کد خبر: 105506
A
دیده بان ایران زوایای پنهان نفوذ در حوادث امنیتی را بررسی کرد؛

چه کسی باید با عاملان قصور یا تقصیر در انفجار نطنز و ترور شهید فخری زاده برخورد کند؟!

به نظر می رسد سلسله عملیات های خرابکارانه و ترور دانشمندان هسته ای توسط اسرائیل طی سالیان اخیر و آسیب پذیر بودن کشور در برابر این حوادث محل گلایه و کنایه دو جناح مهم سیاسی در کشور شده است. هر چند در این بین به نظر می رسد سهم نهادهای قدرت در جهت تضعیف دولت و همچنین منتقدان خود با توجه به ابزار و امکاناتی که دارند بیش از همه باشد اما در هر صورت دولت و مجلس باید برای جلوگیری از حوادث احتمالی این چنینی در آینده، مسئولان امنیتی مربوط را مورد بازخواست قرار دهند که با توجه شکل برخورد با آنها طی سالیان گذشته؛ امری بسیار بعید به نظر می رسد. عبدالله رمضان زاده، در این باره نوشته است: "مجلس انقلابیون نمی خواهد نامه بنویسد و از رئیس قوه قضائیه بخواهد عاملان قصور یا تقصیر در انفجار نطنز و ترور شهید فخری زاده را تحت تعقیب قرار دهد؟ یا جرات ندارد؟"

چه کسی باید با عاملان قصور یا تقصیر در انفجار نطنز و ترور شهید فخری زاده برخورد کند؟!

به گزارش دیده بان ایران؛ پس از گذشت یک روز از حادثه خرابکاری در سایت هسته ای نطنز اظهار نظرها درباره آن همچنان ادامه دارد. 

فریدون عباسی روز گذشته درباره این موضوع به رسانه ها گفت که "یک پست برق در سایت نطنز داریم که از آنجا برق به زیرزمین می‌رود که حدود 40، 50 متر زیر زمین است. آن محل زیرزمین و مستحکم ساخته شده تا حملات هوایی و موشکی نتواند این مکان را از بین ببرد.

وی افزود: دشمن وقتی که ببیند وضعیت اینگونه است، اقدام به خرابکاری سایبری یا خرابکاری از طریق افراد و در تجهیزات خواهد کرد. این کار هم زمان می‌برد و ممکن است 5 تا 10 سال طول بکشد و تجهیزات معیوب ارسال کند، تا به تدریج از آن استفاده شود."

اشاره به نکته ای که خبرنگار اسرائیلی هم در توییترش به آن اشاره کرد. 

«رونن برگمن» خبرنگار اسرائیلی به نقل از منابع امنیتی مدعی شد که دستگاه انفجاری که موجب خسارت نطنز شد به صورت قاچاقی وارد ایران شده بود و از راه دور فعال شده است. او به نقل از این منابع نوشت که این دستگاه انفجاری سیستم اصلی و پشتیبانی برق را تخریب کرده است.

اما موضوع مهم دیگری که طی چند ساعت گذشته برخی رسانه ها به آن پرداخته اند نحوه حفاظت و امنیت از سایت های هسته ای کشور است.

حشمت الله فلاحت پیشه نماینده سابق مجلس روز گذشته گفته است که وقوع دو حادثه تقریباً مشابه در نطنز  نتیجه بی کفایتی نهادهای امنیتی کشور است.

روزنامه جمهوری اسلامی هم با اشاره به همین مطلب در شماره امروز خودش نوشت: "بعد از ضربه سوم وارد شده توسط رژیم صهیونیستی به کشورمان در مدت کوتاه چند ماه اخیر اگر قرار است به خود بیائیم، باید دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی خود را مورد بازبینی جدی قرار دهیم و منافذی که دشمن توانسته از آنها رخنه کند را پیدا کنیم و مسدود نمائیم. ما نه‌تنها چنین نمی‌کنیم، بلکه امکانات و هزینه‌های فراوانی را صرف ساختن مجموعه‌های تلویزیونی برای قدرتمند نشان دادن خودمان در زمینه‌های اطلاعاتی و امنیتی و متهم ساختن مسئولین کشور خودمان به جاسوسی و عامل نفوذی دشمنان بودن می‌کنیم."

اشاره این روزنامه به ساخت و پخش سریال گاندو در تعطیلات نوروز است که حواشی بسیاری را به دنبال داشت. تا جاییکه حسن روحانی هم در جلسه هیات دولت به ان اشاره کرد و گفت: "اگر قرار است از پول ملت فیلم درست کنید واقعیت‌ها را نشان دهید."

مطلبی که اسحاق جهانگیری هم روز گذشته تلویحاً به آن اشاره کرد و گفت: «باید دستگاهی که مسئول بوده جلوی اقدامات دشمن را بگیرد و در این زمینه توفیقی به دست نیاورده است بازخواست شود و مردم باید بدانند که منابع، اعتبار و حیثیت کشور خرج چه اقداماتی می‌شود.»

به نظر می رسد مخاطب این واکنش ها سپاه پاسداران انقلاب اسلامی باشد که از دو دهه قبل مسئولیت حفاظت از مناطق حساس کشور و همچنین شخصیت های مهم علمی و سیاسی بر عهده آنها نهاده شده است.

مطلبی که عبدالله رمضان زاده، سخنگوی دولت دوم اصلاحات آنرا در توییترش بازتاب داده است و نوشت: "مجلس انقلابیون نمی خواهد نامه بنویسد و از رئیس قوه قضائیه بخواهد عاملان قصور یا تقصیر در انفجار نطنز و ترور شهید فخری زاده را تحت تعقیب قرار دهد؟ یا جرات ندارد؟"

کنایه ای به شکایت اخیر ۱۹۰ نماینده مجلس به جهت استنکاف حسن روحانی از قانون به قوه قضاییه که در نوع خود مورد توجه بسیاری از رسانه ها قرار گرفت.

در همین حال امیر حسین قاضی زاده هاشمی نایب رییس مجلس نیز معتقد است در نطنز "حفره امنیتی" وجود دارد. او در این رابطه گفت: «باید این خرابکاری از نظر امنیتی مورد بررسی قرار گیرد. باید مشخص شود حفره امنیتی کجاست که برای چندمین بار در نطنز چنین اتفاقی رخ داده است. نهادهای امنیتی باید پاسخگو باشند. حتماً حفره امنیتی در نطنز وجود دارد که مرتباً به این سایت هسته‌ای ضربه وارد می‌شود.»

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: "این که بگویند کار اسرائیل بوده است، کافی نیست. دستگاه اطلاعاتی و امنیتی چرا نتوانسته مانع از خرابکاری آمریکا و اسرائیل در سایت هسته‌ای نطنز شود و برای دومین بار اسرائیل توانسته در این سایت خرابکاری کند."

به هر ترتیب به نظر می رسد سلسله عملیات های خرابکارانه و ترور دانشمندان هسته ای توسط اسرائیل طی سالیان اخیر و آسیب پذیر بودن کشور در برابر این حوادث محل گلایه و کنایه دو جناح مهم سیاسی در کشور شده است. هر چند در این بین به نظر می رسد سهم نهادهای قدرت در جهت تضعیف دولت و همچنین منتقدان خود با توجه به ابزار و امکاناتی که دارند بیش از همه باشد اما در هر صورت دولت و مجلس باید برای جلوگیری از حوادث احتمالی این چنینی در آینده، مسئولان امنیتی مربوط را مورد بازخواست قرار دهند که با توجه شکل برخورد با آنها طی سالیان گذشته؛ امری بسیار بعید به نظر می رسد.
منبع: دیده بان ایران- یغما فشخامی
 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر