کد خبر: 107515
A

احمدی نژاد چرا منتقد مهندسی انتخابات شد؟

حرفهایی که احمدی نژاد در بیانیه اش زد حرفهای تازه ای نبود. اما از زبان او تازه به نظر می رسید. مهندسی انتخابات و نقد به ردصلاحیت ها همان چیزی بود که اساسا احمدی نژاد برای تثبیت آن از سال 84 تا 92 با هزینه های زیاد در قدرت ماند. اما امروز به آن منتقد است. او یک روز بعد از اینکه رهبری گفت: «بنده در مورد انتخاب اشخاص هیچ دخالتی نمی‌کنم. در دوره‌های گذشته افرادی که قصد کاندیداتوری داشتند، نظر من را می‌پرسیدند که می‌گفتم «نه موافقم نه مخالفم» یعنی نظری ندارم اما در این دوره گفتم همین مطلب را نیز نمی‌گویم»

احمدی نژاد چرا منتقد مهندسی انتخابات شد؟

به گزارش دیده بان ایران؛ محمود احمدی نژاد یکبار دیگر در انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کرد. او در مانیفستی که بعد از ثبت نام قرائت کرد، صراحتا عنوان کرد با انتخابات بدون خودش فاصله گذاری کرده است. از نظر احمدی نژاد انتخابات تنها زمانی معنادار خواهد بود که او تایید صلاحیت شود. 

به نظر میرسید او لحظه به لحظه این نمایش را طرح ریزی کرده است. درست مانند همان روزها که مناظره ها را طرح ریزی می کرد و یا جشن پیروزی اش را در سال 88 و پیش از اعلام رسمی صحت انتخابات در خیابان برگزار کرد. از درگیری نزدیکانش با محافظان گرفته تا بالا رفتن از نرده های ساختمان وزارت کشور برای دست تکان دادن به مردم. از کنایه ای که به لاریجانی ها با جمله «صاحب این شناسنامه صددرصد ایرانی است» تا راه پیمایی در خیابان فاطمی، همه را برنامه ریزی کرده بود تا به حامیان سابق نشان دهد چقدر محبوبیت دارد. همانطور که شب قبل تجمع در میدان 72 نارمک را طرح ریزی کرده بود. 

حرفهایی که در بیانیه اش زد حرفهای تازه ای نبود. اما از زبان او تازه به نظر می رسید. مهندسی انتخابات و نقد به ردصلاحیت ها همان چیزی بود که اساسا احمدی نژاد برای تثبیت آن از سال 84 تا 92 با هزینه های زیاد در قدرت ماند. اما امروز به آن منتقد است. او یک روز بعد از اینکه رهبری گفت: «بنده در مورد انتخاب اشخاص هیچ دخالتی نمی‌کنم. در دوره‌های گذشته افرادی که قصد کاندیداتوری داشتند، نظر من را می‌پرسیدند که می‌گفتم «نه موافقم نه مخالفم» یعنی نظری ندارم اما در این دوره گفتم همین مطلب را نیز نمی‌گویم» در نطق می گوید: «اینکه عده ای به دنبال مهندسی انتخابات باشند، به برخی بگویند نیایید و برخی را به دلایل واهی از حضور در عرصه باز بدارند، برخلاف مسیر مصالح کشور و مردم و تعهد انقلابی است.»

بخش مهم دیگر حرفهای احمدی نژاد جایی بود که می گفت: «در صورت رد صلاحیت، از هم اکنون اعلام می دارم که انتخابات را تایید نمی کنم و در آن شرکت نخواهم کرد.» او مدعی است انتخابات را این بار تحریم خواهد کرد. تلاش می کند تا از این طریق حاکمیت را وادار به تسلیم در برابر خواسته اش کند. اما به خوبی می داند که طی سالهای اخیر سبد رای او را آهسته آهسته به سمت ابراهیم رئیسی سوق داده‌اند و جز معدودی از حامیان، کمتر کسی از استراتژی تحریم انتخاباتی او حمایت خواهد کرد.

فراموش نکنیم که او همچنان به عنوان یکی از اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام در جلسات حضور پیدا می کند. درحالی که این وضعیت برای میرحسین موسوی در همان ابتدای سال 88 تغییر کرد و او به اولین جلسه مجمع تشخیص مصلحت نظام دعوت نشد و دیگر هرگز خود به آنجا نرفت. لذا نباید فکر کرد که احمدی نژاد حتما به سمت تحریم انتخابات می رود. او نشان داده که مردم رفتارهای متناقضی است که به هزار زبان هم آنها را توجیه می کند.

منبع: امتداد

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر