کد خبر: 108705
A

عضو هیات رئیسه شورای شهر تهران: کاندیداهای این انتخابات بیشتر همکار هستند تا رقیب!

زهرا نژاد بهرام: لیست نامزدهای تایید صلاحیت شده انتخابات ریاست‌جمهوری سمت و سویی خاص دارد و به نظر می‌رسد تلاش شده است رقبا در این انتخابات کمتر شوند. این ترکیب از نامزدها بیشتر به نظر می‌رسد همکار باشند تا رقیب برای یکدیگر در عرصه انتخابات و این امر انتخابات را از حالت رقابتی خارج می‌کند

 عضو هیات رئیسه شورای شهر تهران: کاندیداهای این انتخابات بیشتر همکار هستند تا رقیب!

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ زهرا نژادبهرام، فعال سیاسی اصلاح طلب و عضو شورای شهر تهران درباره رد صلاحیت های گسترده انتخابات ریاست جمهوری گفت و گویی انجام داده که مشروح آن را ادامه می‌خوانید.

 ترکیب نامزدهای تایید‌صلاحیت‌شده از سوی شورای نگهبان را چگونه ارزیابی می‌کنید و آیا با این ترکیب شاهد انتخاباتی پرشور خواهیم بود؟

این لیست نامزدهای تایید صلاحیت شده انتخابات ریاست‌جمهوری سمت و سویی خاص دارد و به نظر می‌رسد تلاش شده است رقبا در این انتخابات کمتر شوند. این ترکیب از نامزدها بیشتر به نظر می‌رسد همکار باشند تا رقیب برای یکدیگر در عرصه انتخابات و این امر انتخابات را از حالت رقابتی خارج می‌کند. در میان این 7 نامزد تایید‌صلاحیت‌شده در انتخابات، 2 نفر از طرف طیف اصلاح‌طلبان هستند که در مقابل 5 نفر دیگر قرار دارند. تایید‌صلاحیت‌ها اصولا نیاز به استراتژی قبلی دارد. باید به یک جمع‌بندی رسید که مبنای تایید‌صلاحیت در این دوره از انتخابات ریاست‌جمهوری چیست؟ در این راستا دو استراتژی را می‌توان متصور بود؛ نخست انتخاب کاندیدای مورد‌نظر و در وهله بعد حضور حداکثری مردم در انتخابات که به نظر می‌رسد در این دوره هدف نخست در دستور کار قرار گرفته است. باید توجه داشت که تنوع آرا همواره به ما کمک می‌کند میزان بیشتری از افراد را در پای صندوق‌های رای مشاهده کنیم. زمانی که تعداد نامزدهای انتخابات کم می‌شود، مشخصا دیدگاه‌های کمتری در انتخابات شرکت می‌کنند و قسمتی از مردم به این باور می‌رسند که شاید نماینده‌ای در انتخابات ندارند و به همین علت رغبت به حضور در انتخابات کم می‌شود. در دوره‌های گذشته رهبری نیز گسترش محدوده انتخابات را توصیه می‌کردند و همواره تاکید داشتند تا انتخابات پرشورتری برگزار شود. امروز ثبات کشور وابسته به مردم و نیروهای مردمی است و همواره مشارکت در انتخابات به همین علت مورد تاکید رهبری بوده است و این دوره نیز ایشان بر این امر تاکید داشته‌اند اما تصمیم‌گیران در این حوزه به‌گونه‌ای دیگر به نظر می‌رسد عمل کرده‌اند.

 آیا مردم از نامزدهای معرفی شده استقبال کافی می‌کنند؟ رد‌صلاحیت رئیس پیشین مجلس را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

همواره انتخابات در ایران پیچیدگی‌های خاص خود را داشته است و به همین علت نمی‌توان از امروز در این خصوص اظهار‌نظر کرد اما شواهد و قرائن نشان می‌دهد مردم کمتر از چنین ترکیبی استقبال می‌کنند و این را می‌توان در نظرسنجی‌ها نیز به خوبی مشاهده کرد. مردم دلخوری‌های زیادی دارند و تصور می‌کنند توجهی به کاندیدهای آنها نشده است و به نحوی مردم احساس می‌کنند کنار گذاشته‌اند و نظر آنها مورد توجه قرار نگرفته است. با این وجود باز هم ممکن است در روزهای آینده اتفاقات دیگری رقم بخورد که آنچه ما در خصوص انتخابات تصور می‌کنیم به کلی تغییر کند. من و شاید بسیاری از افراد از رد‌صلاحیت علی لاریجانی متعجب هستند و به نظر می‌رسد اختلافات استراتژیکی میان برخی نهادهای قدرت وجود دارد که سبب شده است ایشان ردصلاحیت شود. می‌توان انتظار داشت همچنان که انتخابات خوبی رقم بخورد و اتفاقات خوبی در روزهای آینده در پیش باشد. انتخابات پرشور پشتوانه منافع ملی کشور است. مردم ایران، مردمی تاریخ‌ساز هستند و می‌توانند زمین بازی را به نفع خود تغییر دهند. به‌رغم اینکه برخی در داخل و خارج کشور علاقه ندارند تا مشارکت در انتخابات افزایش یابد اما مردم می‌توانند صحنه‌گردانی کنند و شرایط را تغییر دهند.

 انتخاباتی که در آن مشارکت کم باشد، چه تاثیری

بر عرصه سیاست خارجی کشور خواهد گذاشت؟

بی‌شک انتخاباتی که با حضور همه طیف‌ها برگزار نشود، می‌تواند، تبعاتی داشته باشد و مشخصا تاثیراتی نیز بر عرصه سیاست خارجی کشور دارد. باید حواس‌مان باشد که در این میان نامزدهای حاضر در مرحله نهایی انتخابات مدنظر نیستند و بالاخره این نمایندگان نیز مورد تایید برخی از مردم و جناح‌ها هستند و باید نیز این‌گونه باشد و ما شاهد برگزاری انتخاباتی باشیم که در آن همه جریان‌ها و طیف‌ها حضور داشته باشند. مساله مهم در این میان مشارکت مردم است. هر استراتژی‌ای که بتواند میزان مشارکت مردم در انتخابات ریاست‌جمهوری را افزایش دهد در راستای امنیت ملی کشور است و هر استراتژی‌ای که حضور مردم در انتخابات را کاهش دهد باید مورد بازبینی قرار گرفته و با احتیاط بیشتری با آن برخورد شود. هر چه میزان مشارکت مردم در انتخابات بیشتر باشد قدرت چانه‌زنی دولت‌ها در داخل و خارج از کشور بیشتر خواهد بود.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر