کد خبر: 106725
A

آشنایی با حسام؛ چهره‌ امنیتی – اطلاعاتی دولت روحانی که استعفا داده شد(!)

سال ٤٣ در تهران به دنیا آمد، از زندگی شخصی و خانواده پدری او اطلاعات موثقی در دست نیست، آن‌طور که در خبر‌ها آمده، در ١٦‌سالگی عضو سپاه پاسداران شهرکرد شد. یک ‌سال بعد سر از اهواز درآورد و به‌عنوان نویسنده برنامه‌های رادیویی در صدا‌وسیمای اهواز استخدام شد.

آشنایی با حسام؛ چهره‌ امنیتی – اطلاعاتی دولت روحانی که استعفا داده شد(!)

به گزارش دیده بان ایران؛ پنجشنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۰، درست چند روز پس از افشای فایل جنجال برانگیز وزیر امور خارجه سرانجام اتفاقی که رسانه ها پیش‌بینی می کردند؛ رخ داد و ترکش افشای فایل صوتی مصاحبه ظریف، به یکی از مقامات دولتی اصابت کرد حسام الدین آشنا که رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری بود از سمت خود استعفا داد یا به تعبیر برخی رسانه‌ها، برکنار شد.

استعفا یا برکناری آشنا به این دلیل بود که پروژه تاریخ شفاهی دولت تدبیر و امید که مصاحبه افشا شده ظریف بخشی از آن پروژه بود، زیر نظر حسام الدین آشنا انجام گرفته بود.

آشنا اگرچه در مصاحبه با اعتماد، تاکید کرد که استعفا داده و برکنار نشده اما شعری که او از حافظ در توییترش پس از استعفا یا برکناری گذاشت، موید این بود که با اکراه استعفا داده است و به تعبیری مجبورش کرده اند که استعفا بدهد. حالا دولت منهای آشنا باید  ۱۰۰ روز پایانی را سَر کند.

حسام الدین آشنا حتی زمانی که به‌عنوان مشاور، وارد هسته اولیه تیم تبلیغاتی- انتخاباتی حسن روحانی در کارزار یازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری شد، نام و چهره‌اش رسانه‌ای نبود، فضای تبلیغات انتخاباتی که کمی داغ شد، او با اظهارنظرهای جنجالی‌اش در فیس‌بوک و گوگل‌پلاس به شهرت رسید. ادبیات و سبک سخنوری‌اش سبب شد شخصیت حقیقی حسام‌الدین آشنا از سوی رسانه‌ها مورد کنکاش قرار بگیرد.
او چهره‌ای امنیتی – اطلاعاتی است که واکاوی کارنامه سیاسی- مدیریتی‌اش عایدی چندانی ندارد و هرچه حاصل می‌شود به تحصیلاتش در دانشگاه امام صادق و شاگردی آیت‌الله مصباح یزدی بازمی‌گردد و دامادی‌اش در خانواده حجت‌الاسلام قربانعلی دری‌نجف‌آبادی.

سال ٤٣ در تهران به دنیا آمد، از زندگی شخصی و خانواده پدری او اطلاعات موثقی در دست نیست، آن‌طور که در خبر‌ها آمده، در ١٦‌سالگی عضو سپاه پاسداران شهرکرد شد. یک ‌سال بعد سر از اهواز درآورد و به‌عنوان نویسنده برنامه‌های رادیویی در صدا‌وسیمای اهواز استخدام شد.
او خیلی در جنوب نماند، تصمیم گرفت طلبه شود؛ به همین دلیل هم راهی قم شد و جذب حوزه علمیه. به واسطه حضورش در حوزه با قربانعلی دری‌نجف‌آبادی آشنا شد و ٢٣ساله بود که به دامادی‌اش درآمد. گفته می‌شود که خطبه عقد او و دختر دری‌نجف‌آبادی را مقام رهبری خوانده است. با دامادی دری‌نجف‌آبادی، او هم در بین بزرگان نظام شناخته شد و هم در میان حوزویان شهره.
به گزارش دیده بان ایران؛ پس از پایان دروس حوزه در دانشگاه امام صادق پذیرفته شد. تحصیلات دانشگاهی‌اش به پایان نرسیده بود که عبا و عمامه را کنار گذاشت؛ اقدامی که خوشایند استادانش نبود، در همین راستا هم هست که احمد علم‌الهدی که آن روزها معاون آموزشی دانشگاه بود، همچنان از او گلایه‌مند است. او در پاسخ به این گلایه می‌گوید: «کاری که من انجام می‌دهم تناسبی با لباس روحانیت ندارد، نه پیش‌نمازم نه منبری و کاری را که کسوت روحانیت داشته باشد ندارم؛ پس چه ضرورتی دارد که این لباس خدمت را بپوشم».


آشنا با وجود انتقادات در امام صادق ماند و در رشته فرهنگ و ارتباطات دکترا گرفت. «فرهنگ و تبلیغات حکومتی در ایران ١٣٠٤-١٣٢٠» و «دیپلماسی فرهنگی آمریکا در ایران ١٣٣٢-١٣٥٧» عنوان پایان‌نامه‌های او در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتراست. او هرگز از امام صادق جدا نشد، حالا با وجود همه مشغله‌هایش، دانشیار آنجاست، آشنا در دانشکده خبر و دانشگاه صداوسیما هم صاحب کرسی است.

آغاز فعالیت امنیتی آشنا


قریب به ٢٤سال پیش - سال ٧٤- دری‌نجف‌آبادی، وزیر وقت اطلاعات دامادش – آشنا- را به معاونت ویژه وزارت اطلاعات گماشت.
دری نجف‌آبادی در کتاب خاطراتش درباره این انتصاب آورده است که درباره معاونت ویژه نیز حساسیت‌ها زیاد بود. افراد متعددی در این زمینه موردنظر بودند؛ چون این معاونت با علما و روحانیون و نیز مراجع و رهبری و خبرگان و مجمع تشخیص مصلحت سروکار داشت، بسیار حساس بود. این معاونت در واقع صندوق‌خانه یا محرم‌خانه نظام بود.

من آقای محسنی[اژه‌ای] را مدنظر داشتم و مقام معظم رهبری هم موافقت کرد، اما آقای خاتمی با این انتصاب مخالفت کرد و ما هم ناچار شدیم آقای آشنا را برای این منظور پیشنهاد کنیم.


همین سمت هم سببی شد برای ارتباط مستقیم او با حسن روحانی. سال ٧٧ زمانی که روحانی، دبیر وقت شورای عالی امنیت ملی در تلاش برای رفع حصر آیت‌الله حسینعلی منتظری بود، به سفارش پدر‌زنش مأمور به مشاورت روحانی می‌شود. البته منتقدانش این ادعای او را قبول ندارند و می‌گویند او سال ٨١ و در زمان رفع حصر آیت‌الله منتظری، در دانشگاه امام صادق مشغول پژوهش در امور فرهنگی بوده است.


شاید به واسطه همین مشاورت او با روحانی بود که در کارزار انتخابات ٩٢ به جرگه یاران شیخ‌ دیپلمات پیوست و چهره و مواضعش رسانه‌ای شد. حسن روحانی که به ریاست‌جمهوری رسید، گمانه‌زنی‌های بسیاری درباره سرنوشت سیاسی آشنا نقل محافل خبری شد؛ وزارت کشور، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، رئیس دفتر رئیس‌جمهوری از جمله عناوین پرتکراری بود که درباره آینده سیاسی او به گوش می‌رسید. کابینه که چیده شد «مشاور فرهنگی رئیس‌جمهور» عنوانی بود که به او رسید.

در کنار حکم مشاور؛ ریاست بر مرکز بررسی‌های استراتژیک دولت عنوانی بود که از سوی محمد نهاوندیان، رئیس دفتر روحانی برای او صادر شد. به‌واسطه حکم نهاوندیان، آشنا مأمور به ساماندهی و ادغام معاونت سیاسی دفتر رئیس‌جمهوری و مرکز بررسی‌های استراتژیک نهاد ریاست‌جمهوری شد؛ هرچند از مشاوره‌های آشنا خبر چندانی به بیرون درز نمی‌کند. براساس بودجه سال ٩٦، مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری بالغ بر سه‌میلیاردو ٤٠٠‌ میلیون تومان بودجه دارد. بودجه‌ای که صرف امور پژوهشی و برگزاری همایش‌های راهبردی می‌شود.


در کنار این مأموریت‌های ویژه، آشنا همواره نقش سخنگوی مستقل حسن روحانی و دولتش را بازی می‌کند. او در تمام مدت روی‌کارآمدن دولت یازدهم ودوازدهم از طریق شبکه‌های مجازی نظراتش را به گوش مخاطب می رساند.

روزنامه شرق ۱۳ تیر ۱۳۹۶ درباره نوشته است؛ « آشنا صریح است، اما فقط این صراحت او نیست که او را به چهره‌ای رسانه‌ای بدل کرده است، او مواضع و رفتارهایی دارد که ظاهرا نه در قاموس مرام‌نامه دولتمردان می‌گنجد و نه در چارچوب‌های رفتاری که شخص رئیس‌جمهوری از خود نشان می‌دهد»

حالا دولت منهای آشنا باید  ۱۰۰ روز پایانی را سَر کند. باید دید پشت پرده افشای فایل ظریف رقابت های درون انتخاباتی گروه های درون نظام برای رسیدن به ریاست جمهوری و حذف کاندیدایی چون ظریف بوده یا اقدام بعید و دور از ذهن یک کارمند که فایل صوتی را به رسانه خارج از ایران رسانده است. هر چند بنابر گفته بسیاری از فعالان سیاسی این فایل حداقا یک ماه قبل در میان آنان رد و بدل می شد. بنابراین انتشار آن را نباید به اشتباه یا خیانت یک کارمند تنزل داد.

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر