کد خبر: 107144
A

جلسات «جبهه اصلاحات ایران» پشت درب های بسته/ بحث درباره ۵ گزینه نخست فهرست ادامه دارد

گام دوم فرآیند معرفی کاندیدای نهایی این جریان سیاسی اما وقتی کامل خواهد شد که تمامی این ۱۴گزینه پیشنهادی در جلسات فشرده «جبهه اصلاحات ایران» حاضر شده و برنامه‌های انتخاباتی خود را ارایه کنند. جلساتی که حالا از میانه راه نیز عبور کرده و درحالی که تعدادی از این گزینه‌ها برنامه خود را ارایه کرده‌اند.

جلسات «جبهه اصلاحات ایران» پشت درب های بسته/ بحث درباره ۵ گزینه نخست فهرست ادامه دارد

به گزارش دیده بان ایران؛ دومین گام برنامه‌ریزی‌شده اصلاح‌طلبان برای انتخاب کاندیدای نهایی خود در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ در حال اجراست. بنا بر آنچه «جبهه اصلاحات ایران» پیش‌تر نیز اعلام کرده بود، آنها هفته پیش درگام نخست پس از بررسی وضعیت تمامی کاندیداهای اصلاح‌طلبی که خواهان همکاری با سازوکار این نهاد اجماع‌ساز شده‌اند، اسامی کسانی را منتشر کردند که حداقل از جانب ۱۵ نفر از ۴۶ عضو این نهاد پیشنهاد شده بودند؛ فهرستی متشکل از ۱۲مرد و ۲ زن اصلاح‌طلب که بنا به پیشنهاد اعضای «جبهه اصلاحات ایران» به عنوان کاندیداهای پیشنهادی این جریان سیاسی معرفی شدند.

 

به گزارش روزنامه اعتماد، گام دوم فرآیند معرفی کاندیدای نهایی این جریان سیاسی اما وقتی کامل خواهد شد که تمامی این ۱۴گزینه پیشنهادی در جلسات فشرده «جبهه اصلاحات ایران» حاضر شده و برنامه‌های انتخاباتی خود را ارایه کنند. جلساتی که حالا از میانه راه نیز عبور کرده و درحالی که تعدادی از این گزینه‌ها برنامه خود را ارایه کرده‌اند، چند نفری نیز در ادامه اعلام برنامه خواهند کرد. در این میان اما هنوز برخی چهره‌های شاخص در جلسات حاضر نشده‌اند و در این میان بحث درباره جواد ظریف، اسحاق جهانگیری، مصطفی تاج‌زاده، مسعود پزشکیان و محمدرضا عارف به عنوان ۵ گزینه نخست فهرست با دقت و جدیتی دوچندان دنبال می‌شود؛ به‌خصوص درباره جواد ظریف، نفر نخست فهرست «جبهه اصلاحات ایران» که اگرچه هنوز کلامی در تایید تمایلش به کاندیداتوری در این انتخابات نگفته اما طی روزهای گذشته درپی افشای فایل صوتی سخنانش، محور حملات دلواپسان و اصولگرایان قرار گرفته است. دیروز محمود صادقی که البته خودش نیز یکی از این ۱۴گزینه پیشنهادی است درباره ظریف اظهارنظر کرده و به خبرگزاری گفته است:«جواد ظریف نه قبل از قضایای اخیر و نه بعد از آن چیزی اعلام نکرد، درخصوص آمادگی و تمایل او برای کاندیدا شدن هنوز شک و تردید وجود دارد. اگر حاضر به حضور در انتخابات شود، یکی از گزینه‌هایی است که مجموعه می‌تواند روی او به اجماع برسد.»

 

به هر حال اما سیدمحمد صدر نفر نهم فهرست ۱۴نفره «جبهه اصلاحات ایران» و البته عباس آخوندی نفر سیزدهم این فهرست ازجمله چهره‌هایی هستند که هفته گذشته با حضور در جلسات این جبهه به ارایه برنامه‌های خود برای انتخابات ۱۴۰۰ پرداخته‌اند. بنابر پیگیری‌های ظاهرا محمد صدر که از دیپلمات‌های باسابقه و یکی از معدود اصلاح‌طلبانی است که با حکم رهبری در مجمع تشخیص حضور دارد، در جمع اصلاح‌طلبان بیشتر به مسائل سیاست داخلی و البته موضوع برجام، مذاکرات هسته‌ای و دیگر امور سیاست خارجی پرداخته همچنین بخشی از صحبت‌های خود را به ابعاد موضوع همکاری باFATF اختصاص داده است. عباس آخوندی نیز که سابقه حضور در دولت روحانی را نیز در کارنامه دارد، در نشست «جبهه اصلاحات ایران» که روز چهارشنبه هفته گذشته برگزار شد، برنامه مفصل و دقیق برای اداره کشور ارایه کرده که ظاهرا بسیار مورد توجه حضار قرار گرفته است.

 

جلسات استماع برنامه‌های کاندیداها در «جبهه اصلاحات ایران» اما درحالی برگزار می‌شود که برخی چهره‌های اصلاح‌طلب بر شفافیت بیشتر این جلسات تاکید کرده‌اند. چنانکه عبدالله مومنی اخیرا در توییتی نوشته است:«جبهه اصلاحات اگر می‌خواهد التزام خود به شفافیت‬ را نشان دهد باید ترتیبی اتخاذ کند که همگان به‌ویژه بدنه اصلاح‌طلبان به‌طور زنده در جریان جلسات ارایه برنامه۱۴کاندیدا باشند.» پیشنهادی که با استقبال دست‌کم یکی از کاندیداها مواجه شد و در نتیجه صادق خرازی، دبیرکل حزب ندا در توییتی در پاسخ به توییت مومنی نوشت: «آمادگی خودم را برای ارایه برنامه به صورت زنده اعلام می‌کنم. چنانچه هیات رییسه محترم جبهه اصلاحات ایران شرایط آن را فراهم آورند، سپاسگزار خواهم شد.»

 

با این همه اما تا اینجای کار امکان پخش زنده جلسات «جبهه اصلاحات ایران» با محوریت ارایه برنامه کاندیداها فراهم نبوده و باتوجه به آنکه تعدادی از کاندیداها برنامه‌های‌شان را اعلام کرده‌اند، قاعدتا امکان تغییر رویه در ادامه راه دست‌کم در این مرحله فراهم نخواهد بود. به هر تفسیر اما فارغ از این مباحث مربوط به برنامه کاندیداها و درحالی که بحث مشارکت از ماه‌ها پیش یکی از دغدغه‌های جدی اصلاح‌طلبان بوده، محمود صادقی در این رابطه نیز اظهارنظر کرده و گفته است:«این امر نیاز به معجزه دارد و با کارهای عادی نمی‌شود. «اعتماد از دست رفته مردم» را باید با معجزه به دست آورد و راه‌حل دیگری نداریم. احساس می‌کنم برخی خیلی تمایل ندارند مردم در این انتخابات شرکت کنند. عزمی در متولیان امر و برخی مسوولان دیده نمی‌شود بلکه برعکس می‌خواهند فضای انتخابات رکود باشد و احتمالا با یک رای حداقلی کاندیدا یا کاندیداهای مورد نظر خودشان را از صندوق بیرون بیاورند». 

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر