کد خبر: 10417
A

جزئیاتی از بیانیه کمیسیون امنیت درباره یک نماینده

سه روز بعد از آنکه سخنان علاءالدین بروجردی درباره بیانیه کمیسیون امنیت ملی مجلس خبرساز شد، یک عضو این کمیسیون می‌گوید که این بیانیه 16 امضا داشته و حتی خود علاءالدین بروجردی هم آن را امضا کرده بود.

جزئیاتی از بیانیه کمیسیون امنیت درباره یک نماینده

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، روزنامه «ایران» نوشته است: علیرضا رحیمی درباره رسمی بودن یا نبودن این بیانیه هم توضیح می‌دهد که آیین‌نامه داخلی مجلس هیچ حکمی برای بیانیه‌های کمیسیون‌های تخصصی ندارد و چنین بیانیه‌هایی نیازمند تشکیل جلسه رسمی نیستند. منتقدان برجام هفته گذشته بیانیه کمیسیون امنیت ملی را «جعلی» خوانده بودند. حال اما رحیمی تأکید کرده که تنها ۷ نفر از اعضای کمیسیون امنیت ملی این بیانیه را امضا نکرده‌اند. وی همچنین می‌گوید در صورت لزوم حاضر است اسامی امضاکنندگان را هم منتشر کند.

شما متنی را با عنوان بیانیه کمیسیون امنیت ملی درباره صحبت‌های آقای کریمی قدوسی منتشر کردید که آقای بروجردی آن را تکذیب کرد. چرا این اتفاق در جریان بیانیه کمیسیون امنیت ملی رخ داد؟

آقای بروجردی بیانیه را تکذیب نکرد، ایشان گفت که ما مصوبه‌ای در این رابطه در کمیسیون امنیت ملی نداشتیم و درست هم می‌گفت. ما نیز نگفته بودیم که مصوبه‌ای در این رابطه داشته‌ایم. این بیانیه با امضای ۱۶ نفر از اعضای کمیسیون امنیت ملی منتشر شد. امضاهای این بیانیه هم محفوظ است. تردیدها هم در پی سخنان آقای بروجردی ایجاد شد که گفتند «مصوبه رسمی نداشتیم و جلسه‌ای رسمی تشکیل نشده».

همه اعضای کمیسیون این بیانیه را مطالعه کرده بودند؟

به جز دو نفر که غایب بودند بقیه اعضا این بیانیه را خواندند و نهایتاً فقط ۵ نفر آن را امضا نکردند که به اضافه دو عضو غایب کمیسیون از مجموع اعضای کمیسیون ۷ نفر آن را امضا نکردند و ۱۶ نفر دیگر آن را امضا نمودند. بنابراین این بیانیه عملاً تأیید بیش از دو سوم اعضای کمیسیون را دارد.

تردیدی را هم که ایجاد کردند در مورد رسمی بودن یا نبودن آن است که در این خصوص آیین‌نامه داخلی مجلس درباره بیانیه کمیسیون‌ها هیچ حکمی ندارد. تنها حکمی که وجود دارد در مورد بیانیه مجموعه نمایندگان در مجلس است که آنجا نیاز به نصف به اضافه یک امضا است. بیانیه ما درست در جهت جبران خدشه وارد شده به اعتبار مجلس و کمیسیون بود و اگر لازم باشد اسامی امضاکنندگان این بیانیه را هم منتشر می‌کنیم چون امضا کنندگان مصمم به دفاع از شأن کمیسیون بوده‌اند.

واکنش شخصی آقای بروجردی به این اتفاقات چه بود؟

خود آقای بروجردی به همراه آقای دهقانی به عنوان رئیس و نایب رئیس اول کمیسیون امنیت ملی از جمله امضاکنندگان این بیانیه هستند. ایشان فقط گفته بود که مصوبه‌ای در این خصوص نداشتیم که برخی این صحبت را حمل به تردید در بیانیه کردند که اصلاً چنین نیست، چون همان طور که گفتم، بر اساس آیین‌نامه مجلس بیانیه کمیسیون نیاز به مصوبه ندارد.

به نظر می‌رسد هنوز حواشی موضوع ادامه دارد.

از طرف نمایندگان و اعضای کمیسیون حاشیه‌پردازی نشده و اتفاقاً اعضای کمیسیون متفقاً در اتمام این موضوع هم‌نظرند. صدا و سیما به بهانه خبررسانی بیشتر به حواشی دامن زد در حالی که انتظار این بود که رسانه ملی در دفاع از منافع ملی اقدام نموده و حاشیه‌پردازی نکند.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر