کد خبر: 105887
A

محمدجواد ظریف باید به دلیل قدم زدن‌ با «جان کری» ردصلاحیت شود!

سایت جهان نیوز وابسته به رئیس مرکز پژوهش های مجلس یازدهم با برشمردن هشت نکته به شورای نگهبان توصیه کرده است که نباید «محمدجواد ظریف» را تاییدصلاحیت کند.

  محمدجواد ظریف باید به دلیل قدم زدن‌ با «جان کری» ردصلاحیت شود!

به گزارش دیده بان ایران؛ سایت جهان نیوز نزدیک به «علیرضا زاکانی» درباره نامزدی احتمالی محمدجواد ظریف با انتشار مطلبی نوشت:  یکی از دولتمردانی که از ابتدای دولت تاکنون موضوع کاندیداتوری اش در انتخابات بعد از دولتهای روحانی مطرح شده است، «محمد جواد ظریف»‌ وزیر خارجه کشورمان است. وی که در قامت رئیس دستگاه دیپلماسی در دولتی که مذاکرات و ارتباط با غرب و در یک کلام «راهبرد درهای باز» مطرح بود در محوریت قرار داشت،‌ هشت سال به عنوان مهمترین مقام دولتی در این عرصه فعالیت کرد و البته انتقادات بسیاری نسبت به عملکرد وی وجود دارد.

آگاهی ظریف از این انتقادات هم تا جایی است که وی صبح روز شنبه در صفحه اینستاگرام خود با انتشار بیتی از اشعار «سیف فرغانی» نوشت:«بر تیر جورتان ز تحمل سپر کنیم/ تا سختی کمان  شما نیز بگذرد»؛ تا به منتقدان خود پاسخ دهد.

آقای دیپلمات تا چند روز پیش با انواع و اقسام اظهارات، عدم ورود خود را به انتخابات بیان کرده بود اما به تازگی و با نزدیک شدن به زمان ثبت نام نامزدها، نشانه هایی از تمایل به حضورش در کارزار انتخابات ریاست جمهوری را بروز داده است.

فارغ از این حضور یا عدم حضور، ظریف در این هشت سال اقداماتی انجام داده که به نظر می رسد با وجود همه امیدهای اصلاح طلبان برای حضور وی در کاندیداتوری نتواند از فیلتر شورای نگهبان به راحتی بگذرد.

با احصاء این موارد به خوبی می‌توان متوجه شد که چرا ظریف برای تایید صلاحیت در شورای نگهبان کار بسیار سختی پیش رو دارد.

یک.  حسن روحانی که در انتخابات سال 92 عنوان می کرد که دولت باید با «کدخدا» مذاکره کند و طی سخنانی همه چیز حتی آب خوردن و ازدواج و اشتغال جوانان را به توافق گره زد، قبل از شروع مذاکرات رفع تحریم عنوان کرد که خزانه خالی است. دومین گرای منفی که یک مقام دولتی به آمریکایی ها داد از زبان ظریف بود. وی در دانشگاه تهران و در جمع دانشجویان گفت آمریکا میتواند با یک بمب سیستم دفاعی ایران را منهدم کند. همین موضوع مسئله دوقطبی مذاکره و موشک و دیپلماسی و نظامی گری را بوجود آورد که از یک وزیر در حوزه سیاست خارجی بسیار بعید بود. این درحالی است که همگان می دانند که دیپلماسی و قوت نظامی مکمل هم هستند و در مدیریت استراتژیک و سیاست خارجی تئوری پردازان بزرگ بر روی پشتیبانی و مکمل بودن این دو تاکید دارند.

دو.  قدم زدن‌های دیپلماتیک ظریف و جان کری در حین مذاکرات که القای دوستی ایران و آمریکا را داشت و دیدارهای اتفاقی با سران کاخ سفید، از سوی دیگر عوض کردن پرچم ها از سوی وزرای خارجه آمریکا و ایران از جمله موارد دیگر خطاهای دیپلماتیک بود. زانو زدن ظریف مقابل امیر کویت نیز یکی دیگر از مواردی بود که در این حوزه با هیچ رفتار دیپلماتیک با وجود اینکه گفته می شود ظریف از جمله درس خوانده ها و افراد آکادمیک حوزه سیاست خارجی است، همخوانی نداشت.

سه. ماجرای استعفای بی موقع ظریف در زمانی که بشار اسد که با نقش مستقیم «سر لشکر شهید سلیمانی» به تهران آمده بود، و جشن دستاورد مقاومت به حاشیه رفت، یکی دیگر از حاشیه های آقای دیپلمات است. وی بیش از انگشتان دو دست استعفا داده است و از این نظر نیز در مورد موضوع دولتداری و ثبات مدیریتی وی تشکیک وجود دارد.

چهار.  گرای دیگری که به اندازه ماجرای توان دفاعی ایران کشور را متضرر کرد، مسئله پولشویی بود. در بحبوحه فشار غرب به ایران بر سر پذیرش بی قید و شرط دستورالعملهای چهارگانه FATA، ظریف ناگهان خبر از پولشویی گسترده در ایران داد؛ موضوعی که اساسا در حیطه وظایف مستقیم او نبود ‌و واکنش‌های مختلفی را به بار آورد و یک امتیاز بزرگ به غرب برای تاکید بر روی این دستورالعمل ها داد. این درحالی است که بسیاری می دانند که رویکرد این سازمان ها بر اساس هژمونی غرب نوشته شده است و ملحق شدن به آنها بیشتر دست کشورمان را می بندد و از ان به عنوان خودتحریمی جدید یاد می کنند.

پنج.  برخی قصد دارند با کاندیداتوری ظریف اینگونه القاسازی کنند که با آمادن بایدن زوج «ظریف بایدن» تکمیل و مسائل فی مابین حل می شود. امیدی واهی از نوع امیدهای توهمی دیگری که تا به امروز کشور را هشت سال در انتظار گشایش اقتصادی قرار داده است و بیشتر سرمایه های اجتماعی را به قهقرا خواهد برد. پیش از انتخابات گذشته ایران، ظریف در خاک آمریکا به غرب هشدار داد که اگر با ما توافق نکنید تندروها (رقبای ما) در ایران قدرت می‌گیرند!

شش.  همچنین وزیر امور خارجه کشورمان درباره گام های کاهش تعهدات ایران نسبت به برجام در صورت عمل نکردن طرف مقابل به تعهداتش نیز گفت: «در 6 سپتامبر (15 شهریور) مرحله سوم آغاز خواهد شد. اگر ما با اروپا به تفاهم برسیم و طرف اروپایی اجرای آن را آغاز کند ما این گام سوم را بر نمی‌داریم. ظریف در پاسخ به این پرسش که گام سوم کاهش تعهدات ایران نسبت به برجام چگونه خواهد بود گفت: ما هنوز آن را نمی‌دانیم. یک دیدگاه این است که گام بعدی ما مانند دو مورد قبلی باید در جهت لغو و کاهش تعهدات باشد. یک دیدگاه دیگر این است که ما تا به حال 120 روز به اروپا مهلت داده‌ایم و حالا زمان انجام اقدامات سختگیرانه تر و قاطعانه تر فرا رسیده است.» در این برهه زمانی این سخنان باعث جدی نگرفتن ایران از سوی کشورهای غربی و اروپایی شد. اینکه گام های ایران متوقف شود قطعا منوط به اقدام متقابل اروپاست و این موضوعی مشخص است اما اینکه ظریف از تمایل بازگشت ایران به تعهدات برجام می گوید به نوعی گرا به اروپا برای جدی نبودن این گام ها و نیاز شدید ایران به اقدام متقابل اروپا تعبیر شد.

هفت.  محمد جواد ظریف در شهریورماه سال گذشته در قسمتی از برنامه گفت‌وگوی ویژه شبکه دوم سیما با ایجاد واهمه برای مردم تحلیلی مبنی بر توانایی ایالات متحده در توقیف کشتی‌‌های ایرانی بر مبنای تفسیر و ادعای آمریکا در بازگشت قطعنامه 1929 داد. رخدادی که برخی آن را یک گل به خودی و  گرا دادن ظریف به دشمن ارزیابی کرده‌اند. وزیر خارجه در این خصوص گفت: «آمریکا نمی‌تواند، ولی این کار را خواهد کرد و احتمالا ادعا کند که ۱۹۲۹ برگشته است و من طبق بند ۹ و ۱۳ و ۱۷ این حق را دارم و سایر بندها، این اقدام آمریکا راهزنی دریایی است و اگر بخواهد مانعی ایجاد کند. اگر براساس ۱۹۲۹ بود که ما ۱۹۲۹ را نامشروع می دانستیم، ولی جامعه بین‌المللی معتقد بود که این قطعنامه شورای امنیت است و آن وقت می‌گفت ۱۹۲۹ را اجرا می‌کنم، ولی الان اگر بخواهد چنین کند درست است می‌گوید من ۱۹۲۹ را اجرا می‌کنم، ولی از نظر جامعه بین‌المللی ۱۹۲۹ وجود ندارد که بخواهد اجرا کند.»

ظریف در ادامه گفت: «ولی به همه رسما اعلام می‌کنیم اگر آمریکا بخواهد به ادعای ۱۹۲۹ چنین اقدامی را انجام دهد، از نظر قوانین بین‌المللی این اقدامش راهزنی دریایی است و با آن برخورد می‌شود و خود آمریکا مسئول عواقب آن خواهد بود.»

هشت.  پس از شهادت حاج قاسم در دوران دونالد ترامپ بود که اصلاح طلبان مذاکره ذلیلانه با کاخ سفید حتی با ترامپ را مطرح کردند‌. عده ای مدعی بودند که با توجه به انتخابات آمریکا فرصت مذاکره از دست می رود و ترامپ در آن زمان برای جمع کردن رای نیاز به مذاکره دارد. این موضوع توسط ظریف هم مطرح شد. انتقادات زیادی به وی شد که چطور کسی که او را سردار دیپلماسی در برابر حاج قاسم می خواندند تن به مذاکره با قاتل این شهید بزرگوار می دهد. پس از شهادت ‎سردارسلیمانی با فرمان مستقیم ترامپ و خیزش دهها میلیونی مردم ایران و عراق علیه آمریکا در اعتراض به شهادت فرماندهان ارشد جبهه مقاومت، ظریف در کمتر از یکماه مانده به انتخابات مجلس ایران، در مصاحبه ای جنجالی از احتمال مذاکره مجدد با قاتل شهدای مقاومت گفت و ترامپ هم ضمن تحقیر ملت ایران، دوقطبی جدیدی را برای مصارف انتخاباتی جریان غربگرا شکل داد.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر