کد خبر: 10536
A

تکالیف دولت برای طرح تحول نظام آموزش و پرورش در برنامه ششم مشخص شد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی تکالیف دولت برای طرح تحول نظام آموزش و پرورش در برنامه ششم توسعه را مشخص کردند.

تکالیف دولت برای طرح تحول نظام آموزش و پرورش در برنامه ششم مشخص شد

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، نمایندگان در جلسه علنی نوبت عصر مجلس شورای اسلامی و در ادامه بررسی لایحه برنامه ششم توسعه با 171 رای موافق، 8 رای مخالف،‌ 3 رای ممتنع از مجموع 203 نماینده حاضر ماده 79 را مصوب کردند.

براساس بند الف این ماده دولت مکلف شد برای ایجاد تحول در نظام تعلیم و تربیت اقدامات زیر را انجام دهد:

1- اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به نحوی که تمامی اقدامات وزارت آموزش و پرورش براساس این سند انجام شود و اقدامی مغیر این سند و قانون صورت نگیرد.

2- تهیه نظام رتبه بندی معلمان و استقرار نظام پرداخت ها براساس تخصص با شایستگی‌ها و عملکرد رقابتی مبتنی بر نظام رتبه بندی معلمان و مهندسی نیروی انسانی براساس سند تحول و نقشه جامع علمی کشور با تصویب مجلس در قالب بودجه سنواتی

3- ارتقای جایگاه آموزش و پرورش به مثابه مهمترین نهاد تربیت نیروی انسانی و مولد سرمایه اجتماعی و انسانی عهده‌دار اجرای سیاستهای مصوب و هدایت و نظارت بر آن بعنوان امر حاکمیتی با توسعه همکاری دستگاههای اجرایی

4- توسعه و تسهیل سفرهای فرهنگی دانش آموزی بویژه اردوهای زیارتی و راهیان نور.

در بند ب ماده 79 نیز نمایندگان سازمان اداری و استخدامی و سازمان برنامه و بودجه موظف کردند که به منظور ارتقاء کیفیت نظام تعلیم و تربیت با جذب معلم از طریق دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی، در طول اجرای برنامه، ردیف های استخدامی و تأمین اعتبار مورد نیاز آموزش و پرورش را با رعایت قوانین و ضوابط مربوطه و ظرفیت جذب دانشجو در دانشگاه های یاد شده برای جذب دانشجو معلمان در اختیار وزارت آموزش و پرورش قرار دهند.

در بند ج نیز وزارت آموزش و پرورش مکلف شد نسبت به اختصاص نیروی انسانی، تجهیزات و امکانات مورد نیاز، اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزان- بسیج دانش آموزی- سازمان دانش آموزی براساس ضوابطی که با پیشنهاد وزارت به تصویب هیأت وزیران می رسد، اقدام نماید.

نمایندگان مجلس در بند د نیز دولت را مکلف به تنظیم و اجرای سیاست های حمایتی از خیرین مدرسه ساز می‌ باشد و باید معادل کمک های تحقق یافته آنان را جهت تکمیل پروژه‌‌های نیمه ‌تمام خیرین در بودجه سنواتی منظور نماید.

در تبصره بند د نیز آمده است: آیین ‌نامه اجرایی این بند حداکثر ظرف دو ماه پس لازم الاجرا شدن این قانون توسط وزارت‌آموزش و پرورش تهیه و به تصویب هیأت وزیران می‌رسد.

در بند هـ نیز نمایندگان، دولت را مکلف کردند که به منظور افزایش ایمنی و مقاوم سازی مدارس و فضاهای پرورشی و ورزشی وزارت آموزش و پرورش معادل ریالی مبلغ سه میلیارد دلار در طول اجرای برنامه از محل حساب ذخیره ارزی پس از کسر سهم صندوق توسعه ملی، اولویت با پروژه های نیمه تمام آموزشی، پرورشی و تربیت بدنی وزارت آموزش و پرورش اختصاص دهد.

وکلای ملت در بند و مصوب کردند که هزینه کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی غیردولتی در احداث، توسعه، تکمیل و تجهیز فضاهای آموزش و پرورش، خوابگاه های شبانه روزی، کتابخانه ها، سالن های ورزشی وابسته به وزارت آموزش و پرورش که در چارچوب مصوب شورای برنامه ریزی و توسعه استان انجام می شود با تأیید سازمان توسعه، نوسازی و تجهیز مدارس کشور به عنوان هزینه قابل قبول مالیاتی محسوب می شود.

در تبصره این بند نیز آمده است: آئین نامه اجرائی این ماده ظرف سه ماه توسط سازمان برنامه و بودجه، پس از لازم الاجرا شدن این قانون با همکاری وزارت امور اقتصادی و دارایی و وزارت آموزش و پرورش تهیه و به تصویب هیات وزیران می رسد.

همچنین در بند ز تصریح شده است کلیه درآمدها، کمک ها و هدایای مردمی به سازمان دانش آموزی پس از واریز به خزانه به عنوان درآمد اختصاصی وزارت آموزش و پرورش محسوب می گردد. وزارت آموزش و پرورش موظف است مبالغ واریزی را در قالب بودجه سنواتی و فقط برای فعالیت های فرهنگی و پرورشی دانش آموزشی فقط در مدارس هزینه کند.

در بند ح نیز دولت موظف شد در طول سالهای برنامه اعتبار و منابع لازم را در جهت ترویج ارزشهای ایرانی اسلامی و توسعه فرهنگ مطالعه و پژوهش در مناطق محروم روستایی، مرزی و عشایری در اختیار کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان قرار دهد.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر