ژنو، وین و جاهای دیگر به نتیجه عینی و ملموس منتهی نشده بود. در چنین شرایطی اقدامات ماه‌های اخیر و پیروزی‌های بدست آمده از سوی جریان حامی بشار یعنی روسیه، ایران و جریان مقاومت و سیطره‌ای که بر برخی مناطق جغرافیایی و مرزها داشت سبب شد این جریان مدیریت فرآیند حرکت به سمت روند سیاسی حل بحران را بدست گیرد.

مذاکره سه جانبه میان ایران، روسیه و ترکیه به عنوان سه کشور مؤثر در تحولات سوریه که هم نزدیکی جغرافیایی به مرکز بحران دارند و نقش آفرین اصلی مقابله با آن هستند در حالی مطرح شد که تحولات انتخاباتی و جابه‌جایی قدرت در کشور امریکا تا حدود زیادی انسجام جریان رقیب و مخالفان اسد را تحت تأثیر قرار داد.

ایران و روسیه با توجه به نقش همسایگی و نیز حضور مستقیم نظامی ترکیه در سوریه و علاقه‌مندی دولتمردان آنکارا به ایفای نقش در بحران سوریه به این نتیجه رسیدند که همراهی ترک‌ها در این فرآیند یکی از عوامل تسهیل حرکت به سمت راه حل سیاسی خواهد بود. در مقابل به نظر می‌رسد که ترکیه نیز قدم پیش گذاشت و ترجیح داد به جای ادامه روند قبلی خود که بر محور کار با کشورهای عربی و ائتلاف بین‌المللی به رهبری امریکا در جریان بود به سمت ایران و روسیه میل کند. اتفاقی که تا حدود زیادی بر معادلات منطقه‌ای و معادلات حاکم بر تحولات سوریه تأثیر گذاشت. روابط راهبردی ایران و سوریه ایجاب می‌کند که برای دولت سوریه آگاه شدن از اینکه ما و بقیه بازیگران چه شرایطی و چه نکاتی را در روزهای آینده خواهیم داشت اهمیت پیدا کند. دولت قانونی سوریه به عنوان بازیگر اصلی این مذاکرات به حتم شرایط، راهکارها و تعهدات خاص خود را دارد. هم شنیدن و دانستن پیچیدگی‌ها و قرارهای نشست سه جانبه گذشته و آینده و هم اعلام رویکردها و نقطه نظرات دولت سوریه برای آینده تحولات از اهمیت خاصی برخوردار است زیرا سبب می‌‌شود بازیگران بتوانند بر اساس واقعیت‌های موجود در تحولات داخلی سوریه اقدام عملی و عینی را تحقق بخشند.

زنان بزرگ‌ترین معمای رجل سیاسی/ مهمترین اتفاقات سال 2016 چه بود؟

روزنامه اعتماد نیز در گزارشی با عنوان«یک سفر ، یک تماس» به بررسی سفر وزیرخارجه سوریه به ایران پرداخته و می نویسد:«دسامبر و ژانویه پرخبر برای سوریه. از نشست سه‌جانبه ایران، ترکیه و روسیه در مسکو تا نشست‌های دوجانبه روسیه و امریکا در آنکارا. از برقراری آتش‌بس سراسری در سوریه تا قطعنامه پیشنهادی روسیه روی میز شورای امنیت. از سفر ولید معلم وزیر امور خارجه سوریه به همراه سرلشکر علی مملوک، رییس نهاد امنیت ملی این کشور به تهران تا بسترسازی برای برگزاری نشست دولت و معارضه در پایتخت قزاقستان. تحولات سوریه در فاصله دو رخداد آزادسازی حلب و آغاز به کار دولت دونالد ترامپ سرعت گرفته است. در ساعاتی که نماینده روسیه در شورای امنیت سازمان ملل برای به تصویب رسیدن پیش‌نویس قطعنامه آتش‌بس در سوریه در دالان‌های منتهی به صحن شورا در حال رایزنی بود، ولید معلم به عنوان نماینده کشورش در قالب سفری یک روزه و از پیش اعلام نشده به تهران آمد تا ادامه حیات مثلث ایران، روسیه و ترکیه برای حل بحران در سوریه را به تصویر بکشد. دیدار با وزیر امور خارجه و رییس‌جمهور در زمره برنامه‌های ولید معلم گزارش شده بود و سرلشکر علی مملوک، رییس نهاد امنیت ملی سوریه بعد از ظهر روز گذشته با علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی دیدار کرد؛ دیدارهای سیاسی و امنیتی برای بازگویی آخرین تحولات در پرونده سوریه، بررسی آخرین تحولات امنیتی و سیاسی رخ داده در فرآیند همکاری مشترک دو کشور در مبارزه با تروریسم تکفیری، تبادل نظر پیرامون اقدامات و ابتکارات سیاسی مشترک برای حفظ آتش‌بس و ایجاد زمینه برای آغاز گفت‌وگوهای سوری- سوری و اتخاذ تدابیر لازم برای جلوگیری از بازسازی توان عملیاتی و روحی گروه‌های تروریستی پس از شکست در حلب. ولید معلم که ساعت ١٣ به وقت ایران وارد تهران شده بود از ساعت ١٤ در وزارت امور خارجه مهمان محمدجواد ظریف بود و سه دور مذاکرات خصوصی میان هیات ایرانی و سوری صورت گرفت. چگونگی تلاش برای رسیدن به آتش‌بس پایدار در سوریه، کمک‌های انسانی به این کشور، مبارزه با گروه‌های تروریستی و ابتکارات سیاسی موجود و مطرح در زمره سوژه‌هایی بودند که در رایزنی‌های دو وزیر مورد بحث و بررسی قرار گرفتند.»

طنز

ایدین سیار سریع در مطلب طنزی در شهرونگ نوشت:« یکی از تفریحات ما نخبگان، اندیشمندان و برگزیدگان عالم امکان این است که بعد از فروش فیلم‌های عامه‌پسند و به اصطلاح گیشه ازمیزان گرایش عوام‌الناس به این فیلم‌های سطحی و مبتذل تعجب می‌کنیم و البته تحلیل‌های متفاوتی دراین زمینه داریم. دریک تحلیل ما با ریش پروفسوری یا سبیل استالینی به صندلی کافه تکیه زده‌ایم و درحال دودکردن مظاهر روشنفکری اظهار می‌داریم که «نئولیبرالیسم اساسا همین را می‌خواهد» و درتحلیل دیگر، با معرفی‌کردن کشور سوییس به‌عنوان خاستگاه فکری و ژنتیکی خود از مردم عقب‌مانده ایران گلایه می‌کنیم و البته این سلایق نازل را طبیعی می‌دانیم، چون مردمی که به فلانی رأی دهند، معلوم است که چه فیلم‌هایی به مذاقشان خوش می‌آید! بعد هم به‌عنوان تکمله می‌افزاییم: تو سوییس که این‌جوری نیست! شما ندیدین. یه فیلمی دارن به اسم امریکن پای، ساخته روبرتو روسلینی، هرسال رکوردهای فروش رو جابه‌جا می‌کنه. در تازه‌ترین ابراز شگفتی از وضع فروش سینمای ایران، دغدغه‌مندان هنر و فرهنگ کشور با تجمع درشبکه‌های اجتماعی و برخی کافه‌های معتبر تهران اقدام به تعجب از فروش بالای فیلم سلام بمبئی کردند. البته من هرچه فکر کردم، نتوانستم بفهمم از این یک رقم دیگر چرا تعجب کردند. فیلم از مجموعه عناصر به فروش رساننده فیلم فقط کیم کارداشیان را ندارد. نخستین عنصر، محمدرضا گلزار که اگر درفیلم عروسی بنده هم حضور پیدا کند، فیلم حداقل ٥٠٠‌میلیون تومان می‌فروشد. دومین عنصر بنیامین بهادری و همسرش، سومین عنصر دورزدن ممنوعیت‌ها و محدودیت‌ها که این آخری خیلی جواب می‌دهد. این روزها فیلم‌هایی که می‌خواهند بفروشند از تکنیک تیترزنی «بازیگر معروف زن در استخر» استفاده می‌کنند. برای سایت‌های اینترنتی تنها چیزی که اهمیت دارد، بازدید است و کلیک و کشاندن مخاطب به سایت. همین می‌شود که مثلا عکس خانم بازیگر را که در استخر خشک و خالی بدون آب با حجاب کامل ایستاده، منتشر می‌کنند و چنین تیتری می‌زنند و با روح و روان و اعصاب جوان مردم بازی می‌کنند. درسینما هم شاهد چنین روندی هستیم. مثلا مخاطب تیزر فیلم را می‌بیند و می‌گوید: اوه اوه! این خانم متشخص برزیلی داره تو ساحل دنبال رضا عطاران می‌دوه! بریم ببینیم بالاخره بهش می‌رسه یا نه. یا درهمین سلام بمبئی هم شاهد چنین تبلیغاتی بودیم. آنوقت یک‌سری مغرض معاند و مخالف اعتلای سینمای ایران می‌گویند؛ سانسور چیز بدی است. به ضرس قاطع عرض می‌کنم سانسور نه‌تنها بد نیست بلکه یک تعامل مثبت بین مسئولین و هنرمندان است. به این ترتیب که دوستان هر روز خطوط قرمز را پررنگ‌تر می‌کنند، هنرمند اینها را دور می‌زند و کارش هم می‌فروشد. هر دوطرف هم راضی، دندان لق ناراضی! خب اگر این سانسور و محدودیت نباشد، این جنس ناجور را چه جوری بدهد دست مخاطب؟ به هرحال باید بپذیریم همه جای دنیا، سینما برای سرگرمی است. مخاطب با پف فیل و چیپس و پفک نمی‌رود که جستاری درباب نقد عقل محض و گفتاری درباب پدیدارشناسی روح بشنود و ببینند. مسأله اینجاست که ما برای سرگرمی هم ارزش قایل نیستیم و فکر می‌کنیم سرگرمی‌سازی همان آبگوشتی‌سازی است و کلا این‌گونه مقولات را ساده می‌شماریم. امیدوارم با این نطق کوتاه بنده تمام مشکلات سینما، سلیقه مخاطب، گیشه، کارگردانی، امپکس، نودال، سینه موبیل و خانواده محترم رجبی به مسیر درست هدایت شوند و دیگر شاهد فروش هیچ فیلمی درکشور نباشیم!»

انتخابات 96

روزنامه آرمان در گزارشی به موضوع معنایابی رجل سیاسی در انتخاب رئیس جمهور پرداخته است. این روزنامه در این گزارش با عنوان«زنان بزرگ‌ترین معمای رجل سیاسی» نوشت:« دوازدهمین انتخابات ریاست‌جمهوری کشور در اردیبهشت ۹۶ برگزار خواهد شد. در این فاصله اندک آنچه بیش از همه فضای سیاسی کشور را به خودش مشغول کرده است گمانه زنی درباره حضور نامزدهای مختلف انتخاباتی است. اگرچه آنچه در این مورد بیش از همه مورد بحث قرار می‌گیرد آشفته بازار اصولگرایان در انتخاب کاندیدای مورد‌نظر و چگونگی رسیدن به اجماع برای رقابت با روحانی به عنوان گزینه اصلاح طلبان و اعتدالیون است اما یک موضوع دیگر هم مطرح است اینکه زنان می‌توانند کاندیدای انتخابات شوند یا خیر؟ موضوع رجل سیاسی پیش از این هم مورد بحث بوده است. در اصل ۱۱۵ قانون اساسی که در آن شرایط ویژه‌ای برای کاندیداهای ریاست‌جمهوری تعیین شده، آمده است:«رئیس‌جمهور باید از میان «رجال مذهبی و سیاسی» که واجد شرایط زیر باشد انتخاب شود:« ایرانی الاصل، تابع ایران، مدیر و مدبر، دارای حسن سابقه و امانت و تقوا، مومن و معتقد به مبانی جمهوری اسلامی ایران و مذهب رسمی کشور باشد». پیش از این معاون امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری با اشاره به ابلاغ سیاست‌های کلی انتخابات از سوی مقام معظم رهبری گفت: «با توجه به خواست شورای نگهبان، به دنبال بازتعریف اصطلاح رجل سیاسی هستیم.» شهیندخت مولاوردی گفته بود: «هرچند رجل سیاسی به عنوان یکی از شرایط کاندیداهای ریاست‌جمهوری اختصاصی به مردان ندارد و به شخصیت‌های سیاسی برمی‌گردد، ما از این موضوع استقبال می‌کنیم و حوزه زنان و خانواده به دنبال این است تا یک‌بار برای همیشه به صورت شفاف اصطلاح «رجل سیاسی» تعریف شود؛ هر چند نظر شورای نگهبان از بازتعریف این اصطلاح کلی است و فقط به مفهوم مرد یا زن بودن برنمی‌گردد». علاوه بر این نجات ا... ابراهیمیان عضو حقوقدان شورای نگهبان با مطرح کردن این پرسش‌ها، که ما چه معیاری به عنوان شورای نگهبان برای رجل سیاسی می‌توانیم تعیین کنیم؛ آیا حق داریم این کار را بکنیم، ماهیت معیارهایی که برای رجل سیاسی تعیین می‌کنیم اصول راهنماست یا ضوابط قانونی، گفته بود: «اگر اصول راهنماست پس من عضو شورا به آن خیلی ملتزم نیستم. اینکه تشخیص مصداق رجل سیاسی را به شورای نگهبان واگذار کنیم، با اینکه معیارهای نوعی را به شورا بدهیم دو مفهوم جداگانه هستند.»»

زنان بزرگ‌ترین معمای رجل سیاسی/ مهمترین اتفاقات سال 2016 چه بود؟

روزنامه جوان نیز در گزارشی با عنوان« دعوای وزیران در دولت تدبیر» به دعوای درونی دولت پرداخته است. این روزنامه در بخشی این گزارش با اشاره به اینکه زور وزیر کار با «دستور رئیس‌جمهور» به وزیربهداشت نرسید نوشت:« گمانه‌زنی‌ها از احتمال استعفای رئیس سازمان تأمین اجتماعی خبر می‌دهد / با دستور کتبی رئیس‌جمهور درباره قرار گرفتن منابع سهم درمان بیمه کارگران در سازمان تأمین اجتماعی در حسابی جداگانه برای نظارت مستقیم بر این منابع توسط نهاد ریاست جمهوری، اختلافات وزارت بهداشت و وزارت رفاه وارد مرحله تازه‌ای شده است.. با دستور کتبی رئیس‌جمهور درباره قرار گرفتن منابع سهم درمان بیمه کارگران در سازمان تأمین اجتماعی در حسابی جداگانه برای نظارت مستقیم بر این منابع توسط نهاد ریاست جمهوری، اختلافات وزارت بهداشت و وزارت رفاه وارد مرحله تازه‌ای شده است به گونه‌ای که حتی زمزمه‌هایی از استعفای سید تقی نوربخش، رئیس سازمان تأمین اجتماعی با این تصمیم دولت شنیده می‌شود. اینها همه بخش‌هایی از سناریویی است که در مقابل دوربین‌ها و خروجی رسانه‌ها اجرایی شده‌اند، اما پشت پرده دعوای زرگری وزارتین رفاه و بهداشت انگار موضوعات دیگری وجود دارد که به نظر می‌رسد با شمارش معکوس انتخابات سال آینده بی‌ارتباط نباشد. سناریویی که می‌کوشد در حیاط خلوت دولت مهره‌چینی تازه‌ای را پیش ببرد.

 

طرح تحول سلامت را به عنوان برگ برنده و پیشانی دولت یازدهم می‌شناسیم؛‌طرحی که از ابتدای اجرایی شدن تا به بن‌بست رسیدنش همواره مخالفان و موافقانی را در برابر خود به صف کرده اما دولت و شخص رئیس‌جمهور همواره از آن دفاع کرده‌اند. با این تفاسیر بدیهی است که وقتی این طرح با بن‌بست بودجه‌ای مواجه می‌شود، دولت عزم خود را جزم کند تا با وجود اشتباهات ساختاری طرح و صرف بودجه‌های کلان، ‌باز هم مسیر ادامه‌اش باز بماند. بر این اساس بود که وقتی دعوای میان وزارت بهداشت و رفاه بالا گرفت با دستور کتبی دکتر حسن روحانی قرار شد 9 بیست و هفتم منابع سازمان تأمین اجتماعی (سهم درمان کارگران) در حسابی مستقل برود و این منابع توسط نهاد ریاست جمهوری مورد نظارت قرار گیرد و به این ترتیب حق بیمه کارگران به طور کامل و به موقع در حوزه سلامت و برای کارگران هزینه شود.

 

به دنبال این دستور رئیس‌جمهور، زمزمه‌هایی از نارضایتی برخی از مسئولان وزارت رفاه به گوش می‌رسد تا جایی که ممکن است این نارضایتی منجر به استعفای دکتر نوربخش، رئیس سازمان تأمین اجتماعی شود.»

مهمترین اتفاقات سال 2016 چه بود؟

امروز اولین روز سال 2017 است. برخی روزنامه ها هم به مهمترین تحولات سال گذشته پرداخته اند.

روزنامه قانون در گزارشی با عنوان« دوهز ار و تر وریسم...» نوشت:« سال 2016 میلادی با فراز و نشیب های زیادی همراه بود. در این سال، رخدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی ، فرهنگی و حتی ورزشی مهمی اتفاق افتاد که هر کدام به نوبه خود تاثیرگذاری فراوانی داشت. شاید مهم‌ترین مساله سیاسی سال 2016، پیروزی دونالد ترامپ، کاندیدای جنجالی جمهوریخواهان در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بود. در زمینه اقتصادی هم اتفاقات مهمی افتاد. از جمله وقایع مربوط به برداشته شدن تحریم های ایران و کوبا که اهمیت خاص خودش را داشت. در این مجال، مهم‌ترین اتفاقات سال گذشته میلادی را با هم مرور می‌کنیم. نکته این که رویدادها از لحاظ درجه اهمیت ، مرتب شده اند.

توافق صلح دولت کلمبیا و شورشیان فارک

روز اجرای برجام

پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا

رأی آوردن برگزیت در بریتانیا

سال سقوط داعش»

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر