کد خبر: 106024
A
دیده بان ایران بررسی می کند؛

۵٠ روز مانده تا قمار بزرگ ابراهیم رئیسی /رقبا به دنبال بستن پرونده سیاسی

فهمی که رای دهندگان از عملکرد سیاسی شخصی مانند سید ابراهیم رئیسی دارند با کاندیداهای دیگری مانند : قالیباف، محمد، عارف، جلیلی، لاریجانی و پزشکیان فرق داشته و از نظر عامه مردم بازی رئیسی در یک پلن بسیار بزرگ تر از کسب جایگاه ریاست جمهوری، جای داده می‌شود، و در نتیجه همین امر بود که بدنه بزرگی از اصلاح طلبان به دنبال کاندیداتوری سید حسن خمینی برای خلق یک دوگانه تقابلی، برسر قوه مجریه بودند. به همان میزان که رئیسی می‌تواند شانس نخست کسب حداکثر آرای مردمی برای کسب جایگاه ریاست جمهوری باشد، می‌تواند سیبل خوبی برای طیف وسیعی از رقیبان باشد، رقیبانی که خطرناک ترین و قدرتمندترین آن ها صحنه انتخابات ریاست جمهوری را بهترین نقطه برای بستن پرونده سیاسی ابراهیم رئیسی برای همیشه می‌دانند.

 ۵٠ روز  مانده تا قمار بزرگ ابراهیم رئیسی /رقبا به دنبال بستن پرونده سیاسی

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ با وجود آنکه تنها نزدیک به ۵٠ روز تا انتخابات ریاست جمهوری ایران مانده است، اما همچنان تاکتیک بازی جریانات سیاسی مختلف در هاله ای از ابهام قرار دارد، از یک طرف اصلاح طلبان در خوف از نبود یک کاندیدای حداکثری بسر می‌برند و از طرف دیگر اصولگرایان هم با ترس از تعدد کاندیدا و عدم دست یافتن به وحدت، روزهای منتهی به انتخابات ریاست جمهوری را طی می‌کنند.

اما یک مولفه مهم می‌تواند کل آرایش صحنه سیاسی کشور را برهم بزند، این مولفه حضور سیدابراهیم رئیسی در انتخابات و بازی او و حامیانش با جریانات سیاسی مختلف است.

حضور رئیسی برای اصولگرایان به مثابه کشیدن یک نفس راحت خواهد بود، چرا که تنها نام او رمز وحدت اجباری در این جریان است، و برای اصلاح طلبان نوید دهنده یک مشوق برای رسیدن سریع تر به جمع بندی بر سر یک کاندیدای حداکثری که قابلیت عبور از فیلتر شورای نگهبان راهم داشته باشد، مانند : عارف.

اما رئیسی با حضور خود در صحنه انتخابات با چه چالش هایی روبرو خواهد بود؟

نام سید ابراهیم رئیسی به عنوان یک چهره مهم سیاسی در جریان اصولگرایی از زمستان سال ٩۵ مطرح شد، در آن زمان اصولگرایان که  در حال گرم کردن خود برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری سال ٩۶ بودند،  تلاش کردند تا یک گزینه قوی، قابل اجماع و تازه نفس را برای رقابت با حسن روحانی پیدا کنند. در آن موقعیت از دل جمنا(فرآیند وحدت اصولگرایان) نام رئیسی در کنار نام محمدباقر قالیباف به عنوان گزینه های اصلی اصولگرایان برای حضور در انتخابات مطرح شد.

اما نکته ای که سید ابراهیم رئیسی را فراتر از صرف یک کاندیدای ریاست جمهوری پررنگ کرد، قرار گرفتن در جایگاه رهبری سیاسی و معنوی جریان اصولگرایی بود، این نقش با فوت اشخاصی مانند عسگراولادی و آیت الله مهدوی کنی به عنوان رهبران اصلی جریان و حذف اشخاصی مانند ناطق نوری، به رئیسی تنفیذ شد.

امروز آن نکته ای که در جریان اصولگرایی، رئیسی را به عنوان یک کاندیدای بی رقیب مطرح می‌کند، نقش نمادین او به عنوان رهبر معنوی و سیاسی جریان اصولگرایی است، امری که باعث می‌شود رویای گزینه های دیگری مانند محسن رضایی، محمدباقر قالیباف، سعید محمد، عزت الله ضرغامی و... برای حضور در انتخابات دود بشود.

 

 آیا رئیسی می‌تواند برنده بزرگ این دوره از انتخابات باشد؟

رئیسی در سال ٩۶ با کسب ١۶ میلیون رای از حسن روحانی که با کسب رای ٢۴ میلیونی مجددا در جایگاه ریاست جمهوری تثبیت شد، شکست خورد، اما این شکست برای یک شخص تازه کار، نتیجه ای خوب و قابل توجه بود، هرچند که باید به این نکته  توجه داشت که بخش بزرگی از این نتیجه ماحصل اجماع جریان اصولگرایی بر سر رئیسی بود. 

همین رای در مقایسه با آرای کاندیداهای اصولگرایان در سال ٩٢(جمع آرای قالیباف، جلیلی، رضایی و ولایتی) نشان از آن دارد که سرجمع آرای مردمی اصولگرایان در رقم ١۶ الی ١٧ میلیون بسته شده است.

سید ابراهیم رئیسی به همان میزان که با توجه به عملکردش در قوه قضاییه در مبارزه با فساد و اجماع اصولگرایان بر سر او می‌تواند خود را شانس اصلی برد در این دوره از انتخابات بداند، می‌تواند نگرانی های قابل تاملی را در خصوص نتیجه نهایی انتخاب مردم و میزان مشارکت  رای دهندگان داشته باشد. 

پیش فرض اصلی اکثر استراتژیست های سیاسی اصولگرایان برای انتخابات ریاست جمهوری امسال، عدم حضور حداکثری مردم و کسب جایگاه ریاست جمهوری با کف رای جریانی (١٧ الی ١۶ میلیون) مانند انتخابات مجلس است. اما با توجه به بالا رفتن تب مشارکت در انتخابات البته با شیبی آهسته و همچنین موفقیت نسبی مذاکرات وین بنظر میرسد که برآیند استراتژی انتخاباتی تیم رئیسی می‌تواند با خطای محاسباتی مواجه شود. 

از سوی دیگر فهمی که رای دهندگان از عملکرد سیاسی شخصی مانند سید ابراهیم رئیسی دارند با کاندیداهای دیگری مانند : قالیباف، محمد، عارف، جلیلی، لاریجانی و پزشکیان فرق داشته و از نظر عامه مردم بازی رئیسی در یک پلن بسیار بزرگ تر از کسب جایگاه ریاست جمهوری، جای داده می‌شود، و در نتیجه همین امر بود که بدنه بزرگی از اصلاح طلبان به دنبال کاندیداتوری سید حسن خمینی برای خلق یک دوگانه تقابلی،  برسر قوه مجریه بودند. 

به همان میزان که رئیسی می‌تواند شانس نخست کسب حداکثر آرای مردمی برای کسب جایگاه ریاست جمهوری باشد، می‌تواند سیبل خوبی برای طیف وسیعی از رقیبان باشد، رقیبانی که خطرناک ترین و قدرتمندترین آن ها صحنه انتخابات ریاست جمهوری را بهترین نقطه برای بستن پرونده سیاسی ابراهیم رئیسی برای همیشه می‌دانند.

منبع: دیده بان ایران

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر