کد خبر: 104589
A

میانگین قیمت مسکن در تهران از ۳۰ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان

متوسط قیمت مسکن در تهران از 30 میلیون تومان در هر مترمربع گذشت که در مقایسه با سال ۹۸ حدود ۹۴ درصد گرانتر شده است.

میانگین قیمت مسکن در تهران از ۳۰ میلیون  و ۲۰۰ هزار تومان

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ بانک مرکزی گزارش تحولات بازار مسکن در سال گذشته را منتشر کرد، این گزارش که برگرفته از آمارهای خام سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور است تغییرات قیمت و معاملات بخش مسکن در دو بازه ماهانه و پایان سال را به تصویر می کشد.

بر اساس این گزارش در بازه ماهانه که اسفند 99 را در بر می گیرد میانگین قیمت مسکن به 30 میلیون و 200 هزار تومان در هر مترمربع در شهر تهران رسیده است. این میزان قیمت در مقایسه با بهمن ماه 6 درصد رشد نشان می دهد و در مقایسه با اسفند سال قبل93.7 درصد رشد داشته است.

قیمت مسکن

در بخش معاملات نیز، تعداد معاملات نسبت به ماه بهمن34 درصد بالا رفته است اما در مقایسه با اسفند 98 بیش از 48 درصد افت داشته است. تعداد معاملات در اسفند 99 معادل 3 هزار 917 فقره بوده است.

تصویر بازار مسکن در سال آینده 

بر اساس گزارش بانک مرکزی در سال 99 تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران به حدود 83.3 هزار واحد مسکونی رسید که در مقایسه با سال قبل از آن با کاهش اندک 0.3 درصدی مواجه بوده است. 

به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، در سال 1399 متوسط قیمت یک متر مربع بنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی در شهر تهران 23 میلیون و 87 هزار تومان بوده که در مقایسه با متوسط قیمت در سال قبل 80 درصد گرانتر شده است.

گرانترین و ارزانترین معامله اسفند در تهران

گزارش بانک مرکزی نشان می دهد در ماه پایانی سال گذشته گرانترین معامله بازار مربوط به منطقه یک بوده است. در این معامله واحد مسکونی هر مترمربع  68 میلیون و 700 هزار تومان فروخته شده است. در مقابل ارزانترین معامله در منطقه 14 ثبت شده است. قیمت معامله شده برای هر متر در این معامله 12 میلیون و 100 هزار بوده است. اما بانک مرکزی در گزارش خود به نکته قابل تاملی اشاره کرده است. افزایش قیمت ارزانترین معامله پایتخت در مقایسه با ماه اسفند سال قبل 58 درصد بوده است. به بیانی دیگر ارزانترین واحد ملکی شهر تهران در سال قبل 58 درصد گرانتر از ارزانترین معامله در سال 98 بوده است. میزان افزایش قیمت گرانترین معامله نیز  104 درصد بوده است.

متراژ پر معامله در پایتخت

متراژ پر معامله در اسفند ماه 50 تا 60 متر بوده است، سهم این واحدها از معاملات 15 درصد بوده است، پس از این متراژ بیشترین معامله برای واحدهای با متراژ 60 تا 70 متر بوده است. این متراژها سهم 30 درصدی از معاملاتی ملکی پایتخت را در اسفند داشته اند. آماری که به خوبی گویای قدرت خرید مصرف کنندگان است. بر اساس گزارش بانک مرکزی بیش از 52 درصد از معاملات ملکی اسفند در متراژ زیر 80 متر انجام شده است.

دامنه قیمتی پر معامله مسکن در اسفند 99

بانک مرکزی در گزارش آخر سال واحدهای پرطرفدار را دامنه قیمتی 500 میلیون تومان تا یک میلیارد تومان عنوان می کند. بر اساس گزارش این نهاد 20 درصد معاملات ملکی در این دامنه انجام شده است.

بانک مرکزی با اشاره به اینکه توزیع فراوانی بر حسب متراژ نیز نشان می دهد واحدهای مسکونی با قیمت 15 تا 20 میلیون تومان نیز بیشترین سهم را از معاملات ملکی در ماه آخر سال داشته اند.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر