کد خبر: 108382
A

کرونا کشت خشخاش را افزایش داد

گزارش ارزیابیها از کشت و تولید تریاک در افغانستان در سال ۲۰۲۰ حاکی از افزایش ۳۷ درصدی سطح زیر کشت خشخاش با وجود شیوع ویروس کرونا در این کشور است که کاهش قیمت آن را بدنبال داشته است.

کرونا کشت خشخاش را افزایش داد

به گزارش دیده بان ایران؛ بنابر اظهارات معاون اجتماعی موسسه کادراس، در سال ۲۰۲۰ بهاء کل تریاک تولیدی در افغانستان، ۳۵۰ (۳۰۰-۴۰۰) میلیون دلار آمریکا برآورد شده است و این مقدار پایین‌ترین بهاء سرزمین تریاک از سال ۲۰۰۹ است. در واقع میانگین بهای تریاک سرِ زمین در هنگام برداشت محصول در حالیکه در سال ۲۰۱۹ هر کیلو آن ۵۲ دلار بوده است، در سال ۲۰۲۰ با منفی ۱۸ درصد کاهش به کیلویی ۴۲ دلار رسیده است. همچنین میانگین بهای تریاک خشک سرِزمین در هنگام برداشت محصول در سال ۲۰۱۹ در هر کیلو ۶۳ دلار بوده است اما در سال ۲۰۲۰ هر کیلو آن با منفی ۱۳ درصد کاهش به کیلویی ۵۵ دلار رسیده است.

به گفته فرزانه سهرابی معاون این موسسه در افغانستان با شیوع ویروس کرونا و مشکلات زیادی که به ویژه برای قشر فقیر این کشور پیش آمد، خانواده‌های کشاورزان و افرادی که بر روی زمین کار می‌کردند بیش از گذشته به کار خش‌زنی خشخاش مشغول شدند. 

افزایش تولید شیشه در افغانستان 

وی تصریح کرد: گزارش جدید دفتر مقابله با جرم و موادمخدر در سال ۲۰۲۱ نشان می‌دهد در افغانستان به دنبال گزارش کشفیات کشورهای همسایه این کشور مانند ایران، تولید مت‌آمفتامین مانند گذشته ادامه دارد و همین امر هشدار جدی در افزایش قاچاق شیشه از افغانستان به داخل ایران است؛ امری که در سال‌های اخیر برای ایران مشکلاتی را به وجود آورده است. در واقع با کنترل مصرف و تولید شیشه در کشور در دهه ۹۰ شاهد کاهش مصرف این ماده روان‌گردان به ویژه بین سال‌های ۹۴ تا ۹۶ بودیم اما به دنبال افزایش تولید شیشه در افغانستان به دلیل کشف ماده طبیعی پیش‎ ساز آن، این کشور به تولیدکننده شیشه در منطقه تبدیل شد و بازار مواد ایران یکی از بازارهای جذاب برای قاچاقچیان به حساب می‌آید.

نگرانی از افزایش قاچاق به ایران و لزوم توجه بدان

سهرابی به دلیل دیگر افزایش سطح زیر کشت و به دنبال آن افزایش تولید تریاک و کاهش محسوس قیمت تریاک سرِزمین در سال ۲۰۲۰ اشاره و بیان کرد: بحران همه‌گیری کرونا جامعه افغانستان را با بحران بزرگی روبرو کرد و آن افزایش قیمت مواد اولیه مانند گندم و برنج بود؛ به نحوی که قشر فقیر این کشور در تامین نیازهای اولیه خود با مشکل جدی روبرو بودند و چاره‌ای جز انجام کار غیرقانونی بر روی مزارع کشت خشخاش نداشتند. تمامی این عوامل نشان از افزایش تولید تریاک در کشور همسایه ایران و همچنین افزایش قاچاق مواد مخدر در کشور دارد، امری که نیاز است تا توجه ویژه‌ای بدان شود.

منبع: قرن نو

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر