کد خبر: 108625
A

گرامی مقدم: اگر مشارکت در انتخابات زیر ۵۰ درصد باشد، مشروعیت نظام خدشه‌دار خواهد شد

فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: نگرانی بابت مشارکت پایین و اینکه مردم باید در صحنه باشند و دولت بعدی با میزان رأی بالایی فعالیتش را شروع کند در واقع باید دغدغه اصلی حاکمیت باشد، نه اصلاح‌طلبان! چراکه اگر مشارکت در ۲۸ خرداد زیر ۵۰ درصد باشد، مشروعیت نظام خدشه‌دار خواهد شد.

گرامی مقدم: اگر مشارکت در انتخابات زیر ۵۰ درصد باشد، مشروعیت نظام خدشه‌دار خواهد شد

به گزارش دیده بان ایران،  شمارش معکوس برای برگزاری سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری شروع شده است. انتخابات ۱۴۰۰ در حالی از راه می‌رسد که یأس و ناامیدی از وضعیت کشور به وضوح در جامعه خودنمایی می‌کند؛ به طوری که تردیدی جدی درباره میزان مشارکت و آرایی که قرار است در بیست و هشتمین روزِ خرداد در صندوق‌های رأی ریخته شود، وجود دارد. در این میان برخی تحرکات و اظهارنظرهای رایکال هم مزید بر علت شده تا از نظر تحلیلگران سیاسی، منتظر انتخاباتی سرد و بی‌رمق و در نتیجه تشکیل دولتی حداقلی باشیم.

 

اسماعیل گرامی‌مقدم، فعال سیاسی اصلاح‌طلب، در گفت‌و‌گو با اعتمادآنلاین در این باره اظهار داشت: در حالی به استقبال انتخابات ریاست‌جمهوری می‌رویم که فضای انتخاباتی بسیار سرد است و شواهد گواهی می‌دهد همان اتفاقی که در اسفندماه ۹۸ در خلال انتخابات مجلس افتاد، این بار هم بروز و ظهور پیدا کند و مردم کمی تصمیم به رأی دادن بگیرند. که ناگفته پیداست چنین وضعیتی کاملاً به ضرر جریان اصلاحات و البته حکومت است.

 

سخنگوی حزب اعتماد ملی در ادامه گفت: جبران مافات مشارکت پایین در انتخابات و خسارتی که به بار می‌آورد، هزینه‌های زیادی می‌طلبد. انتخابات کم‌رأی اما برای جریان تندرو که به تحرکات افراطی اصرار و عادت دارد بسیار مناسب است تا بتواند نهاد ریاست‌جمهوری را در اختیار بگیرد و به همین دلیل، این گروه همواره از حضور پرشور مردم پای صندوق رأی ناخشنود بوده‌اند.

 

او تصریح کرد: نگرانی بابت مشارکت پایین و اینکه مردم باید در صحنه باشند و دولت بعدی با میزان رأی بالایی فعالیتش را شروع کند در واقع باید دغدغه اصلی حاکمیت باشد، نه اصلاح‌طلبان! چراکه اگر مشارکت در ۲۸ خرداد زیر ۵۰ درصد باشد، مشروعیت نظام خدشه‌دار خواهد شد.

 

گرامی‌مقدم با اشاره به اظهارنظر سخنگوی شورای نگهبان مبنی بر اینکه مشارکت مقبولیت و مشروعیت نظام را با تهدید روبه‌رو نمی‌کند، توضیح داد: این نوع اظهارنظر آن هم از جانب کسی که عضو یکی از نهادهای مرتبط با برگزاری انتخابات است یک انحراف جدی و هزینه‌ساز است که بعد از ۴۰ سال در نظام اسلامی مطرح می‌شود؛ یعنی این مخالفت با آرمان‌های نظام و حتی مخالفت با وصیت‌نامه امام خمینی است.

 

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب افزود: متاسفانه بخشی از حاکمیت که اتفاقاً در قدرت جایگاه و پایگاه بالایی هم دارند می‌آیند و چنین اظهارنظرهایی را مطرح می‌کنند و حتی از اینکه نظرشان به گوش همه برسد نه تنها ابایی ندارند بلکه از آن استقبال هم می‌کنند. با این حال دلسوزان واقعی نظام و مردم و آنهایی که مصالح عمومی را نسبت به اهداف سیاسی و جناحی در اولویت می‌دانند همواره برای آمدن اکثریت مردم پای صندوق رأی تلاش می‌کنند.

 

او ادامه داد: جالب است بدانید در شرایطی بخشی از جناح اصولگرا از مشارکت پایین استقبال می‌کنند و برای تحقق این احتمال دست به فعالیت‌هایی می‌زنند که اپوزیسیون خارج از کشور و بدخواهان همیشگی نظام و مردم ایران نیز تمام سعی‌شان را برای ترویج یأس و ناامیدی در بین افکار عمومی به کار می‌گیرند تا بتوانند بعد از انتخابات، مشروعیت نظام را پایین و شکننده نشان بدهند. بنابراین باید بکوشیم تا صندوق رأی همواره مورد توجه مردم قرار گیرد و به رغم گرفتاری‌ها کاری کنیم که مردم اهمیت رأی را درک کنند و رأی بدهیم تا وضع از بد بدتر نشود.

 

گرامی‌مقدم اضافه کرد: علاوه بر این، شرکت در انتخابات یا شرکت نکردن و به عبارت دیگر تشویق به رأی دادن یا تشویق به رأی ندادن مطالبات اصلاح‌طلبانه است یا بهتر است بگوییم، روش‌های اصلاح‌طلبانه تلقی می‌شوند. اساساً در همه دنیا مبارزه‌های منفی روشی اصلاح‌طلبانه است و به همین دلیل براندازان می‌خواهند روش اصلاح‌طلبانه را برای براندازی مطرح کنند که در تعارض و تناقض کامل است. چون روش‌های براندازی از صندوق رأی درنمی‌آید. بنابراین من مات و مبهوت هستم که براندازان چطور این شیوه را انتخاب کرده‌اند؟!

 

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب درباره تناقض نظر اعضای شورای نگهبان با آنچه مورد نظر نظام و رهبری است توضیح داد: در مناسبات میان شورای نگهبان با لایه‌های متنوع حاکمیت منِ نوعی نمی‌توانم قضاوت دقیقی داشته باشم، اما اینجا یک دوگانگی روشن است؛ یعنی رهبری تاکید بر مشارکت بالا دارند و سخنگوی شورای نگهبان مشارکت پایین را اشکال و ایراد نمی‌داند. آن هم در شرایطی که کشور به مشارکت بالا احتیاج مبرمی دارد. در واقع آقای کدخدایی و شورای نگهبان به کاهش مشارکت مشروعیت می‌دهند که این فی‌نفسه جای تامل و تعجب دارد. همین کارهاست که باعث می‌شود شورای نگهبان خودش، خودش را زیر سوال ببرد. در واقع اگر مشارکت در انتخابات ۱۴۰۰ پایین بیاید، یکی از متهمان و مسببان اصلی شورای نگهبان خواهد بود.

 

اسماعیل گرامی‌مقدم در پایان گفت: رویکرد شورای نگهبان مردم را بی‌اعتماد می‌کند.

منبع: اعتمادانلاین

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر