کد خبر: 105244
A

عضو کمیسیون امنیت ملی: هدایت کننده اصلی سیاست خارجی، رهبری است

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه در شرایط فعلی تنها راه و بهترین راه ممکن، برگشت آمریکایی ها به تمام تعهدات برجامی و لغو تمام تحریم‌ها است، گفت: اگر این اتفاق رخ دهد، ایران همانگونه که اعلام کرده و در قانون مجلس هم آمده، به تعهدات برجامی خود که شامل محدودیت غنی سازی اورانیوم تولید شده و اجرای پروتکل‌های الحاقی و بازرسی‌های سر زده است، باز خواهد گشت

عضو کمیسیون امنیت ملی: هدایت کننده اصلی سیاست خارجی، رهبری است

به گزارش دیده بان ایران؛ جلیل رحیمی جهان آبادی با اشاره به روند مذاکرات برجامی، اظهار کرد: برجام قرارداد پیچیده سیاسی، امنیتی و اقتصادی بود که یک فرایند طولانی مذاکره بین ایران، آمریکا و کشورهای اروپایی، به شکل‌گیری این قرارداد مهم انجامید. اما آمریکایی‌ها به تعهداتی که داشتند نه تنها عمل نکردند، بلکه تحریم های جدیدی هم علیه ایران اعمال شد، اما علی رغم این رفتار آمریکایی ها، ایران در مدت ۳ سال گذشته به مفاد برجام پایبند بود؛ اما اخیرا بر اساس قانون جدیدی که مجلس تصویب کرد، ایران روند بازگشت به شرایط قبل از برجام را در پیش گرفت به امید اینکه طرفین غربی، به تعهدات برجامی خود بازگردند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه در شرایط فعلی تنها راه و بهترین راه ممکن، برگشت آمریکایی ها به تمام تعهدات برجامی و لغو تمام تحریم ها است، اظهار کرد: تمامی تحریم‌ هایی که آمریکا به صورت یکجانبه اعمال کرد و چه تحریم هایی که در سازمان‌های بین المللی علیه ایران شکل گرفته، باید لغو شود. اگر این اتفاق رخ دهد، ایران همانگونه که اعلام کرده و در قانون مجلس هم آمده است، این برگشت و رفع تحریم‌ها را راستی آزمایی می‌کند و بعد از آن به تعهدات برجامی خود که شامل محدودیت غنی سازی اورانیوم تولید شده و اجرای پروتکل‌های الحاقی و بازرسی‌های سر زده است، باز خواهد گشت.

رحیمی جهان آبادی در ادامه افزود: اما لازمه انجام این کار، لغو تحریم ها از سوی آمریکا و اعضای برجام است و اگر این اتفاق نیفتد، حداقل تا پایان دولت فعلی، کار به شدت سخت خواهد شد؛ در دولت آینده هم با توجه به شرایطی که مطرح خواهد بود، باید دید چه توافقی ممکن است بین ایران و غرب شکل بگیرد. البته بحث طولانی کردن مذاکرات در مجلس مطرح نیست و قانونی که مجلس تصویب کرد که طراح آن هم کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی بود، پشتوانه مذاکرات است. قبلا مذاکرات ما با غرب بر پایه وعده وعیدهایی بود که غربی ها می دادند اما حاصلی نداشت؛ ولی از زمانی که قانون جدید تصویب شد، عملا در برابر رفتار انجام شده قرار گرفتند و اگر به تعهدات خود عمل نکنند، اجرای قانون جدید را که شروع کردیم، برای جلوگیری از تضییع حقوق ملت ایران ادامه می دهیم.

نماینده مردم تربت جام تایباد و باخرز، تصریح کرد: نظارتی که مجلس برای مذاکرات ایجاد کرده، به نفع کشور و دولت فعلی هست تا مذاکره کنندگان با قدرت بیشتر در برابر غرب حاضر شوند. اما طبق قانون اساسی کشور، هدایت کننده اصلی سیاست خارجی، مقام معظم رهبری است و هر دستوری در قبال مذاکرات جدید و توافقی که انجام می شود، اعلام کنند، هم مجلس و هم دولت از آن اطاعت خواهند کرد.

رحیمی جهان آبادی با اشاره به برگزاری نشست کمیسیون مشترک برجام در وین، خاطرنشان کرد: مذاکرات در مرحله اول به اینجا ختم شده است که مذاکرات در سطح معاونین وزیر خارجه ادامه پیدا کند ولی به نظر من مذاکرات به درک واقع بینانه آمریکایی ها و اروپایی ها از واقعیت ها بستگی دارد که اگر بر موضع انحصار طلبی و ظلم به مردم ایران پافشاری کنند، قطع به یقین مردم و دولت ایران تسلیم غربی ها نخواهند شد و تصمیمی که قانون جدید مجلس تصویب کرده را با قدرت ادامه می دهند.

منبع: شفقنا

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر