کد خبر: 105585
A

میزان مشارکت مردمی در انتخابات بیشتر از ۳۰ درصد نیست

در حالیکه زمان زیادی تا انتخابات 1400 باقی نمانده است ولی شنیده‌های خبرنگار «مدارا» حکایت از آن دارد که اصلاح طلبان هنوز به مصادیق و بررسی اسامی و گزینه‌های احتمالی برای ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهرها ورود نکردند و همچنان در حال بررسی سازوکار اجماع سازی بین نیروها و تشکل‌ و احزاب هستند.

میزان مشارکت مردمی در انتخابات بیشتر از ۳۰ درصد نیست

به گزارش دیده بان ایران؛ گفته می‌شود که تمام گزینه‌های اعلام شده در اردوگاه اصلاحات صرفا در حد گمانه زنی بوده و هیچ مشورت و رایزنی بین افراد اعلام شده و نهاد اجماع ساز انجام نشده است. بنابراین حتی مشخص نیست که کدامیک از این افراد مشتاق به حضور در انتخابات بوده و کدامیک بنا به دلایل شخصی یا با توجه به شرایط روز کشور علاقه یا امکانی برای حضور در انتخابات را ندارند.

البته شنیده می‌شود که برخی از افراد داخل یا خارج از دولت از حالا گعده‌هایی را حول خودشان تشکیل دادند و در نظر دارند تا از طریق احزاب نزدیک شده به خودشان، راهی نهاد اجماع ساز شده و جز گزینه‌های انتخاباتی قرار بگیرند.

طبق گفته یکی از اعضای نهاد اجماع ساز، هنوز اصلاح طلبان و اصولگرایان شهامت ورود به انتخابات را پیدا نکردند و بخشی از این مساله به وضعیت مبهم برجام مربوط می‌شود؛ چراکه احیای برجام یا رد آن می‌تواند سرنوشت انتخابات را تا حد زیادی به نفع حامیان یا مخالفان آن تغییر بدهد.

همچنین یک منبع رسمی به «مدارا» گفته که هنوز بین نهاد اجماع ساز و دولت جلسه و نشستی به صورت رسمی برگزار نشده است و از این حیث نمی‌توان مساله نامزدی دولتی‌ها را خیلی جدی دانست، چراکه هنوز مشخص نیست که کدامیک از وزرا یا معاونانی که مطرح شدند، عزم و اراده جدی برای حضور در انتخابات را دارند.

این منبع آگاه همچنین درباره انصراف سیدحسن خمینی توضیح داد که اصلا بحثی درباره ایشان در نهاد اجماع ساز مطرح نشده بود ولی به هرحال ایشان جز گزینه‌هایی بود که بیش از همه مورد حمایت مجمع ایثارگران قرار داشت که در کنار ایشان نیز می‌توان به آقای محمدرضا خاتمی نیز اشاره کرد.

علاوه بر این نیز شنیده می‌شود که هیچکدام از اعضای شورای شهر تهران مشورتی با نهاد اجماع ساز به صورت رسمی نداشتند که برای حضور در انتخابات ۱۴۰۰ اقدام کردند. لذا به نظر می‌رسد که تصمیم این افراد برای حضور در انتخابات آینده مبتنی بر نظر شخصی یا پیشنهادات حزبی و تشکلات متبوع خودشان باشد.

نکته مهمی که در این میان مطرح است، فعلا هرکدام از احزاب اصلاح طلب، گزینه‌هایی را برای انتخابات ۱۴۰۰ مطرح کردند ولی هیچکدام از این گزینه‌ها در نهاد اجماع ساز مورد بررسی قرار نگرفتند. این در حالی است که چه اصولگرایان و چه اطلاح طلبان، میزان مشارکت مردمی – حامیان فعال اصلاحات و اصولگرایی- در انتخابات را با توجه به شرایط فعلی بیش از ۳۰ درصد برآورد نکردند.

منبع: مدارا

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر