کد خبر: 105660
A

پاک آئین: دیدگاه «نگاه ایران به شرق» خیلی هم منطقی است

سفیر پیشین ایران در آذربایجان با اشاره به تمدید قرارداد بلند مدت ایران و روسیه و سیاست نگاه به شرق ایران، بر تقویت روابط ایران با کشورهای اوراسیا تاکید کرد و گفت: آینده اقتصادی دنیا در دست منطقه اوراسیا خواهد بود.

پاک آئین: دیدگاه «نگاه ایران به شرق» خیلی هم منطقی است

به گزارش دیده بان ایران؛ محسن پاک آیین در تحلیل خبر تمدید قرارداد بلند مدت ایران و روسیه و نقد برخی به سیاست نگاه به شرق ایران، اظهار داشت: این حرکت اخیر اروپا در تحریم تعدادی از شخصیت‌های برجسته ایران و فرماندهان نظامی به دلیل واهی نقض حقوق بشر در ایران و حوادثی که با حمایت آمریکا در  نطنز اتفاق افتاد، همه نشان دهنده این است که جمهوری اسلامی ایران نمی‌تواند به غرب و آمریکا اعتماد کند.

وی ادامه داد: رویکرد نگاه به شرق که اخیراً ایران آن را فعال کرده، کاملاً رویکرد درست، منطقی و راهبردی است، البته این فرصت همیشه برای غرب وجود دارد که با تصحیح اعمال خودش بتواند اعتماد به ایران را برای دوستی جلب کند اما در حال حاضر با توجه به رویکرد منفی غربی‌ها به ویژه آمریکا و اروپا نسبت به ایران، رویکرد نگاه به شرق ایران اقدام مثبتی بوده است.

این تحلیلگر ارشد مسائل سیاست خارجی گفت:‌ در همین چارچوب باید تقویت روابط با روسیه به عنوان قویترین همسایه ایران که عضو دائمی شورای امنیت سازمان ملل نیز هست به طور طبیعی می‌تواند یک جایگاه بالایی در روابط خارجی ایران داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: صرف نظر از موضوع نگاه به شرق یا نگاه به غرب؛ به طور ذاتی روسیه به عنوان یک همسایه، می‌تواند دوست نزدیک و راهبردی ایران باشد. قرار داد تفاهم نامه ۲۵ ساله‌ای که با چین امضا شد و بعد موافقت نامه‌ای که با آقای لاوروف وزیر خارجه روسیه امضا شد همه نشان دهنده این است که آینده روابط ایران با کشورهای همسایه و کشورهایی که انگیزه‌های استعماری در ایران ندارند آینده روشنی است.

سفیر پیشین ایران در آذربایجان بیان کرد: ایران و روسیه ظرفیت‌ها و فرصت‌های بسیاری برای همکاری در حوزه‌های بین‌المللی، منطقه‌ای و دوجانبه‌‌ای دارند؛ اما در مجموع حضور ایران در منطقه اوراسیا که از چین شروع می‌شود و تا مرز ترکیه و آذربایجان ادامه پیدا می‌کند یک فرصت خیلی خوب است، به طوریکه حتی کارشناسان غربی نیز معتقد هستند که آینده اقتصادی جهان را منطقه اوراسیا خواهد ساخت.

وی با بیان اینکه ایران، روسیه و چین سه کشور محور اصلی این منطقه هستند، گفت: چین به دلیل توانمندی های بالای اقتصادی و فناوری، روسیه به عنوان یک قدرت سیاسی و امنیتی و ایران به عنوان یک قدرت ثبات ساز در منطقه، محورهای اصلی حوزه اوراسیا خواهند بود که در ذیل آن اتحادیه اوراسیا نیز وجود دارد که یکی از موسسان آن روسیه بوده و اخیراً ایران نیز به عنوان عضو ناظر در آن حضور دارد و می‌تواند با محوریت‌ همکاری‌های اقتصادی حضور فعالی برای مقاوم سازی اقتصاد و منافع اقتصادی ایران داشته باشد.

پاک آئین در پایان تصریح کرد: تصمیم سیاسی ایران برای تمدید تو قویت همکاری با کشورهایی مثل چین، روسیه و همسایگان خود دارای یک پشتوانه منطقی و عقلایی بسیار قوی است. نمی‌توانیم در حالی که غربی‌ها رویکرد منفی نسبت به ایران دارند که ناشی از ترس یا نگرانی که نسبت به رها کردن غرب می‌شود، روابط خودمان را با کشورهای شرقی تقویت نکنیم.

منبع: ایلنا

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر