کد خبر: 108113
A

پزشک عراقی مخالف واکسن کرونا بازداشت شد

وقتی واکسن کرونا به عراق رسید«اللامی» تبلیغات گسترده ای را علیه آن آغاز کرد و گفت که این واکسن ها موجب ایجاد پادتنی در بدن می شود که به ریه آسیب می زند.

پزشک عراقی مخالف واکسن کرونا بازداشت شد

به گزارش دیده بان ایران؛ دکتر «حامد اللامی»، جراح عراقی که با انتشار ده ها ویدئو تبلیغات گسترده ای علیه واکسن های کرونا کرده بود با شکایت رسمی وزارت بهداشت عراق بازداشت و پروانه وی توسط اتحادیه پزشکان عراق لغو شد.

اللامی که با این مخالف خوانی شهرت بسیاری در شبکه های اجتماعی پیدا کرده معتقد است که ویروس کرونا یک ویروس مصنوعی است و مدعی است که با ترکیبی که خود به آن رسیده می تواند کرونا را درمان کند.

وقتی واکسن کرونا به عراق رسید، اللامی تبلیغات گسترده ای را علیه آن آغاز کرد و گفت که این واکسن ها موجب ایجاد پادتنی در بدن می شود که به ریه آسیب می زند.

دکتر «جاسم العزاوی»، رئیس اتحادیه پزشکان عراق، تأکید می کند که این اتحادیه بارها به اللامی هشدار داده بود که این اظهارات بی اساس و غیر علمی را متوقف کند اما او به همه این هشدارها بی توجهی کرده بود.

او می گوید که اللامی براساس قوانین جزایی عراق متهم به «رواج دادن بیماری گسترده» یا کمک به رواج آن در جامعه است.

العزاوی می افزاید که افراد دیگری هم هستند که در شبکه های اجتماعی چنین اظهارات بی پایه ای را مطرح می کنند، ازجمله یک دامپزشک که پیش از این به اتحادیه احضار شده و تعهد کتبی به توقف اظهار نظرهای اینچنینی داده بود.

اللامی پس از لغو پروانه فعالیتش توسط اتحادیه پزشکان عراق، در ویدئویی این اتحادیه را متهم کرد که از شرکت های تولیدکننده واکسن کمیسیون دریافت می کند.

دکتر «زیاد طارق»، متخصص داروسازی، تأکید می کند که خطر چنین اظهار نظرهایی ازجانب یک پزشک بیشتر از خود اپیدمی است زیرا بسیاری از مردم که اطلاعات پزشکی چندانی ندارند این حرف ها را باور می کنند چون متوجه نمی شوند که یک پزشک فقط در یک رشته متخصص است و اظهاراتش درباره دیگر تخصص ها لزوما درست نیست.

این در حالی است که با وجود فراوانی واکسن کرونا و تبلیغات گسترده نهادهای حکومتی و درمانی و حتی اقدامات تشویقی و تنبیهی، مردم عراق اقبال چندانی به واکسیناسیون نشان نداده اند و روز گذشته اعلام شد که فقط 2 درصد مردم واکسن زده اند.

دولت عراق با خرید بیش از 30 میلیون دوز واکسن، عملیات واکسیناسیون را بدون هرگونه طبقه بندی و به صورت عمومی اجرا کرد.

یک پزشک در مرکز واکسیناسیون در بغداد که ترجیح داده نامی از وی برده نشود، تأکید می کند که به علت فرهنگ ضعیف و رواج تئوری های توطئه متقاعد کردن مردم به زدن واکسن کار بسیار دشواری است.

او می گوید که مردم حرف های این مدعیان و حرف های عطاری ها را بیشتر از پزشکان متخصص باور می کنند و این یک مشکل واقعی است.

چند روز پیش نیز وزارت کشور عراق از بازداشت فردی به نام «علی الموالی» که با ادعای کشف داروی گیاهی برای درمان کرونا مشتری های بسیاری در سرتاسر عراق پیدا کرده بود خبر داد.

منبع: میدل ایست نیوز

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر