کد خبر: 104127
A

محمود صادقی: صدا و سیما در مجلس دهم، مانع به نتیجه رسیدن لایحه کپی‌رایت شد

نمایندگان مجلس یازدهم در راستای تامین نظر شورای نگهبان، سازمان صدا وسیما را موظف کردند تا به منظور آنچه “حفظ ارزش های ایرانی- اسلامی و نظام خانواده” عنوان شده بر تمام مراحل تولید آثار حرفه ای در فضای مجازی نظارت کند.

محمود صادقی: صدا و سیما در مجلس دهم، مانع به نتیجه رسیدن لایحه کپی‌رایت شد

به گزارش دیده بان ایران؛ نمایندگان مجلس یازدهم در راستای تامین نظر شورای نگهبان، سازمان صدا وسیما را موظف کردند تا به منظور آنچه “حفظ ارزش های ایرانی- اسلامی و نظام خانواده” عنوان شده بر تمام مراحل تولید آثار حرفه ای در فضای مجازی نظارت کند.

در همین رابطه محمود صادقی، دبیرکل انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌‍‌ها و نماینده پیشین مردم تهران در مجلس دهم با اشاره به این طرح و آثار و تبعات آن اظهار داشت: مشکل نخست و اساسی این طرح از نظر من این بوده که سازمان صدا و سیما، اساسا یک سازمان و دستگاه نظارتی نبوده و وظیفه ذاتی آن، تولید و تهیه محتوا است. بر همین اساس نیز، اینکه چنین وظیفه‌ای را برای این دستگاه تعریف کرده و برای یک دستگاه مجری، جایگاه نظارتی ایجاد کنیم، ایراد حقوقی و اساسی به دنبال خواهد داشت.

طراحان این طرح، رقیب را بر رقیب خود ناظر کرده و در عمل، دیگر رسانه‌ها را به عنوان رقبای صدا و سیما، محدودتر می‌کنند

وی افزود: در چنین طرحی، یک تعارض منافع آشکار وجود دارد. اینکه صدا و سیما به عنوان دستگاهی که خود به تولید محتوا می‌پردازد، بنای نظارت، اعمال محدودیت و ممنوعیت بر محتوای دیگر فعالین این حوزه را داشته باشد، جز یک تعارض منافع غلط نیست. در واقع، طراحان این طرح، رقیب را بر رقیب خود ناظر کرده و در عمل، دیگر رسانه‌ها را به عنوان رقبای صدا و سیما، محدودتر از گذشته می‌کنند.

رئیس فراکسیون شفاف‌سازی مجلس دهم، خاطرنشان کرد: این طرح در واقع، مغایر با مقررات رقابت بوده و با سیاست‌های کلی اصل ۴۴ نیز در تعارض قرار می‌گیرد. در عمل نیز از پیش، مشخص است که با این شیوه، چه سرنوشتی در انتظار این طرح در صورت تصویب و اجرا خواهد بود.

صدا و سیما در جذب مخاطب برای خود هم درمانده است

عضو سابق فراکسیون امید مجلس دهم در ادامه، ضمن گلایه از رویکرد صدا و سیما و تدوین چنین طرح‌هایی، تاکید داشت: صدا و سیما، متاسفانه در جذب مخاطب برای خود درمانده و با نادیده گرفتن وظایف ذاتی و ملی خود، عملا عرصه رسانه را به رسانه‌های بیگانه واگذار کرده است. حال، چنین طرحی بنا دارد تا این سلیقه حاکم بر این رسانه را بر سایر حوزه‌ها هم تسری داده و این رویکرد مدیریتی ناکام را در دیگر رسانه‌های نیز اعمال کند.

صادقی، خاطرنشان کرد: مطرح شدن چنین طرحی، نشانگر این است که طراحان طرح با فضای ارتباطات در عصر جدید نیز بیگانه هستند. ما در گذشته، این دست رویکردها را از سر گذرانده و تجربه کرده‌ایم. در گذشته‌ای، نه چندان دور، تکنولوژی‌های بدیهی چون؛ نوار کاست یا ویدئو در این مملکت کاملا ممنوع بود و حال نیز، لوازم ماهواره‌ای، شامل چنین محدودیتی شده است. سوال اساسی و ساده در این است که این محدودیت‌ها تا چه اندازه توانسته، اهداف طراحان آن را به ثمر نشانده و موفق ظاهر شود؟

این طرح، توسعه انحصار است

نماینده پیشین مردم تهران در مجلس دهم، بیان داشت: این طرح به تعبیر دیگر، توسعه انحصار بوده و با سیاست‌های کلی نظام که قاعدتا باید، عرصه‌های مختلف را به سمت رقابتی‌تر شدن پیش ببرد در مغایرت قرار دارد. طبعا به هر میزان هم که عرصه رقابت در هر حوزه‌ای، تنگ‌تر شود، کیفیت خروجی آن، پائین‌تر خواهد آمد. صدا و سیما، متاسفانه بر اساس برداشتی غلط از قانون اساسی فکر می‌کند که هر رسانه‌ای در کشور باید تحت انحصار این مجموعه قرار بگیرد.

وی افزود: در حالی که در قانون اساسی، صراحتا عنوان شده که این دستگاه باید زمینه را برای تضارب افکار و آرا مختلف در جامعه فراهم کند. متاسفانه در صدا و سیما، افکار و رویکرد یک جناح خاص حاکم بوده و اگر این سازمان از ابتدا به رسالت خود در چارچوب قانون اساسی، پایبند و ملزم بود، امروز شاهد چنین وضعیتی در آن نبودیم.

طرح مجلس برای نظارت صدا و سیما بر فضای مجازی، تلاش برای تعمیم تک صدایی و تمامیت‌خواهی به سایر عرصه‌ها است

صادقی در ادامه گفت: این طرح به نوعی در تلاش است تا تنگ‌نظری و تک صدایی حاکم بر صدا و سیما را با سواستفاده جریان تمامیت‌خواه به سایر بخش‌ها، تعمیم دهد. در چنین فرضی، متاسفانه باید گفت که احتمالا، شاهد تسری فقدان و کاهش اعتماد عمومی به صدا و سیما در سایر تولیدات رسانه‌ای در فضای مجازی خواهیم بود.

رئیس پیشین فراکسیون شفاف‌سازی مجلس دهم، یادآور شد: این طرح نیز به نوعی در امتداد همان اقداماتی است که پیش‌تر نیز از این جریان شاهد آن بودیم. به عنوان نمونه، همین رویکرد، اقدام به بستن و فیلترینگ تلگرام کرد و در عین حال و با گذشت مدت‌ها از این اقدام، بسیاری از دستگاه‌های حاکمیتی از صدا و سیما گرفته تا شورای نگهبان و همین مجلس در آن، فعالیت جدی دارند.

شاهد محدودیت‌های کاریکاتوی در فضای مجازی هستیم

وی افزود: یا مثلا، توئیتر در حالی در کشور ما فیلتر شده که بسیاری از مقامات بالای نظام در آن فعال هستند. در واقع به این دست محدودیت‌ها و ممنوعیت‌ها، ممنوعیت‌های کاریکاتوری گفته می‌شود که در آن به میزان افزایش ممنوعیت و محدودیت، فعالیت‌های غیررسمی و زیرزمینی نیز شکل صعودی به خود می‌گیرد. با این دست ممنوعیت‌ها، فعالیت‌های سفید قانونی، رفته رفته به فعالیت‌های خاکستری و سیاه بدل شده و در آن صورت است که امکان هرگونه نظارت منطقی و معقول نیز سلب می‌شود.

صدا و سیما در مجلس دهم، مانع به نتیجه رسیدن لایحه کپی‌رایت شد

این عضو پیشین فراکسیون امید مجلس دهم در ادامه، اشاره‌ای هم به دلایل عدم تصویب طرح قانون کپی رایت در دوره پیشین داشت و تصریح کرد: به شخصه، معتقدم که یکی از عوامل اصلی که باعث عدم تصویب و به نتیجه نرسیدن لایحه کپی رایت در مجلس دهم شد، همین سازمان صدا و سیما بود. چرا که این سازمان و رویکرد حاکم بر آن، همواره بنا دارد که یکه تازی خود در صحنه را حفظ کند و در همین راستا، مانع تصویب این طرح شد.

وی ادامه داد: اگر این طرح به نتیجه و تصویب می‌رسید، امروز شاهد بسیاری از نابسمانی‌ها نبودیم. در حالی که کار کارشناسی جدی، هم در حوزه سنتی و هم در فضای تکنولوژی بر این لایحه صورت گرفته بود. آن وقت است که آقایان مانع تصویب یک قانون بجا شده و امروز چنین طرح‌های نابجا و البته ناموفقی را دنبال می‌کنند.

صادقی، خاطرنشان کرد: همین دست مممنوعیت‌ها و اقدامات اینچینی است که مردم را به سمت استفاده از وی‌پی‌ان‌ها سوق داده و در کنار آسیب جدی به اعصاب و روحیه افکار عمومی، اعتماد جامعه را نیز سلب می‌کند.

وی در پایان نیز عنوان داشت: البته در این مسئله نباید از کنار بحث دست‌های پشت پرده نیز به سادگی عبور کرد. همان جریانی که سعی کرده تا دنبال کردن اهداف خود در راستای سودجویی هرچه بیشتر، یکه تازی‌اش در عرصه رسانه‌ای کشور را نیز حفظ کند.

منبع: امتداد

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر