کد خبر: 106273
A

مشاور وزیرکشور: به ۲۳% از جان باختگان آبان ۹۸ از فاصله نزدیک و به شقیقه شلیک شده بود

اظهارات مشاور وزیر کشور درباره چگونگی درگذشت 23درصد از معترضان آبان 98 جنجالی شد

مشاور وزیرکشور: به ۲۳% از جان باختگان آبان ۹۸ از فاصله نزدیک و به شقیقه شلیک شده بود

به گزارش دیده بان ایران؛ «گفتیم چرا به سر شلیک شده، گفتند به پا هم زده‌ایم»، این عین عبارتی است که محمود صادقی، نماینده تهران در دهمین دوره مجلس شورای اسلامی از دیدار نمایندگان وقت مردم با عبدالرضا رحمانی‌فضلی، وزیر کشور دولت حسن روحانی روایت کرده است؛ روایتی تلخ و البته همچنان مناقشه‌برانگیز. این پاسخ زمانی ازسوی وزیر کشور مطرح شده که نمایندگان البرز و شهرقدس در مجلس دهم از «شلیک به مغز» 2 نفر از معترضان به افزایش یک‌باره و 3 برابری قیمت بنزین در حوزه‌های انتخابیه خود پرسیده‌اند.
صادقی گفته که پاسخ وزیر کشور موجبات تعجب نمایندگان را فراهم آورده است. حالا از اعتراضات آبان ‌ماه 98 که چه به ‌لحاظ شدت برخورد با معترضان و چه به ‌لحاظ میزان و گستردگی اعتراضات کم‌نظیر و شاید بی‌سابقه بود، بیشتر از یک سال گذشته ولی هنوز روایت‌های ناگفته از نوع مواجهه مسوولان وقت با این اعتراضات وجود دارد. ناگفته‌هایی که گاه و بی‌گاه ازسوی نمایندگان وقت مجلس مطرح می‌شود ولی هر بار تکذیبیه نهادهای امنیتی چون شورای عالی امنیت ملی از راه می‌رسند. این‌بار اما ماجرا روایتی ازسوی یک نماینده مجلس نیست و راوی این روایت ناگفته، یکی از مدافعان پروپاقرص وزیر کشور و مشاور اوست. نام روح‌الله جمعه‌ای در ماه‌های پس از آبان ‌ماه 98 بیش از هر زمان به میان رسانه‌ها کشیده شد. او تقریبا هرجا که انتقادی از وزیر کشور مطرح می‌شد، حضور می‌یافت و به دفاع از عملکرد رحمانی‌فضلی می‌پرداخت.
دفاعی که بامداد شنبه و در یکی از اتاق‌های مجازی «کلاب‌هاوس» هم تکرار شد. این اتاق با حضور جمعی از نمایندگان اصلاح‌طلب مجلس دهم و خبرنگاران برای بررسی عملکرد فراکسیون امید تشکیل شده بود و وقتی یکی از خبرنگاران از علت سکوت و نگفتن همه حقایق اعتراضات 98 ازسوی امیدی‌ها پرسید، محمود صادقی از تاکید وزیر کشور بر جمع کردن اعتراضات در 3 روز گفت. گفته‌ای که پیش از او نیز غلامرضا تاجگردون، رییس کمیسیون برنامه و بودجه و ازجمله امیدی‌های مجلس دهم در جریان گفت‌وگوی خود با سالنامه روزنامه اعتماد، تلویحا به آن اشاره کرده و گفته بود که «برخی مسوولان در جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی به روحانی گفته بودند که با گرانی ناگهانی بنزین 2 یا 3 نقطه شلوغ می‌شود که جمعش می‌کنیم.»
سخنان صادقی اما با واکنش جمعه‌ای مواجه شد. او در جریان اظهاراتش تاکید کرد که اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس دهم در جریان افزایش قیمت بنزین قرار گرفته بودند. حال آنکه پیش از این اعضای این کمیسیون این مساله را تکذیب کرده بودند. اظهارات جمعه‌ای اما به همین‌جا ختم نشد. او بدون اعلام آمار تعداد جان‌باختگان آبان ‌ماه 98، گفت که «به ۲۳ درصد از معترضان آبان ۹۸ از فاصله نزدیک و به شقیقه شلیک شده بود.» مشاور وزیر کشور همچنین گفته است: «۱۶درصد کشته‌شدگان حوادث آبان ۹۸ در حمله به مراکز نظامی و ۳۱ در حال تخریب یا حمله به تاسیسات عمومی و شهری کشته شدند.» اظهاراتی که بازخوردی گسترده در شبکه‌های اجتماعی داشته و بار دیگر موجبات انتقاد از وزیر کشور دولت حسن روحانی را فراهم آورده است

منبع: اعتماد

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر