کد خبر: 105950
A
دیده بان ایران:

از حوادث ۷۸ تا انتخابات ۸۸؛ سردار سید محمد حسین‌زاده حجازی که بود؟

سردار سید محمد حسین‌زاده حجازی متولد سال ۱۳۳۵ در اصفهان و فارغ‌التحصیل دوره کارشناسی ارشد مدیریت دولتی از دانشگاه تهران و مدرک دکترای دانشکده عالی دفاع ملی در رشته مدیریت استراتژیک و عضو علمی دانشگاه امام حسین بود.

از حوادث ۷۸ تا انتخابات ۸۸؛ سردار سید محمد حسین‌زاده حجازی که بود؟

به گزارش دیده بان ایران؛ رسانه ها شب گذشته از درگذشت فرماندهی نوشتند که پس از ترور شهیدقاسم سلمیانی می توان از آن به عنوان دومین ضایعه دو سال اخیر برای نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یاد کرد.

روابط عمومی سپاه روز یکشنبه ۲۹ فروردین اعلام کرد سردار محمد حجازی، جانشین فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران، بر اثر «عارضه قلبی» فوت کرده است. اما صبح امروز سردار رمضان شریف، سخنگوی سپاه اعلام کرد که سردار حجازی بر اثر عارضه شیمیایی دوران جنگ جان خود را از دست داده و به شهادت رسیده است. وی البته این موضوع را هم اضافه کرد که وی چندی پیش به کرونا مبتلا شده اما بهبود یافته بودند.

سردار سید محمد حسین‌زاده حجازی متولد سال ۱۳۳۵ در اصفهان و فارغ‌التحصیل دوره کارشناسی ارشد مدیریت دولتی از دانشگاه تهران و مدرک دکترای دانشکده عالی دفاع ملی در رشته مدیریت استراتژیک و عضو علمی دانشگاه امام حسین بود.

از سمت‌های او می‌توان به فرماندهی نیروی مقاومت بسیج در سال ۷۶ و جانشینی فرمانده کل سپاه در سال ۸۷ اشاره کرد.  سردار محمد حجازی همچنین در ۱۳۸۶ خورشیدی نیز با حکم رهبری به ریاست ستاد مشترک سپاه پاسداران منصوب شد. سرتیپ حجازی کمتر از یک‌سال بعد جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران شد. آن زمان محمد علی جعفری، فرمانده کل سپاه بود. در تیر ۱۳۸۷ خورشیدی سردار حجازی قائم‌مقام فرمانده سپاه، باز هم با حفظ سمت به عنوان فرمانده قرارگاه ثارالله منصوب شد. گفتنی است، حوزه فعالیت قرارگاه ثارالله سپاه پاسداران تامین امنیت تهران را بر عهده دارد. همچنین سردار حسین زاده حجازی از ۱۳۸۸ خورشیدی معاونت آماد و پیشتیبانی تحقیقات صنعتی ستاد کل نیروهای مسلح را نیز عهده دار است. سردار حجازی مسئولیت سپاه در لبنان و همکاری های متمادی با سردار سلیمانی را نیز در کارنامه خود دارد.

 

سردار حجازی درباره حوادث کوی دانشگاه در تیرماه سال 78 گفته بود: "در قضیه کوی دانشگاه ٧٨ضد انقلاب به سمت بیت میرفت، دوگردان بسیجی را احتیاطا داخل مسجد جمهوری بردیم.یک مسئول عالی کشور زنگ زد که چر این کار را کردید؟گفتم ضد انقلاب جولان میدهد شما تحمل بسیجیان در مسجد بسته را ندارید؟ "

سردار حجازی همچنین درباره حوادث و اعتراضات پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری سال 88 هم به روزنامه قانون گفته بود: در حوادث سال ۸۸ نقش بسیج تعیین کننده بود و بخشی از توان بسیج به عرصه آمد و خیلی‌ها منتظر بودند تا تکلیفی بر آن‌ها معلوم شود و دیدید که در ۹ دی چه جمعیتی وارد میدان شدند که عده‌ای از آن‌ها بسیجی با کارت بودند و برخی نیز بسیجی بدون کارت.

سردار حجازی همچنین درباره رفتار برخی تندروها در ایران هم بر این باور بود که" این تندروی ها به دلیل آزادی بیان در ایران است و هر کسی می‌تواند عقیده خود را بیان کند. همانطور که در غرب افرادی هستند که در مجلس نمایندگان آمریکا حرف‌های نامربوط می‌زنند."

گفتنی است اتحادیه اروپا در تصمیم مورخ ۱۸ مهر ۱۳۹۰ خورشیدی، ۲۹ مقام ایرانی از جمله محمد حجازی را به دلایلی که از طرف آنها نقشی که در نقض گسترده و شدید حقوق شهروندان ایرانی خوانده می‌شد، از ورود به کشورهای این اتحادیه محروم و تمامی دارایی های احتمالی او را نیز در اروپا توقیف کرد. اتحادیه اروپا مدعی بود که در واقع تمامی افرادی که در لیست جدید تحریم های اتحادیه اروپا گنجانده شدند به شکلی در امور نظامی کشور فعالیت موثر دارند.

 

منبع: دیده بان ایران

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر