کد خبر: 10400
A
دیده بان ایران در سالگرد حمله به سفارت عربستان گزارش می‌دهد:

بازخوانی ماجرای تعرض به سفارت سعودی/ آتش بازی در کوچه نیلوفر

پرونده قضایی متهمان به کجا رسید؟البته در همان زمان برخی رسانه‌ها اعلام کردند، آراء و احکام پرونده 25 نفر از عاملان حادثه تعرض به سفارت عربستان که در دادگاه ویژه روحانیت مورد رسیدگی است، هنوز صادر نشده است؛ به نظر می رسد آن دو فرد فوق الذکر هم جزئی از این 25 نفر باشند.

بازخوانی ماجرای تعرض به سفارت سعودی/ آتش بازی در کوچه نیلوفر

 

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، امروز دوازدهم دیماه 95 نخستین سالگرد اتفاق تلخ حمله عده‌ای تندرو و خشک مغز به سفارتخانه و کنسولگری عربستان سعودی در تهران و مشهد است؛ اتفاقی که موجب شد عربستان از جایگاه متهم به جایگاه شاکی نقل مکان کند؛ اگر تا آن روز در نزد افکار عمومی جهانیان و مردم منطقه، حکام سعودی بواسطه اعدام مخالفان سیاسی و شیوخ شیعه و همچنین دسیسه چینی برای کاهش قیمت نفت، در مظان اتهام و نفرت قرار داشتند، حادثه 12 دی 94 که با شیرین کاری تندروها و دلواپسان ایرانی رقم خورد موجب شد سعودی ها با گرفتن ژست مظلومیت، نه تنها اتهامات را از خود بزدایند بلکه در قامت مدعیِ احقاق حق نیز ظاهر شوند!

 

بازخوانی ماجرا

 

بعدازظهر شنبه 12 دیماه 94 بود که کانال‌های تلگرامی و سایر ابزار رسانه‌ای تندروهای دلواپس مملو از پیام ها و فراخوان‌هایی برای تجمع مقابل ساختمان سفید سفارت عربستان در سه راه فرمانیه تهران به منظور محکومیت اعدام شیخ نمر شد؛ در همان زمان اداره دیپلماسی رسانه ای وزارت خارجه طی پیامی افراد را از انجام هرگونه تجمع مقابل سفارت عربستان برحذر داشت و اعلام کرد که پلیس دیپلماتیک بنا بر وظیفه ذاتی خود با خاطیان برخورد خواهد کرد. 

 حوالی ساعت 23 تجمع دلواپسان در مقابل سفارت عربستان تکمیل شد و آنچه که نباید می‌شد، رخ داد؛ دلواپسان که در آن لحظه در غلیان شور و در خلاء شعور به سر می بردند و نمی دانستند طبق کنوانسیون های بین المللی تعرض به اماکن دیپلماتیک یک کشور در حکم تجاوز به آن کشور است، اتفاقات آذر90 در مقابل سفارت انگلیس را تکرار کردند و از در و دیوار سفارت عربستان بالا رفتند و حتی آتش بازی نیز به راه انداختند.

هیجان تخریبی دلواپسان در مقابل سفارت عربستان به قدری شدت داشت که«حسین ساجدی‌نیا»، رئیس پلیس تهران بزرگ، مجبور شد خود را به معرکه برساند، فرماده که آمد نیروهای پلیس هم گویا تازه متوجه شدند که باید این اخلالگران و متعرضان را بازداشت کنند؛ به محض آمدن سردار ساجدی نیا، خودسرهایی که اقدام به پرتاب سنگ و کوکتل مولوتف کرده بودند، بازداشت شدند. 

سرانجام حوالی ساعت 2 بامداد بود که تندروها پس از کلی تخریب و آتش بازی، از مقابل سفارت عربستان، متفرق شدند.

 

واکنش سعودی‌ها

 

اما خبر این تعرض که به ریاض رسید، فی الفور حکم اخراج شخصیت‌های دیپلماتیک ایران از خاک عربستان صادر شد و ریاض روابط نیم بندش با تهران را قطع کرد؛ این نخستین واکنش طبیعی سعودی‌ها به ماجرای سفارت بود؛ آنها سپس، اقدامات بیشتری را برای تلافی ماجرای سفارت انجام دادند؛ از جمله آنکه بر تولید نفتشان افزودند تا فشار بر ایرانِ تازه رها شده از تحریم فزونی یابد؛ سعودی‌ها همچنین از حضورشان در شورای حقوق بشر سازمان ملل هم بهره بردند و بر هجمه‌هایی از این دست علیه ایران نیز افزودند. 

حالا بواسطه نابخردی و هیجان‌زدگی عده‌ای دلواپس تندرو، نه تنها ماجرای منا و تعرض به دو نوجوان ایرانی در فرودگاه جده، به محاق رفته بود بلکه سعودی‌ها طلبکار نیز شده بودند و دولت ایران را به قصور و اهمال در رابطه با حفاظت از اماکن دیپلماتیک متهم می‌کردند. مقامات ریاض در آن زمان سفیر جدید خود را برای عزیمت به ایران معرفی کرده بودند اما پس از این حادثه تلخ، مراحل اداری آنرا متوقف کردند.  

فردای این حادثه تلخ، رییس جمهور روحانی دست به قلم شد و با نگارش مرقومه‌ای ضمن غیراسلامی و غیرانسانی خواندن اقدام دولت عربستان در اعدام شیخ نمر به ماجرای حمله به سفارت عربستان پرداخت و نوشت:«مردم مسلمان ایران اگرچه در کنار همه مسلمانان جهان این اقدام غیراسلامی را به‌شدت محکوم می‌کنند اما اجازه نمی‌دهند که این جنایت، دستمایه افراد و گروه‌های خودسر در کشور برای انجام اعمال غیرقانونی و هتک حیثیت نظام مقدس جمهوری اسلامی شود. حرکتی که توسط جمعی از افراد افراطی شب گذشته در تهران و مشهد صورت گرفت و به واردآمدن خسارت به سفارت و کنسولگری کشور عربستان - که شرعا و قانونا باید در پناه جمهوری اسلامی ایران در امنیت باشد- منجر شد، به‌هیچ‌عنوان قابل‌توجیه نیست و قبل از هر چیزی توهین به نظام و لطمه به آبروی جمهوری اسلامی ایران تلقی می‌شود. همه مسئولان نظام، عزم قاطع دارند که با این خودسری‌ها و اعمال مجرمانه برخورد جدی شود».

روحانی در پیامش بر برخورد با عاملان این حوادث تأکید کرد و تصریح داشت:«از وزیر کشور می‌خواهم که با همکاری قوه محترم قضائیه و وزارت محترم اطلاعات و با قاطعیت کامل، عاملان این تهاجم را شناسایی و برای اجرای عدالت به دستگاه قضائی معرفی کنند تا برای همیشه به این‌گونه اعمال زشت پایان داده شود و امنیت کامل نمایندگی‌های سیاسی دولت‌ها در جمهوری اسلامی ایران تضمین شود».

 

پرونده قضایی متهمان به کجا رسید؟

 

حجت الاسلام محسنی اژه‌ای معاون اول و سخنگوی دستگاه قضا نیز فردای این اتفاق در جریان نشست خبری خود، صریحا اعلام کرد که با عاملان حمله به سفارت عربستان برخورد می‌کنیم.

بر همین اساس پرونده ای در دادسرا برای رسیدگی به اتهامات افراد دخیل در ماجرای حمله به سفارت عربستان مفتوح شد؛ افرادی که در میان آنها برخی نزدیکان مسئولان سابق و فعلی که با دولت یازدهم داری زاویه هستند نیز به چشم می خوردند؛ از جمله دو روحانی که یکی از آنها داماد وزیر دولت سابق  و دیگری از نزدیکان و مریدان یک مقام شهری بود!

سرانجام پس از کش و قوس‌های فراوان در آبان ماه سال جاری، احکام قطعی 20 نفر از عاملان حمله به سفارت عربستان که پرونده آنها در دادگاه کارکنان دولت مورد رسیدگی بود، صادر شد، که بر این اساس برخی از آنها از اتهام تخریب عمدی و ایجاد حریق تبرئه شدند و برخی دیگر به سبب آمریت در این ماجرا و اتهام اخلال در نظم عمومی به حبس‌های 6 ماهه یا 91 روزه محکوم گشتند.

البته در همان زمان برخی رسانه‌ها اعلام کردند، آراء و احکام پرونده 25 نفر از عاملان حادثه تعرض به سفارت عربستان که در دادگاه ویژه روحانیت مورد رسیدگی است، هنوز صادر نشده است؛ به نظر می رسد آن دو فرد فوق الذکر هم جزئی از این 25 نفر باشند.

گزارش:حسین سلمانی

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر