کد خبر: 107834
A

۱۱ روز دیگر اسامی نهایی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری اعلام می شود

رئیس ستاد انتخابات کشور گفت: اسامی نهایی نامزدهای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری روز ۶ خردادماه اعلام خواهد شد.

۱۱ روز دیگر اسامی نهایی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری اعلام می شود

به گزارش دیده بان ایران؛ جمال عرف رئیس ستاد انتخابات کشور شب گذشته با حضور در برنامه تیتر امشب شبکه خبر به تجزیه و تحلیل آماری داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری پرداخت.

عرف با اشاره به اینکه از تاریخ ۲۱ اردیبهشت به مدت پنج روز ثبت نام داشتیم گفت: در روز آخر تعداد بیشتری برای ثبت نام در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کردند، تا پایان روز چهارم ۳۰۴ نفر ثبت نام کرده بودند، اما امروز به تنهایی ۲۸۸ نفر ثبت نام کردند که در مجموع ۵۹۲ نفر برای ثبت نام مراجعه کردند.

وی با اشاره به اینکه امروز مدارک به شورای نگهبان ارسال شد، افزود: در دوره دوازدهم ۱ هزار و ۶۳۶ نفر برای ثبت نام اقدام کرده بودند و در دوره یازدهم ۶۸۶ نفر ثبت نام کردند لذا روند نسبتاً عقلایی و منطقی در این دوره صورت گرفته است.

عرف اظهار کرد: ماده ۳۵ قانون عملاً از اصل ۱۱۵ اقتباس شده است که بحث رجل سیاسی مذهبی مدیر و مدبر بودن مطرح است، به لحاظ جنسیت در این دوره ۹۳ درصد آقایان و ۷ درصد خانم‌ها شرکت کردند.

رئیس ستاد انتخابات کشور عنوان کرد: به لحاظ ترکیب سن کسانی که بالای ۴۰ سال سن داشتند جمعیت بیشتر را شامل می‌شود یعنی ۸۰ درصد را این محدوده سنی شامل می‌شود، به لحاظ سطح تحصیلات کارشناسی ارشد بیشترین فراوانی را دارد که ۲۱۶ نفر را شامل می‌شود، ۹۷ نفر دکترا داشتند.

وی با اشاره به اینکه به لحاظ شغلی بازنشستگان و فرهنگیان بالاترین آمار را داشتند گفت: به لحاظ سوابق ایثارگری ۳۶درصد، در این دوره کسانی بودند که سابقه ایثارگری داشتند، اما در دوره گذشته ۲۵ درصد بودند.

عرف با اشاره به اینکه کسانی که سابقه داوطلبی در ادوار گذشته داشتند ۸ درصد کسانی بودند که دارای سابقه داوطلبی بودند و ۹۲ درصد برای اولین بار اقدام به ثبت‌نام کردند، افزود: در این دوره هم از جریان اصولگرا و هم در جریان اصلاح‌طلب افرادی حضور داشتند.

عرف با اشاره به اینکه در این دوره از انتخابات ریاست جمهوری از همه جریان‌های سیاسی ثبت نام کرده اند تصریح کرد: از جریان اعتدال مستقل هم نیز افرادی آمدند لذا به نظر بنده توزیع نسبی از همه علایق و سلایق سیاسی امروز خودشان را در عرصه اقدام برای داوطلبی عرضه کردند.

وی با اشاره به اینکه از فردا شورای نگهبان اقدام به بررسی خواهد کرد گفت: اگر در مدت ۵ روز بررسی‌ها در شورای نگهبان به پایان برسد، نتایج اعلام می‌شود در غیر این صورت پنج روز دیگر هم تمدید می‌شود، لذا ۶ خرداد اسامی نهایی اعلام خواهد شد و ما هم آگهی خواهیم کرد و از هفتم خرداد تحقیقات شروع می‌شود.

رئیس ستاد انتخابات کشور با اشاره به اینکه به دلیل فراگیری کرونا، در این دوره از انتخابات ریاست جمهوری محدودیت‌هایی وجود دارد اظهار کرد: در تبلیغات، برپایی تجمع و نشست نخواهیم داشت و دستورالعمل‌ها بر اساس شرایط هر منطقه تنظیم خواهد شد، قرار بر این است که تجمعات به صورت حداقلی و تبلیغات رسانه‌ای به صورت حداکثری باشد.

عرف خاطرنشان کرد: دستورالعمل‌ها وقتی تنظیم شد و در ستاد ملی به تصویب رسید به منزله قانون است که باید همه آن را رعایت کنند، قاعدتاً در شهر‌هایی که در آن زمان شرایط قرمز داشته باشند قطعاً تجمعات نخواهیم داشت بنابراین به تناسب شرایط آن مقطع تصمیم گرفته خواهد شد.

وی ادامه داد: رسانه ملی برنامه‌های ویژه‌ای برای ارائه برنامه‌های نامزد‌ها خواهد داشت و فضای مجازی و سایر رسانه‌ها این امر را دنبال خواهند کرد.

رئیس ستاد انتخابات کشور با اشاره به اینکه در رسانه‌ها با وزارت ارشاد صحبت خواهیم کرد تا آن‌ها هم تسهیلاتی را در اختیار بگذارند افزود: با مرکز ملی فضای مجازی جلساتی داشتیم تا آن‌ها هم بتوانند امکاناتی را در اختیار بگذارند، ما در انتخابات مجلس شورای اسلامی برای اولین بار از رسانه‌ی رادیو و تلویزیون استفاده کردیم.

وی بیان کرد: عمده تسهیلات از طریق رسانه ملی خواهد بود لذا فضایی در اختیار نامزد‌ها قرار خواهد گرفت، با توجه به شرایط بیماری کرونا این اجازه داده شد تا نامزد‌ها از صدا و سیمای استانی خودشان استفاده کنند.

عرف اظهار کرد: واقعیت این است که به لحاظ قانونی خلاء داریم زمانی را اعلام می‌کنند که فرد تکلیفش روشن شده باشد، در عین حال قبل از ثبت‌نام در مراحل گذشته و تا اعلام وضعیت افراد هر نوع تخلفاتی که صورت بگیرد را به شورای نگهبان و به ستاد پیشگیری که در قوه قضاییه مستقر است گزارش می‌دهیم تا آن‌ها طی مراحلی به تخلف رسیدگی کنند.

رئیس ستاد انتخابات کشور تصریح کرد: بعد از اینکه شورای نگهبان داوطلبین را تایید کرد نامزد می‌شوند افزود: ثبت نام کنندگان را داوطلب انتخابات ریاست جمهوری می‌گویند، بعد از اینکه مردم به آن‌ها رای دادند منتخب می‌شوند، الان ما با داوطلبین بحث داریم، در بحث تجمعات در این دوره از ثبت نام تجمعات محدود صورت گرفت که نباید این اقدام صورت می‌گرفت، امیدواریم که در آینده تجمعات محدودی به این شکل صورت نگیرد، تاکنون گزارشی مبنی بر تخلف داوطلبین دریافت نکردیم.

وی با اشاره به اینکه در زمینه شفافیت مالی نامزد‌های انتخابات، بر اساس قوانین موجود عمل می‌شود گفت: بر اساس قانونی که در اختیار داریم عمل می‌کنیم، این بحث را در موضوع انتخابات ریاست جمهوری نداریم بلکه در انتخابات مجلس این بحث مطرح شد.

رئیس ستاد انتخابات کشور با اشاره به اینکه احتمالا این موضوع را برای انتخابات آینده بتوان به شکل کامل اجرا کرد اظهار داشت: در این دوره قاعدتاً بر اساس آنچه که در قانون آمده عمل خواهد شد، قانون در بخش تبلیغات تکلیف افراد را مشخص کرده است، بر اساس آن چیزی که در قانون در خصوص عکس و پلاکارد آمده کار باید دنبال شود البته عمده کار از طریق رسانه دنبال خواهد شد.

وی افزود: شاید بیشترین دغدغه ما مربوط به همین ۲۰ روز تبلیغات باشد، طبیعت انتخابات تجمعات، برخورد‌های چهره به چهره، گفت‌وگو‌ها و نقد و بررسی‌ها است، اما از سمت دیگر اگر پروتکل رعایت نشود خود این موضوع می‌تواند منشاء بیماری و امثال آن شود.

رئیس ستاد انتخابات کشور عنوان کرد: جدیدا از پیک چهارم بر اساس آمار عبور کرده‌ایم، ما به سمت رنگ‌های زرد و نارنجی هدایت شده ایم و نباید اجازه دهیم که فرایند انتخابات شرایط را تغییر بدهد، عموماً کسانی که از شورای نگهبان به عنوان نامزد نهایی انتخاب می‌شوند چهره‌های شناخته شده برای مردم هستند لذا باید بحث و ارائه برنامه صورت گیرد.

عرف اظهار کرد: تبلیغات باید ایجابی باشد و باید همه موضوع بیماری را یک مسئولیت اجتماعی تلقی کنیم و اجازه ندهیم این بیماری دوباره اوج پیدا کند، این بیماری می‌تواند بر روی مشارکت مردم در انتخابات ۲۸ خرداد تاثیر بگذارد.

وی خاطرنشان کرد: در رسانه ملی کمیته قانونی داریم که بحث نظارت را بر عهده دارد، در وضع عمومی کشور هم ناظر به معنای شورای نگهبان برای سه انتخابات ریاست جمهوری، مجلس شورای اسلامی و خبرگان وجود دارد و هم هیئت نظارت در شورا‌ها اقدام به نظارت می‌کنند.

عرف ادامه داد: وزارت کشور هم بر اساس قانون بازرس دارد که موضوع را پیگیری می‌کند، همه تلاش می‌کنند تا یک فضای سالم بر اساس رقابت شکل بگیرد.

عرف افزود: چاپ تمام تعرفه‌های چهار انتخابات از مدت‌ها پیش تمام شده است و در واقع به مراکز استان‌ها و شهرستان‌ها ارسال خواهد شد تا قاعدتاً در نهایت به شعبه برسد، صندوق‌ها و سایر لوازم همه آماده و ارسال شده است، در انتخابات شورا‌ها با موافقت هیئت نظارت مرکزی از صندوق الکترونیک استفاده خواهیم کرد، در همه کلانشهر‌ها به جز تهران این امر دنبال خواهد شد.

وی ادامه داد: این صندوق‌ها در حال ارسال به استان‌ها است، دستگاه‌های احراز هویت را به روز رسانی می‌کنیم لذا حجم زیادی از کار‌ها انجام شده و بخشی هم در حال انجام است، برنامه ما این است تا یک هفته مانده به انتخابات همه اقدامات اجرایی صورت گرفته باشد و همه لوازم و اقلام آن همه در اختیار فرمانداری‌ها و بخشداری‌ها قرار گرفته است تا آن‌ها بتوانند به راحتی در اختیار شعب قرار بگیرند.

رئیس ستاد انتخابات کشور خاطرنشان کرد: انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری همزمان با انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس شورای اسلامی در ۶ حوزه، میان‌دوره‌ای مجلس خبرگان رهبری در سه حوزه انتخاباتی و انتخابات شورا‌های اسلامی شهر و روستا در یک هزار و ۳۷۲ شهر و چهل هزار و ۶۲۰ روستا و تیره عشایری ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ برگزار می‌شود.

عرف اظهار کرد: واجدین شرایط در هر دوره افزایش پیدا می‌کند، در این دوره ۵۹ میلیون واجد شرایط رای داریم که نسبت به چهار سال پیش افزایش چند میلیونی دارد.

وی افزود: در کنار آن برای انتخابات شورا‌ها، خبرگان و برای مجلس میان‌دوره‌ای باید فکر کنیم و درصدی هم باید برای مرحله دوم ریاست جمهوری از پیش اقدامات لازم صورت گیرد. همه تدابیر لازم باید قبل از انتخابات اتخاذ شود به طوریکه حتی بخشی از تعرفه‌های مربوط به مرحله دوم هم تهیه شده، بیش از ۲۰۰ میلیون تعرفه تهیه شده است.

رئیس ستاد انتخابات کشور گفت: در این دوره حدود یک میلیون و سیصد هزار نفر رای اولی داریم، در کل ۵۹ میلیون و ۳۰۷ هزار نفر واجد شرایط رای هستند.

عرف بیان کرد: وقتی صندوق به مراکز استان‌ها داده شد آن‌ها فرصتی دارند که آموزش‌های لازم را ارائه بدهند، لذا شفافیت صندوق الکترونیک بالاست و از سرعت بالایی برخوردار هستند، به طوری که اطمینان زیادی ایجاد می‌کند.

وی ادامه داد: ۷۰ هزار شعبه در سراسر کشور داریم، شعبه‌ها باید دستورالعمل‌ها را رعایت کنند لذا باید شعبه ضدعفونی شود و فاصله گذاری اجتماعی را رعایت کنتد و از ماسک و دستکش استفاده کنند.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر