کد خبر: 104430
A

یک اتفاق عجیب: دمای هوا در ییلاقات گیلان به حدود ۴۰ درجه رسید

معاون اداره و سرپرست اداره پیش بینی و هشدار اداره کل هواشناسی گیلان با توجه به افزایش ۷ تا ۱۵ درجه ای دما در استان از روز گذشته گفت: امروز سیاهکل با ۳۹ درجه سانتی گراد بالای صفر بیشترین دمای کشور را داشت.

یک اتفاق عجیب: دمای هوا در ییلاقات گیلان به حدود ۴۰ درجه رسید

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ معاون اداره و سرپرست اداره پیش بینی و هشدار اداره کل هواشناسی گیلان با توجه به افزایش ۷ تا ۱۵ درجه ای دما در استان از روز گذشته گفت: امروز سیاهکل با ۳۹ درجه سانتی گراد بالای صفر بیشترین دمای کشور را داشت.

شبنم هادی نژاد روز چهارشنبه اظهار داشت:  همچنین شهرهایی همچون  منجیل  و رشت در چهارمین روز فروردین ۱۴۰۰ به ترتیب دمای۳۶  و ۳۴.۱ درجه سانتی گراد بالای صفر  را شاهد بودند.

وی خاطرنشان کرد: این در حالی است که به طور معمول متوسط دما تا پایان فروردین در استان ۱۵ درجه سانتی گراد است.

به گفته وی فردا صبح برخی مناطق کوهستانی درگیر باد گرم و برخی رعد و برق و باران هستند اما به تدریج همه مناطق درگیر رگبار و رعد و برق می شود.

هادی نژاد با اشاره به وزش باد شدید در برخی نقاط استان افزود : همچنین  اسب وونی در کوهستان و رودسر در جلگه  به ترتیب شاهد وزش باد ۹۹ کیلومتر بر ساعت و ۶۰ کیلومتر بر ساعت بوده اند.

وی با اشاره به اینکه از غروب امروز تا فردا شرایط جوی به قبل باز می گردد، اظهار داشت: تا فردا دما بین ۷ تا ۱۵ درجه کاهش یافته و شرایط تا اواسط هفته آینده برای رگبار و رعد و برق مهیا می شود .

 معاون اداره و سرپرست اداره پیش بینی و هشدار اداره کل هواشناسی گیلان اظهار داشت: طی پنجشنبه با شکل گیری و ناپایداری در برخی مناطق استان به ویژه ارتفاعات و دامنه ها ) شرایط برای وقوع رگبار باران، رعد و برق  و احتمال تگرگ مهیا است.

سیاهکل یکی از شهرستان‌های خوش آب و هوای استان گیلان است و همچنین طبیعت بکری دارد. تقریباً از سه منطقه تشکیل شده که شامل منطقه آبرفتی که حاصل بر جای ماندن گل و لایی است که رودخانه‌ها با خود آورده‌اند و همچنین رسوبات دریا در زمان‌های کهن و منطقه کوهپایه‌ای بسیار زیبا با جنگل‌های راش فراوان آن و همچنین منطقه کوهستانی که تا نیمی از سال معمولاً در آن برف هم وجود دارد.

قرار گرفتن گیلان بین ارتفاعات البرز و دریای خزر و تاثیر متقابل این دو پدیده جغرافیایی بر یکدیگر و بازتاب آن بر شرایط اقلیمی استان ،‌ موجب پیدایش یکی از شاخص‌ترین شرایط آب‌وهوایی ایران در منطقه گیلان گردیده است که ویژگی بارز آن بارندگی زیاد ، دمای معتدل ،‌ پوشش گیاهی انبوه و استانی برخوردار است. در این استان سلسله جبال البرز یکی از شگرف‌ترین مرزهای گسستگی اقلیم در جهان را به وجود آورده است. متوسط بارش باران سالیانه در گیلان بیش از یک هزار میلیمتر است.

به سبب موقعیت استان گیلان در بین ارتفاعات البرز و منبع رطوبتی دریای خزر و برخورداری از رژیم اقلیمی معتدل خزری حالت متعادلی دارد و نوسان دما بین شب و روز و بین زمستان و تابستان زیاد نیست. به همین جهت تعداد روزهای یخبندان در شهرهای استان گیلان نسبت به بسیاری از استان‌های کشور در حد نازلی قرار دارد.

البته در سالهای اخیر خصوصا پس از سال ۱۳۷۳ به دلیل افزایش گازهای گلخانه‌ای این اختلاف دمای شب و روز کمتر نیز شده است. دمای این استان بین حدود ۳ درجه سانتیگراد در دی ماه ( ژانویه) تا حدود ۳۰ درجه سانتیگراد در تیر ماه ( ژوئیه ) متغیر است.

میانگین دمای سالانه استان در حدود ۱۵.۸ درجه سانتیگراد است. بطور کلی سواحل جنوب غربی دریای خزر ( گیلان ) سردتر از سواحل جنوب شرقی آن ( مازندران و گلستان ) است. میانگین تقریبی دمای فصلی استان در بهار : ۱۸.۵ سانتیگراد ، تابستان : ۲۴ ، پاییز : ۱۳.۵ و زمستان : ۷.۵ درجه سانتی گراد است.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر