کد خبر: 106622
A

کمبود فولاد برای قطعه‌سازان/ گرفتاری تازه بازار خودرو

روند تامین ورق فولادی مورد نیاز قطعه سازان دچار اختلال شده و به گفته رئیس انجمن قطعه سازان اگر این روند اصلاح نشود طی دو ماه آینده تولیدکنندگان قطعه به شدت دچار آسیب می‌شوند.

کمبود فولاد برای قطعه‌سازان/ گرفتاری تازه بازار خودرو

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ روند تامین ورق فولادی مورد نیاز قطعه سازان دچار اختلال شده و به گفته رئیس انجمن قطعه سازان اگر این روند اصلاح نشود طی دو ماه آینده تولیدکنندگان قطعه به شدت دچار آسیب می‌شوند.

به گفته محمدرضا نجفی‌منش، رئیس انجمن قطعه‌سازان روند تهیه ورق فولادی برای فعالان صنعت خودروسازی سخت شده است. در حالی که قبلا پس از ارزیابی نیاز قطعه‌سازها توسط کارشناسان فولاد مبارکه، صدور پیش فاکتور انجام شده و پس از گشایش اعتبار سهمیه‌ مصرفی تحویل کارخانه‌های قطعه‌سازی می‌شد.

نجفی‌منش با اشاره به تعیین قیمت ورق فولادی براساس نرخ بورس کالا  گفت: پیش از این در سایت بهین‌یاب نیز ثبت‌نام و پس از ثبت درخواست، خرید می‌کردیم و دغدغه‌ای برای سازنده‌های قطعه وجود نداشت. همچنین بخشی از ورق مورد نیاز نیز توسط خودروسازهای ایران‌خودرو و سایپا به صورت عمده خرید و در اختیار سازنده‌ها قرار می‌گرفت.

وی در خصوص سیاست جدید وزارت صمت جهت تهیه ورق فولادی گفت: در حال حاضر سهمیه در نظر گرفته شده بر اساس اسناد حسابرسی و تایید شده، مربوط به درخواست سال‌های ۹۷ و ۹۸ قطعه‌سازان است و عملا این مقدار یک چهارم مصرف حال‌حاضر سازنده‌های قطعه است.

رئیس انجمن قطعه‌سازان گفت: وزارت صمت اجازه خرید عمده ورق فولادی به کارخانه‌های خودروسازی را نمی‌دهد و اعلام شده هر قطعه‌ساز باید مستقلا خرید کند.

نجفی‌منش در پاسخ به اینکه فولاد مبارکه برای تامین ورق فولادی مشکل دارد؟ گفت: فولاد مبارکه مشکلی با روش قبلی ندارد و برای تامین ورق مورد نیاز داخلی اعلام آمادگی کرده است. در واقع این کارخانه ماهیانه ۷۰ هزار تن فولاد تولید می‌کند که این مقدار تقریبا برابر مصرف داخلی است.

وی گفت: مقداری ورق وارد بازار آزاد شده و وزارت صمت برای جلوگیری از توزیع ورق و تخلف، تمام چرخه تامین را برهم زده است این در حالی است که طی دو ماه آینده قطعه‌سازان ورق مورد نیازشان تمام و به شدت دچار آسیب می‌شوند.

به گفته رئیس انجمن قطعه‌سازان مکاتباتی با وزارت صمت انجام شده اما تاکنون تغییر رویه‌ای صورت نگرفته است.

این در حالی است که پیش از این نیز دبیر انجمن قطعه‌سازان با ابراز نگرانی از  ذخیره فولاد برای واحدهای قطعه‌سازی به نقطه فوق بحرانی این صنعت برای تامین ورق فولادی اشاره کرده بود/تجارت نیوز

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر