کد خبر: 105685
A
دیده بان ایران:

مستعان ۱۱۰ یکساله شد/ جشن تولد برای دستگاه دروغ پرداز «کامبیز گلشنی»

سردار حسین سلامی درباره نحوه عملکرد آن گفته: "ویروس را داخل خشاب دستگاه می‌گذارند و میدان مغناطیسی که این ویروس ایجاد می‌کند باعث می‌شود که این آنتن هرکجا که ویروس مشابهی را پیدا کند، در شعاع صد متری به سمت آن حرکت می‌کند و ویروس در آن نقطه شناسایی می‌شود."

مستعان ۱۱۰ یکساله شد/ جشن تولد برای دستگاه دروغ پرداز «کامبیز گلشنی»

به گزارش دیده بان ایران، ۲۷ فروردین ۱۳۹۹ که رسانه ها در خبری عجیب اعلام کردند که "سامانه بومی هوشمند تشخیص لحظه‌ای کرونا که برای اولین بار در دنیا به همت متخصصان توانمند بسیجی کشورمان ساخته شده است، در مراسمی با حضور سرلشکر سلامی رونمایی شد."

مشرق نیوز در توضیح همین خبر و با تیتر "کشف منطقه آلوده به ویروس در پنج ثانیه" درباره این دستگاه کرونایاب نوشت: "سامانه هوشمند تشخیصی «مستعان» با تغییرات جزئی قابلیت ارتقا در فازهای بعدی را دارد که پس از اخذ مجوزهای لازم در تعامل با وزارت بهداشت، این مهم نیز در آینده نزدیک محقق خواهد شد."

موضوع عجیبی که بلافاصله پس از رونمایی از آن سوژه شبکه های اجتماعی شد. 

در همین رابطه بخوانید:

مستعان ۱۱۰ کجاست؟/ کامبیز گلشنی کیست و چرا پاسخگوی سوالات درباره دستگاه کذایی نیست!

 

کیانوش جهانپور، سخنگوی وزارت بهداشت ایران، گفته است: "اگر این دستگاه از سوی وزارت بهداشت تائید شده بود حتما در گزارش رونمایی آن اعلام می‌شد. مرجع تائید وزارت بهداشت است... این دستگاه را سازمان غذا و دارو تائیدیه‌ای نداده است."

حسام‌الدین آشنا، مشاور رئیس جمهور ایران هم از نمایش تلویزیونی وسیله ادعایی با عنوان "رپورتاژ آگهی" انتقاد کرده است.

انجمن فیزیک ایران هم درباره خبر چنین اختراعی آن را "باورناپذیر و در حد داستان‌های علمی و تخیلی" دانسته است.

سردار حسین سلامی درباره نحوه عملکرد آن گفته: "ویروس را داخل خشاب دستگاه می‌گذارند و میدان مغناطیسی که این ویروس ایجاد می‌کند باعث می‌شود که این آنتن هرکجا که ویروس مشابهی را پیدا کند، در شعاع صد متری به سمت آن حرکت می‌کند و ویروس در آن نقطه شناسایی می‌شود."

فرمانده سپاه گفته این دستگاه نیازی به گرفتن خون از بیماران احتمالی ندارد و با "ایجاد میدان مغناطیسی و استفاده از ویروس دوقطبی درون دستگاه، هر نقطه‌ای از محیط که تا شعاع ۱۰۰ متر آلوده باشد، آنتن این دستگاه در مقابل آن نقطه قرار می‌گیرد و در عرض ۵ ثانیه می تواند نقطه آلوده را کشف کند."

تصاویری از آزمایش این ویروس ادعایی نیز پخش شده که در آنها یک بشقاب فلزی را به سوی سطحی که قرار است وجود ویروس در آن شناسایی شود می‌گیرند و بعد آنتنی که به یک دستگیره پلاستیکی وصل است می‌چرخد و علی الظاهر قرار است وجود ویروس را نشان دهد.

ویدئوهایی هم از فردی که ظاهرا سازنده دستگاه است پخش شده که در آنها توضیحاتی نامفهوم با استفاده از واژه‌های تخصصی، مانند "ویروس دوقطبی" مورد اشاره سرلشکر سلامی می‌دهد.

این در حالی است که خبرنگار صداوسیما گفته دقت این دستگاه در تشخیص ویروس کرونا "بالای ۷۰ درصد" است.

اگرچه در مراسم رونمایی از این دستگاهی که کرونایاب نامیده شد، فرد یا گروه مخترع حضور نداشتند اما بلافاصله پس از این مراسم و با توجه به مشخصات بیان‌شده درباره این دستگاه، نگاه افکار عمومی به سمت «کامبیز گلشنی» و دیگر اختراعاتش جلب شد.

دستگاه جدید شباهت فراوانی با کارهای پیشین این مخترع داشت که البته با نام‌ها و کارکردهایی دیگر معرفی شده ‌بودند.

گلشنی پیشتر هم وسایل مشابهی ارائه کرده است. از جمله در سال ۱۳۸۸ خبری از تولید انبوه مین‌یاب او منتشر شد، در مراسم مربوطه به آن دستگاه هم فرماندهان سپاه و مقام‌هایی از جمله نادر قاضی‌پور، نماینده جنجالی مجلس ایران حضور داشتند.

او پنج ماه پس از رونمایی از این دستگاه وعده داده بود که "به‌زودی نتایج مثبتی مشخص می‌شود که همه خواهیم شنید و آن ‌موقع از طریق رسانه‌ها توضیحات بیشتری را خواهید شنید."

 

اظهارنظری که سرداررمضان شریف هم آنرا تایید کرده بود و گفت بزودی درباره این دستگاه خبرهای جدیدی را خواهید شنید.

اما با وجود گذشت بیش از یکسال از رونمایی از مستعان110 هیچ مسئولی که آنروز در صداوسیما از این اختراع تمجید می کردند خبری نیست.

 

منبع: دیده بان ایران

 

 

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر