کد خبر: 105046
A

قالیباف: هدایت جمعیت به یک نقطه خاص و پرتراکم، مغایر اهداف آمایش سرزمین است

رییس مجلس شورای اسلامی گفت: اینکه ما جمعیت را به یک نقطه خاص و پرتراکم هدایت کنیم، مغایر با اهداف آمایش سرزمین است.

قالیباف: هدایت جمعیت به یک نقطه خاص و پرتراکم، مغایر اهداف آمایش سرزمین است

به گزارش دیده بان ایران؛ محمدباقر قالیباف در جلسه علنی صبح امروز (چهارشنبه) مجلس و در جریان بررسی طرح جهش تولید و تامین مسکن با اشاره به پیشنهاد نماینده کردکوی مبنی بر اینکه در استان های شمالی به دلیل محدودیت در تامین زمین از طریق دستگاه های اجرایی، زمین خریداری شود، گفت: خریداری کردن زمین مشمول اصل ۷۵ قانون اساسی به معنی بار مالی داشتن برای دولت است، همچنین باید محل هزینه آن مشخص شود. در واقع خرید زمینی که دولتی نیست، مشکلات متعددی به دنبال دارد، چرا که باید مشخص شود مثلا متری چند به فروش برسد و چه کسانی این خرید را انجام دهند.

وی افزود: این پیشنهاد بابی را باز می کند که هر کسی یک قطعه زمین درخواست کند که مثلا برای ۲۰ نفر خانه بسازد، در حالی که جمعیت، نخستین موضوعی است که باید در نگارش طرح جامع و تکمیلی در رابطه با مسکن مورد بررسی قرار گیرد. زمانی که در یک منطقه زمین برای ایجاد سکونت وجود ندارد، چرا باید آنجا مسکن بسازیم و تراکم بیشتر ایجاد کرده و گرانتر بخریم و ظرفیت های مسکونی بیشتری ایجاد شود، در حالی که این مسئله با سیاست های ساخت و تامین مسکن مغایر است.

قالیباف یادآور شد: این پیشنهاد علاوه بر اینکه مغایر با اصل ۷۵ قانون اساسی است، این موضوع را نیز مطرح می کند که چرا باید جایی که زمین نیست، جمعیت بیشتری را اسکان دهیم. یکی از موضوعات جدی کشور آمایش و توزیع درست جمعیت در نقاط مناسب است، اینکه ما جمعیت را به یک نقطه خاص و پرتراکم هدایت کنیم، مغایر با اهداف آمایش سرزمینی است.

منبع: ایسنا

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر