کد خبر: 106896
A

وزارت خارجه: قوه قضاییه باید در خصوص پرونده «نازنین زاغری» اظهارنظر کند

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران خبر تبادل زندانیان بین ایران و آمریکا را تأیید نکرد. او گفت: تبادل زندانیان یک موضوع انسانی بوده و هست و همواره در دستورکار ایران بوده و جدا از گفت‌وگوها و مسیرهای دیگری که در حوزه برجام و دیگر مسیرها بوده پیگیری شده است. همچنان در دست پیگیری است. این گزارش ها از منابع آگاه تأیید نمی‌شود همانطور که قبلا هم گفته شد.

وزارت خارجه:  قوه قضاییه باید در خصوص پرونده «نازنین زاغری» اظهارنظر کند

به گزارش دیده بان ایران؛ سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (دوشنبه) در نشست هفتگی با خبرنگاران که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، ضمن تشریح آخرین تحولات در حوزه سیاست خارجی به سؤالات خبرنگاران داخلی و خارجی پاسخ داد.

خطیب‌زاده در ابتدای این نشست خبری شهادت مولای متقیان علی (ع) را تسلیت گفت.

وی به سفرهای منطقه‌ای ظریف به قطر، عراق، عمان و کویت اشاره کرد و گفت: ظریف با مقامات این کشورها در خصوص مسائل دوجانبه، اوضاع منطقه و ترتیباتی که می‌شود برای همکاری فراگیر در منطقه داشت، بحث و تبادل نظر کرد. سفر بسیار موفقی بود.

 

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین به نشست کمیسیون مشترک برجام در وین اشاره کرد و گفت: شنبه شب هیأت ایرانی مذاکره کننده در وین برای برخی مشورت‌ها به تهران بازگشتند و در حال رایزنی‌ها در پایتخت هستند. 

 

این دیپلمات ارشد ایرانی بیان کرد: کمیسیون مشترک برجام از روز جمعه کار خود را مجددا از سر می‌گیرد.

 

 تبادل زندانیان بین ایران و آمریکا تأیید نمی‌شود

 

خطیب‌زاده در پاسخ به سؤالی درباره خبر منتشر شده مبنی بر تبادل زندانیان بین ایران و آمریکا گفت: موضوع زندانیان یک موضوع انسانی بوده و هست و همواره در دستورکار جمهوری اسلامی ایران بوده و جدا از تمامی گفت‌وگوها و مسیرهای دیگری که در حوزه برجام و یا موضوعات مرتبط بوده این موضوع پیگیری شده است.

 

وی گفت: همیشه طرح‌ها و ایده‌هایی مطرح بوده است و همچنان در دست پیگیری است. این گزارش ها از منابع آگاه تأیید نمی‌شود، همانطوری که قبلا هم گفته شد.

 

 منابع مالی ایران در خارج از کشور باید در یک جا آزاد شود

 

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره مطالب منتشر شده مبنی بر این‌که قرار است هفت میلیارد دلار از دارایی‌های ایران در جریان مذاکرات وین آزاد شود نیز اظهار داشت: در خصوص آزادی منابع مالی جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور، سیاست ما همان سیاستی است که همیشه گفتیم و همه اینها باید در یک جا آزاد شود.

 

سفرهای ظریف به منطقه هیچ ارتباطی به گفت‌وگوهای وین نداشت

 

خطیب‌زاده درباره سفر ظریف به منطقه خلیج فارس و سفر هیأت آمریکایی به منطقه و ارتباط سفر ظریف به منطقه و مذاکرات جاری در وین نیز خاطرنشان کرد: سفر آقای ظریف به منطقه خلیج فارس در چارچوب دیپلماسی رمضانی بوده و به کشورهای اسلامی دیگر نیز در اول ماه رمضان سفر کرد و هم احتمال دارد دوباره سفر کند.

 

این دیپلمات ارشد ایرانی بیان کرد: سفرهای ما به حوزه همسایگی خود دلیل خاصی نمی‌خواهد و هیچ ارتباطی هم به گفت‌وگوهای وین نداشته است. همیشه فکر می‌کردیم و می‌کنیم با دوستانمان در منطقه‌ در مرحله‌ای هستیم که بتوانیم به ترتیبات فراگیر برسیم. آن‌چه آمریکا در سیاست خارجی خودش انجام می‌دهد به خود آن کشور مربوط است و ما درباره آن اظهارنظر نمی‌کنیم.

 

 همواره آماده گفت‌وگوها با همسایگان از جمله عربستان در هر سطح و شکلی بوده‌ و هستیم

 

وی درباره مناسبات ایران و عربستان و اظهارات اخیر ولی‌عهد سعودی نیز که سؤال یکی از خبرنگاران بود، گفت: تغییر لحن و تغییر گفتمان، قطعا به کاهش تنش‌ها کمک زیادی خواهد کرد. اما تا زمانی که به تغییر رفتار منتهی نشود، نتیجه عملی جدی نخواهد داشت. همواره آمادگی گفت‌وگوها در هر سطح و در هر شکلی را با همسایگان خودمان از جمله عربستان سعودی داشته‌ و داریم.

 

خطیب‌زاده ادامه داد: معتقدیم منطقه و ملت‌های دو کشور نتیجه و ثمره چنین گفت‌وگوهایی را خواهند دید که صلح و ثبات و امنیت و آرامش بیشتر خواهد بود. تردید داریم در دو طرف نسبت به این موضوع شکی وجود داشته باشد.

 

این دیپلمات ارشد ایرانی همچنین گفت: وزارت خارجه ماموریت محور است. در وین در همین چارچوب حرکت شده است.

 

در وین هر سه کارگروه کارهای جدی را انجام دادند و دو متن به صورت اولیه داریم هم در قسمت هسته‌ای و هم رفع تحریم‌ها. وقتی متون به مرحله نگارش می‌رسد یک مقداری دقت می‌خواهد و براساس دقت جلو می‌رویم. تعجیل نداریم و اجازه نخواهیم داد گفت‌وگوها در چارچوب کمیسیون برجام فرسایشی شود. برجام نه یک کلمه بیش و نه کم باید اجرایی شود.

 

در کمیسیون مشترک برای همه شرکا روشن کردیم و در هر دو حوزه در همین مسیر در حال حرکت هستیم.

 

وی درباره اظهارات انگلیسی‌ها مباحث حقوقی با تهران در خصوص مسیر آزادی خانم نازنین زاغری نیز گفت:  گفت‌وگوهای حقوقی بین ما و انگلیس در این خصوص در جریان نیست. قوه قضاییه باید در خصوص پرونده و موضوع اظهارنظر کند. دولت انگلیس در موضوعات مختلف نظراتش را به ما اعلام کرده و ما هم پاسخ‌های شفاف و روشن را داده‌ایم.

 

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس درباره اخبار منتشر شده مبنی بر ا‌ین‌که بایدن در دیدار با رئیس موساد گفته که واشنگتن تا بازگشت به برجام راه درازی در پیش رو دارد، تصریح کرد: من درباره اظهارات نقل شده و آنچه در ملاقات‌ها عنوان می‌شود اظهار نظر نمی‌کنم سیاست قطعی ایران بازگشت همه جانبه آمریکا به تعهداتش ذیل قطعنامه و با دقت و کلمه به کلمه است و نه عجله داریم و نه در بازی فرسایشی وارد می‌شویم. این بازگشت باید یک جا قطعی و قابل راستی آزمایی باشد. آن‌چه تدوین می‌شود و قدم‌هایی که برای آمریکا نگاشته می‌شود باید با دقت باشد.

 

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سؤال دیگر خبرنگار فارس درباره دارایی‌ها ایران در خارج از کشور از جمله کره جنوبی گفت: مبالغ ایران در دیگر کشورها باید در اختیار ایران قرار بگیرد چه در کره جنوبی و دیگر کشورها یک امر کاملا قطعی است و دو مسیر متفاوت از هم را طی می‌کند.

 

وی در پاسخ به سؤال درباره پیگیری‌ها در خصوص دو شهروند ایرانی در ترکیه نیز گفت‌: با دوستان در آنکارا در ارتباط هستیم مرزبانان در ارتباط هستند و این موضوع بین ایران و ترکیه در جریان است و امیدوارم ابعاد این موضوع هر چه زودتر روشن شود.

 

  آنچه در افغانستان در حال رخ دادن است ما را نگران کرده

 

خطیب‌زاده درباره تحولات افغانستان نیز گفت: تحولات افغانستان را با دقت در حال پیگیری هستیم و با کنشگران منطقه‌ای در حال رایزنی هستیم. آنچه در افغانستان در حال رخ دادن است ما را نگران کرده است و برای صلح و ثبات افغانستان همه مساعی خود را انجام دادیم و هم با دولت افغانستان و گروه‌های دیگر در ارتباط هستیم. 

 

وی همچنین گفت که درباره شرکت در اجلاس استانبول در زمان خودش به آن خواهیم پرداخت.

 

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره سفرهای ظریف در حوزه خلیج فارس را در چارچوب دیپلماسی رمضان برشمرد.

 

خطیب‌زاده درباره تحریم‌هایی آمریکا که باید برداشته شود عنوان کرد: ۴۲ سال است ایران را تحریم کرده و آنچه برای ما مهم است همه تحریم‌هایی که در دوران ترامپ اعمال و برچسب‌های آن عوض شد و همه باید یک جا و قابل راستی آزمایی برداشته شود.

 

وی در پاسخ به سؤالی عنوان کرد: بدهی دولت انگلیس به ایران یک بدهی چند دهه‌ای است که به دلایل واهی هنوز پرداخت نشده است.

 

وی در پاسخ به سؤالی اظهار داشت: تمامی تحریم‌های اعمال باز اعمال و تغییر برچسب داده شده باید برداشته شود. طرفین موفق شدند به فهم مشترکی در بسیاری از حوزه‌ها برسند و در حوزه تحریم اشخاص و لیست‌های تعیین شده قبلی آمریکا از اشخاص اختلاف نظرات جدی وجود دارد و باید در همان مسیر به گفت‌وگوهایمان در چارچوب کمیسیون مشترک برجام ادامه دهیم. آن چه می‌گوییم هم بر مبنای برجام و هم انتفاع حقوقی ایران از برجام است. 

 

خطیب‌زاده همچنین گفت: پیشرفت‌ها قابل توجه بوده ولی در برخی حوزه‌ها کند پیش رفته‌ایم.

 

، سخنگوی وزارت خارجه درباره تحریم‌ها نیز بیان کرد: موضع وزارت خارجه درباره تحریم‌ها موضع نظام است. باید تمامی تعهدات طرفین در برجام اجرایی شود و هر چه مغایر آن است باید ابتدا توسط آمریکا پس از راستی آزمایی و بعد هم ایران به عقب باز خواهد گشت.

 

وی در پاسخ به سؤالی اظهار داشت: رفع تحریم‌های بانکی و نفتی و ... جزو بدیهیات قطعی است و آن‌چه درباره آن گفت‌وگو می‌شود درباره برخی موضوعات اختلافی است. به جایی رسیده‌ایم که می‌توانیم بگوییم به یکی دو متن رسیده‌ایم. از نظر ما همه تحریم‌هایی که ترامپ اعمال کرده مرتبط با برجام است و این استدلال را قبول نداریم که برخی از آنها نیست. همه آنها با هدف از بین بردن برجام بوده است.

 

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره آسیب‌هایی که ایران بعد از خروج آمریکا از برجام وارد کرد، نیز گفت: الان در حال تمرکز در خصوص چگونگی بازگشت آمریکا به همه تعهداتش هستیم و قطعا موضوعات بسیار زیادی در کمیسیون در صورت بازگشت آمریکا به برجام وجود خواهد داشت و خسارات هم قطعا یکی از آنها خواهد بود.

 

وی درباره سفر ظریف به عراق و بحث دارایی‌ها ایران نیز اظهار داشت: بر این عدد و رقم‌ها که گفته می‌شود زیاد پافشاری نکنید. آن‌چه صحبت می‌کنیم دسترسی ایران به همه منابعش است که در چارچوب برجام حتما باید رخ دهد.

 

خطیب‌زاده ادامه داد: سفر ظریف به عراق در چارچوب سفرش به منطقه بوده است. آن‌چه پیام سفر ظریف بود این بود که همسایگان همیشه اولویت ما هستند. برای ایران منطقه اولویت اصلی است.

 

سخنگوی وزارت خارجه درباره سفر ظریف به عمان و دیدار و گفت‌وگو با محمد عبدالسلام نیز اظهار داشت: ما نگران تحولات یمن هستیم و در بدترین وضعیت انسانی قرار دارد و آن‌چه در مأرب اتفاق می‌افتد جدا از تحولات یمن نیست. اگر اراده جدی برای پایان دادن به این وضعیت اسفبار انسانی است باید رفع محاصره همزمان با آتش بس سراسری در یمن رخ دهد و دسترسی‌های انسانی فراهم و گفت‌وگوهای یمنی تسهیل شود.

 

وی اظهار داشت: ملاقاتی که در عمان انجام شد در همین مسیر بود.

 

خطیب‌زاده در پاسخ به سؤالی نیز گفت: گزارش‌های پراکنده مبنای تحلیل شما قرار نگیرد آن‌چه موضع قطعی ایران است این است که تمامی تحریم‌ها باید لغو شود و همه نتایجی که تا امروز حاصل شده در همین چارچوب بوده است. یکسری اختلافات درباره برخی اشخاص، افراد و لیست‌ها است. آن‌چه در برجام نوشته شده ملاک عمل ما خواهد بود و با سیاست داخلی آمریکا نه کاری داریم.

 

وی گفت: تمامی تعهدات آمریکا را دولت آمریکا باید عینا اجرایی کند و این‌که چگونه اجرایی‌ می‌کند به خود این کشور برمی‌گردد. آمریکا ثابت کرده به هیچ معاهده و تعهدی در دوران ترامپ نشان داد مثل موشک‌های میان برد و آب و هوای پاریس می‌تواند پایبند نباشد و خارج شود. برای ما اجرای تعهدات قابل راستی آزمایی شدن مهم است.

منبع: ایسنا

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر