کد خبر: 104400
A

پیش بینی رئیس سازمان هواشناسی: امسال با خشکسالی روبرو می شویم

رئیس سازمان هواشناسی گفت: طبق پیش‌بینی‌ها در فصل بهار که آخرین فرصت بارش برای کل کشور است، با بارش‌های قابل ملاحظه‌ایی روبه رو نخواهیم شد و امکان استفاده از باران مصنوعی برای سطح وسیع وجود نخواهد داشت.

پیش بینی رئیس سازمان هواشناسی: امسال با خشکسالی روبرو می شویم

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ «سحر تاج بخش مسلمان» رئیس سازمان هواشناسی در گفت‌و گویی با اشاره به وضعیت بارندگی و تاثیر آن بر خشکسالی سال ۱۴۰۰ بیان کرد: توجه داشته باشید که معمولا سال آبی کشور از مهر  ماه هر سال تا پایان شهریور ماه سال بعد خواهد بود، بنابراین در این بازه پیش‌بینی‌های بارش و خشکسالی را انجام می‌دهیم که این پیش‌بینی به صورت ماهانه، فصلی و یا روزانه خواهد بود و آن چیزی که در حال حاضر شواهد به ما نشان می‌دهد، این است که شش ماه پر بارش کشور گذشته است و در مقایسه با مقادیر بلند مدت مقدار کمتر دریافت شده و تا الان حدود ۳۰ درصد کم‌تر از زیر مقدار بارش‌های بلند مدت هستیم.

تاجبخش افزود: در این مدت باقی مانده در بعضی نقاط کشور مثل نوار شمالی بارش‌های خواهیم داشت که تا حدی کمبود بارندگی در آن منطقه را جبران می‌شود، البته پیش‌بینی‌های فعلی نشان می‌دهد که فصل بهار که آخرین فرصت بارش برای کل کشور است، بارش‌های قابل ملاحظه‌ایی به ویژه در نیمه جنوبی نخواهیم داشت.

وی گفت: اگر بارش‌ها در باقی مانده سال در سطح نرمالی باشد، کمبودی که در شش ماه گذشته داشتیم جبران نخواهد شد، به خصوص در نیمه جنوبی کشور همچون سیستان بلوچستان، هرمزگان، کرمان و جنوب فارس که با مشکل مواجه هستیم و این مشکل ادامه دار خواهد بود.

رئیس سازمان هواشناسی در مورد بارش‌های حدی در دنیا و کشور، ادامه داد: با توجه به اثرات تغییر اقلیم این نوع بارش‌ها در بسیاری از نقاط جهان، از جمله کشور ما زیاد شده است، مثلا در دو هفته‌ پایانی آذرماه بارش‌های خوبی داشتیم که حتی منجر به سیل شد که اینها همان بارش‌های حدی است و نمی‌توان از چند ماه جلوتر پیش‌بینی کرد.

تاجبخش با اشاره به موضوع ابرهای مصنوعی باران‌زا بیان کرد: بر اساس مستندات بین‌المللی نشنیدیم که از ابزارها و تجهیزات بارش‌های مصنوعی برای از بین بردن خشکسالی  و تامین آب زیر زمینی استفاده کنند، این یک کار علمی، پژوهشی و تحقیقاتی خوبی است اما در حد مقیاس‌های کوچک مورد استفاده قرار می‌گیرد و اگر امکان استفاده در ابعاد وسیع داشت، کشورهایی که خیلی پیشرفته‌تر از ما هستند نمی‌گذاشتند کشورشان به خشکسالی برسد. همانطور که گفتم تا الان مستندات بین‌المللی سازمان جهانی هواشناسی این موضوع را که به طور مثال برای کارهای بزرگ مقیاس در سطح ملی بتوانیم با این تجهیزات مشکلات  ناشی از خشکسالی و تامین آب زیرزمینی را حل کنیم، تایید نمی کند.

رئیس سازمان هواشناسی در مورد تجهیزات هواشناسی کشور بیان کرد: تحریم گریبانگیر بسیاری از بخش‌های دولت شده که یکی از آنها سازمان هواشناسی است و ما نمی‌توانیم همه تجهیزات را خریداری کنیم و تامین آنها با این قیمت‌های بسیار به سختی انجام می‌شود.

وی گفت: اما موضوع صحت و درستی داده‌های ما است که به هیچ وجه جای شک و سوال نخواهد داشت، چون حداقل هر روز باید به پروازهای کشور اطلاعات دقیق بدهیم و اگر یک روز اطلاعات درست ما به پرواز نرسد عملا امکان پرواز برای آنها وجود نخواهد داشت و توجه کنید که روزانه ۶۰۰ الی ۷۰۰ پرواز در کشور داریم که اگر داده‌های هواشناسی درست نباشد امکان به وجود آمدن هزاران مشکل خواهد بود.

 

منبع: ایلنا

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر