کد خبر: 108902
A

مازنی: اصلاً ما چیزی به‌نام رقابت میان «اصولگرا - اصلاح طلب» در کشور نداریم

نماینده مجلس دهم گفت: چیزی که ما در بررسی صلاحیت‌های نامزدهای ریاست جمهوری مشاهده کردیم حاکی از آن است که نظام انتخاباتی ما یک اشکال اساسی دارد و آن این است که ما حزب را به رسمیت نشناختیم. در حداقل ممکن دو جناح اصلاح طلب و اصولگرا ذیل قانون اساسی ما دارند فعالیت می‌کنند اما گاهی این دو جریان هم به رسمیت شناخته نمی‌شوند.

مازنی: اصلاً ما چیزی به‌نام رقابت میان «اصولگرا - اصلاح طلب» در کشور نداریم

به گزارش دیده بان ایران؛ چند روزی از اعلام نتیجه نهایی نامزدهای تایید صلاحیت شده برای انتخابات ریاست جمهوری می‌گذرد. اگرچه ستاد انتخاباتی اعضای این لیست هفت نفره وارد فاز تبلیغاتی خود شده‌اند اما همچنان مسئله تایید یا رد صلاحیت‌ها موضوع مورد توجه کارشناسان و فعالان سیاسی است. مسئله‌ای که بسیاری آن را با احتمال کاهش مشارکت در انتخابات گره می‌زنند و معتقدند اصل و اساس نظام جمهوری اسلامی بر روی مشکارکت حداکثری مردم قرار دارد.

درهمین‌باره احمد مازنی، رئیس کمیسیون فرهنگی در دهمین دوره مجلس شورای اسلامی گفت: ما یک میثاق ملی داریم به‌نام قانون اساسی، این میثاق مبنای دینی هم دارد. وقتی ارکان حکومت جمهوری اسلامی را در قانون اساسی تعریف کردیم رکن مهمی به‌نام ولایت فقیه را هم بر آرای مردم مبتنی کردیم. یعنی مردم با انتخاب خبرگان خودشان رهبرشان را انتخاب می‌کنند. این مبنای مشروعیت نظام است که در سطوح بعدی از ریاست‌جمهوری گرفته تا شورای شهر و روستا همگی مبتنی بر مردم سالاری دینی است و از نگاه امام (ره) میزان رای ملت است.

نماینده سابق مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در این میان اگر کسی اعتقاد داشته باشد میزان رای مردم نیست، به‌عنوان یک اعتقاد آزاد است اما اگر بخواهد آن را در جامعه عملی کند و بخواهد با آن نظام سیاسی ما را مدیریت کند طبیعتاً خلاف آن میثاق ملی و عهد شرعی که ما ملت ایران و مجموعه رهبرانی که انقلاب را هدایت کردند و بر روی آن توافق کردند عمل کرده است. معتقدم امروز مشکلات ما بیش از آن‌که ساختاری باشد در عدم رعایت صحیح همین ساختارهای موجود است، چراکه درهمین قانون اساسی کل نظام ما مبتنی و متکی بر آرای مردم است.

مازنی با اشاره به لیست نهایی نامزدهای اعلام شده توسط شورای نگهبان عنوان کرد: چیزی که ما در بررسی صلاحیت‌های نامزدهای ریاست جمهوری مشاهده کردیم حاکی از آن است که نظام انتخاباتی ما یک اشکال اساسی دارد و آن این است که ما حزب را به رسمیت نشناختیم. در حداقل ممکن دو جناح اصلاح طلب و اصولگرا ذیل قانون اساسی ما دارند فعالیت می‌کنند اما گاهی این دو جریان هم به رسمیت شناخته نمی‌شوند. یعنی مانند گزینش کارمندِ دبیرخانه برای یک سازمان افراد را در ریاست جمهوری گزینش کردند و گفتند این چند نفر برای ریاست جمهوری وارد عرصه رقابت شوند، درحالی‌که ما قرار نبود کارمند یک دبیرخانه استخدام کنیم، ما قصد داریم در یک رقابت جدی میان کسانیکه قانون اساسی را قبول دارند یک انتخابات برگزار کنیم. جبهه اصلاحات ایران تعدادی نامزد را وارد عرصه انتخابات کرد من فعلاً با درست و غلط بودن آن کاری ندارم، اما به هر صورت حدود ۹نفر معرفی شدند و ثبت نام انجام دادند، کل این ۹نفر را رد صلاحیت کردند، این نشان می‌دهد اصلاً ما چیزی به‌نام رقابت میان دو جریان سیاسی بزرگ در کشور نداریم.

وی تصریح کرد: البته این مسئله اصلاً اتفاق جدیدی نبود. مثلاً در سال ۷۶ وقتی می‌خواستند اسامی کاندیداها را معرفی کنند برعکس رویه معمول در همه جای دنیا که ترتیب اعلام اسامی براساس حروف الفبا است، اما آن موقع برخلاف این رویه اول نوشتند ناطق نوری، بعد نوشتند خاتمی و بقیه نامزدها، یا مثلاً سال ۹۲ شاهد بودیم آقای هاشمی رفسنجانی با این‌که ایشان شناسنامه انقلاب بودند رد صلاحیت شدند، اما حالا باتوجه به افزایش آگاهی‌های عمومی مردم نسبت به معرفی اسامی نهایی توسط شورای نگهبان وارد یک شک شدند.

این نماینده پیشین مردم تهران در مجلس دهم، خاطرنشان کرد: حالا در این شرایط بسیاری معتقدند حذف رقیب  در جریان انتخابات آن هم قبل از حضور مردم پای صندوق‌های رای سبب کاهش مشارکت مردم می‌شود. این‌که آیا تشکیل یک دولت حداقلی در کنار مجلسی با همین ویژگی می‌تواند مشکلات پیش‌روی داخلی و خارجی را حل و فصل کند پرسشی است که مازنی در پاسخ به آن بیان کرد: از امروز نمی‌شود قضاوتی درخصوص عملکرد دولت آینده داشت. اما مشارکت پایین یعنی احساس تعلق مردم پایین امده است. ضمن اینکه ما همیشه به‌مردم نیاز داریم. شما تصور کنید در سال‌هایی از جنگ رزمنده‌ها متعلق به همه خانواده‌ها نبودند اما همه مردم و خانواده‌ها خودشان را در شرایط آن زمان سهیم می‌دانستند بنابراین کمبودها را تحمل می‌کردند و همراهی بیشتری داشتند. اما اگر اکثریتی از مردم احساس کنند برخی ارکان نظام به رای آن‌ها اهمیت نمی‌دهد، حتماً در بحث تولید آثار منفی چنین احساسی دیده می‌شود یا ممکن است در مصرف نوعی لجبازی صورت بگیرد یا یک‌جور مخالفت مدنی شکل بگیرد که اصلاً زیبنده نیست. لذا پیشنهاد می‌دهم اگر دیگران متوجه نقش مشارکت مردم نیستند و دولت و مجلس اقلیتی را می‌خواهند شکل بدهند جریان اصلاحات باتوجه به آگاهی از عمق مسئله سیاست‌ورزی‌اش نباید قهر با صندوق رای باشد.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در پایان نیز، خاطرنشان کرد: با اینکه به جبهه اصلاحات ایران ملتزم هستم اما معتقدم تصمیم این نهاد کمی شتاب زده بود. جبهه اصلاحات کمی بیشتر تامل کند و نباید نسبت ما با صندوق‌های رای قطع شود. قطع این رابطه عواقب بیشتری دارد و نیاز است واقع بینانه‌تر با وضع موجود برخورد شود تا در آینده امکان سیاست ورزی فراهم باشد.

منبع: صبح ما

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر