کد خبر: 106628
A
دیده بان ایران دلایل رد صلاحیت داوطلبان را بررسی کرد؛

ماده ۳۰ و ۳۳ عامل رد صلاحیت گسترده در انتخابات شورای شهر+جزییات

بنابر گزارش دیده بان ایران، بیشترین رد صلاحیت های افراد نیز به استناد ماده 30 و 33 قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور صورت میگیرد که میتوان گفت بند ج و بند د از ماده 30 بیشترین مورد را به خود اختصاص داده است و بندهای ج ، ﻫ ، ح ، ط ، ی از ماده 33 نیز بیشترین موارد در استناد به رد صلاحیت ها بوده است.

 ماده ۳۰ و ۳۳ عامل رد صلاحیت گسترده در انتخابات شورای شهر+جزییات

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ روزگذشته نتیجه بررسی صلاحیت داوطلبین شوراهای شهر که در هیات های اجرایی و نظارت شهرستان مورد بررسی قرار گرفته بود به داوطلبین اعلام شد، دیده بان ایران برخی از نتایج بررسی اولیه صللحیت ها را اعلام کرد. بنابر این گزارش در این انتخابات با افزایش چشمگیر رد صلاحیت ها به استناد به ماده ۳۰ و ۳۳ قانون تشکیلات، وظایف همراه بودیم. 

در شهر تهران باتوجه به تعداد بالای شرکت کنندگان، از طریق پیامک این موضوع صورت گرفت تا مراجعه حضوری به فرمانداری صورت نگیرید اما در سایر شهرهای استان تهران، داوطلبین به صورت حضوری به فرمانداری ها مراجعه نموده و نامه کتبی بررسی صلاحیت خود را دریافت نمودند.

براساس قانون تشکیلات، وظایف و انتخاب شوراهای اسلامی کشور و استناد به مواد قانونی آن، هیات های اجرایی و نظارت شهرستان موظف هستند تا پرونده هریک از داوطلبین را مورد بررسی و ارزیابی قرارداده و طبق استناد به ماده مرتبط با پرونده هرشخص، صلاحیت فرد مورد نظر را مورد تایید قرار نداده و به صورت کتبی نیز به استناد همان ماده به شخص داوطلب موضوع را ابلاغ نمایند.

بنابر گزارش دیده بان ایران، بیشترین رد صلاحیت های افراد نیز به استناد ماده 30 و 33 قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور صورت میگیرد که میتوان گفت بند ج و بند د از ماده 30 بیشترین مورد را به خود اختصاص داده است و بندهای ج ، ﻫ ، ح ، ط ، ی از ماده 33 نیز بیشترین موارد در استناد به رد صلاحیت ها بوده است.

ماده 30- انتخاب شوندگان هنگام ثبت نام باید دارای شرایط زیر باشند :

الف – تابعیت کشور جمهوری اسلامی ایران .

ب – حداقل سن 25 سال تمام .

ج – اعتقاد و التزام عملی به اسلام و ولایت مطلقه فقیه .

د - ابراز وفاداری به قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران .

ماده 33- اشخاص زیر از داوطلب شدن برای عضویت در شوراها محرومند :

الف – کسانی که در جهت تحکیم مبانی رژیم سابق نقش مؤثر و فعال داشته اند به تشخیص مراجع ذی صلاح .

ب – کسانی که به جرم غصب اموال عمومی محکوم شده اند .

ج – وابستگان تشکیلاتی به احزاب ، سازمانها و گروهکهایی که غیرقانونی بودن آنها از طرف مراجع صالحه اعلام شده باشد .

د – کسانی که به جرم اقدام بر ضد جمهوری اسلامی ایران محکوم شده اند .

ﻫ - محکومین به ارتداد به حکم محاکم صالحه قضایی .

و – محکومین به حدود شرعی .

ز – محکومین به خیانت و کلاهبرداری و غصب اموال دیگران به حکم محاکم صالحه قضایی .

ح – مشهوران به فساد و متجاهران به فسق .

ط – قاچاقچیان مواد مخدر و معتادان به این مواد .

ی – محجوران و کسانیکه به حکم دادگاه مشمول اصل (49) قانون اساسی باشند .

ک – وابستگان به رژیم گذشته از قبیل (اعضای انجمنهای ده ، شهر ، شهرستان و استان و خانه های انصاف ، رؤسای کانونهای حزب رستاخیز و حزب ایران نوین و نمایندگان مجلسهای سنا و شورای ملی سابق ، کدخدایان و خوانین وابسته به رژیم گذشته ) .

طبق قانون؛ اگر رد صلاحیت داوطلبان شورای شهر خارج از چهار چوب صورت گرفته باشد، افراد می توانند در هیات نظارت استان و مرکزی از حق قانونی اعتراض استفاده نمایند.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر