کد خبر: 10497
A
گزارش دیده‌بان ایران از چالش بنرسازی مخالفان دولت در سه سال اخیر؛

دلواپسان بنرساز/ کدام شخص در پشت پرده بنرسازی‌ها علیه دولت قرار دارد؟

در گزارش پیش رو نگاهی خواهیم داشت به سنگ اندازی تندروها در مسیر سیاست های دولت اعتدال با ابزاری ویژه و خیابانی به نام "بنر"...

دلواپسان بنرساز/ کدام شخص در پشت پرده بنرسازی‌ها علیه دولت قرار دارد؟

 

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران،عرصه فعالیت مخالفان دولت یازدهم تنها تریبون‌های رسمی، صدا و سیما، نماز جمعه، شبکه‌های اجتماعی و سایت‌های هزار میلیاردی نیست؛ یکی از میدان‌های فراخ مخالفت خوانی با دولت تدبیر و امید و سیاست‌هایش، تبلیغات محیطی و نصب بنر در میادین شهرهای بزرگ است؛ امری که انجام آن در سه سال اخیر به لطف کمک‌های بی دریغ شهرداری‌های مخالف دولت، بسیار سهل بوده است. 

شهر تهران در نصب بنرهای سیاسی مخالف با دولت، پیشتازترین شهر کشور محسوب می‌شود؛ از همان سال 92 و آغاز حرکت پرشتاب دولت اعتدال و کلید خوردن پروژه تعامل سازنده با دنیا بود که محیط شهر تهران در اختیار مخالفان این دولت و این پروژه عظیم قرار گرفت. هنوز خاطره بنرهای "صداقت آمریکایی" از اذهان شهروندان تهرانی پاک نشده است؛ بنرهایی که در پاییز 92 در اکثر میادین پایتخت خودنمایی می کرد و درون مایه‌ای خشونت آمیز داشت.

 

بنرهایی با هدف تخطئه مذاکرات هسته‌ای؛ از "صداقت آمریکایی" تا "عنایت آمریکایی"

 

نصب این بنرها همزمان شده بود با مذاکرات فشرده هسته‌ای دیپلمات‌های دولت یازدهم در ژنو و وین؛ مذاکراتی که منجر به انعقاد توافقی مقدماتی میان ایران و 6 قدرت جهانی شد و این همان چیزی بود که خوشایند تندروها و دلواپسان داخلی نبود.  

در همان زمان پس از آنکه انتقادهایی نسبت به نصب این بنرهای خشونت‌زا و تحریک‌کننده در محافل سیاسی و رسانه‌ای مطرح شد، سازمان زیباسازی شهرداری تهران اعلام کرد که این نهاد نقشی در نصب این بنرها نداشته و نصب و طراحی آنها توسط عده‌ای جوان گرافیست عضو خانه طراحان انقلاب اسلامی صورت گرفته است؛ نکته جالب آنکه بر روی این بنرها، آرم مؤسسه رسانه‌ای اوج به عنوان حامی این طراحی‌ها نصب شده بود.

اگر چه در نخستین روزها، سازمان زیباسازی شهرداری تهران نصب بنرهای "صداقت آمریکایی" را منکر می‌شد اما پس از چندی، پیرهادی عضو شورای شهر و از مسئولان وقت شهرداری طی مصاحبه‌ای اعلام کرد:«تعدادی از تشکل‌های خودجوش مردمی این پوسترها را طراحی و نصب کرده‌اند و ما در شهرداری تهران مانع از نصب این پوسترها و تصاویر نشدیم چون محتوای آن‌ها را خارج از سیاست‌های نظام ندیدیم»!

سرانجام پس از طرح انتقادهای فراوان، مسئولان شهرداری تهران مجاب شدند که این بنرهای خشونت زا و تحریک کننده را از سطح شهر و از مقابل انظار عمومی بردارند؛ اما به فاصله چند روز پس از برداشته شدن بنرهای "صداقت آمریکایی"، همزمان با محرم سال 92 بنرهای دیگری با عنوان "شمر زمانه ات را بشناس" در معابر و میادین شهر تهران نصب شد؛ در این بنرها نیز تمثال شمر ملعون با تصویر صورت اوباما رییس جمهور آمریکا قرینه شده بود و باز هم سعی بر القاء این گزاره بود که این اوبامای خواهان صلح و مذاکره با آن شمر خبیث و ملعون، مو نمی‌زند!  

چندماهی از نصب بنرهای "صداقت آمریکایی" و "شمر زمانه ات را بشناس" نگذشته بود که در اسفند 92 بنرهای دیگری در ضدیت با مذاکرات هسته‌ای، فضای شهر تهران را پوشاند؛ بنرهایی که در آنها نیم رخ های کاترین اشتون( مذاکره کننده ارشد اروپایی) و صدام دیکتاتور معدوم عراق، متقارن گشته بود و می‌خواست به مخاطب چنین القاء کند که اشتون که با ایران برای حل و فصل مضوع هسته‌ای در مذاکره است با صدام حسین که در جنگی 8 ساله خسارت‌های زیادی را به کشور ما وارد آورد، تفاوتی ندارد! 

در طراحی و نصب این بنرها هم پای«خانه طراحان انقلاب اسلامی» در میان بود؛ همین امر سبب شد اصحاب رسانه کنجکاو شوند و به جستجو بپردازند که خط و ربط این موسسه به ظاهر خصوصی، چیست و منتهایش به کجا ختم می شود؛ از قضا پیگیری‌های اصحاب رسانه موثر افتاد و مشخص شد که موسسان و دست‌اندرکاران «خانه طراحان انقلاب اسلامی» با برخی اعضای شورای شهر و مسئولان شهرداری تهران در ارتباط هستند! 

هر چه مذاکرات هسته‌ای ایران با 6 قدرت جهانی به جلوتر می‌رفت و دستاوردهای بیشتری نصیب دیپلمات‌های کشورمان می‌شد، برحجم بنرسازی‌های مخالفان هم افزوده می‌شد؛ در ایام دهه فجر سال 93، مخالفان دولت بنر تازه‌ای را با عنوان «عنایت آمریکایی» طراحی کرده و اقدام به نصب آن در میادین و معابر شهر تهران کردند.

 

اینبار دیگر شهراری تهران نصب این بنرها را انکار نکرد و حتی اعلام داشت که خود اقدام به این کار کرده است؛ پیرهادی مسوول بسیج شهرداری تهران در آن مقطع طی مصاحبه‌ای با اشاره به اینکه پوستر«عنایت آمریکایی» از سوی بسیج شهرداری تهران طراحی و در بسیاری از خیابان‌ها و میادین اصلی شهر تهران نصب شده ، گفت: دراین بنرها پنج تصویر وجود دارد که نمایش دهنده جنایات و اقدامات ظالمانه آمریکا علیه نظام مقدس جمهوری اسلامی و ملت ایران است.

پس از حصول برجام در نتیجه دو سال و نیم مذاکرات هسته‌ای فشرده، اتاق فکر مخالفان دولت تصمیم گرفت کرکره بنرسازی با محتوای تخریب مذاکرات هسته‌ای را پایین بکشد و بنرسازی‌های تخریبی را وارد فاز تازه‌ای کند؛ از اینرو بود که تصمیم گرفته شد همزمان با سفرهای استانی رییس جمهور تدارکاتی برای طراحی و نصب بنرهای توهین آمیز علیه دولت یازدهم و شخص رئیس جمهور چیده شود! مخالفان همچنین در این پروژه جدید خود تصمیم گرفتند بنرهایی که در سطح استان‌ها و شهرستان‌ها با محتوای استقبال و خوش آمدگویی از رییس جمهور است را پایین بکشند و پاره کنند که نمونه های این امر در یاسوج و یزد و اراک مشاهده شد.

 

فاز تازه دلواپسان بنرساز

 

اما از آنجاییکه بنرسازی‌های مخالفان دولت علیه مذاکرات هسته‌ای دیگر وجهی ندارد، اتاق فکر آنها تصمیم گرفته است که محتوای بنرسازی علیه دولت را به مسائل و موضوعات دیگر تسری دهد؛ اما در این رابطه دیگر میدانداری و پیشروی با پایتخت نیست، بلکه مشهد پیشتازی در این امر را تقبل کرده است؛ شهری که این روزها پایگاه هجمه علیه دولت شده است؛ شهری که برخی آنرا یک ایالت خودمختار می‌دانند که مسئولیت اداره‌اش با برخی نهادها و افراد خاص است! 

اخیرا با توجه به ایام منتهی به 9 دی، بنری با عنوان «فتنه رنگ عوض می‌کند» در سطح شهر مشهد نصب گردیده است، بنری که رنگ غالب استفاده شده در آن، رنگ بنفش است؛ رنگی که در عالم سیاست تداعی‌گر طرفداران و پایگاه اجتماعی رییس جمهور روحانی است.  

در همین رابطه،معاون سیاسی استانداری خراسان رضوی، گفته است:« یک جریان خاص در تلاش است ٩ دی را تبدیل به تفرقه ‌کند که این خلاف است و ما بررسی می‌کنیم این بنرها به وسیله چه گروه یا تشکلی نصب شده است، این تشکل باید رسمیت داشته باشد، چنین اقداماتی خلاف اهداف نظام است که با آنها برخورد می‌کنیم».

هنوز خبری دال بر نقش شهرداری مشهد در نصب این تابلوهای موهن مخابره نشده است، اما با توجه به اینکه شهردار کنونی مشهد از مدیران وزارت کشور در دولت گذشته بوده است، پربیراه نخواهد بود اگر گمان شود، شهرداری مشهد در این ماجرا نقش داشته و یا اینکه همانند شهرداری تهران از وقوع آن مطلع بوده اما مانع نشده؛ که در هر دو صورت در این ماجرا (نصب تابلو توهین آمیز علیه دولت) دخیل است یا به عنوان "قاصر" و یا به عنوان "مقصر".

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

  • دلواپس

    شما نميفهميد حتما بايد بياد تو خونت بعد بفهمي دلواپس چيه

ارسال نظر