کد خبر: 108943
A

زهرا نژادبهرام: کسی که مشاور رهبری و ۱۲ سال رئیس مجلس بوده چگونه احراز صلاحیت نمی‌شود؟

یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: سازوکارهای انتخاباتی موجب شد تا برخی از نخبگان کشور در انتخابات حضور پیدا نکنند،‌ بر همین اساس لازم است که این سازوکارها مورد ارزیابی مجدد قرار بگیرد.

زهرا نژادبهرام: کسی که مشاور رهبری و  ۱۲ سال رئیس مجلس بوده چگونه احراز صلاحیت نمی‌شود؟

به گزارش دیده بان ایران؛ زهرا نژادبهرام در خصوص میزان مشارکت مردم در انتخابات پیش رو، اظهار کرد: آنچه مهم است، مشارکت حداکثری است. موضوع مشارکت حداکثری از منافع ملی کشور است. همیشه مشارکت حداکثری برای جمهوری اسلامی ایران ظرفیت و کارت برنده‌ای بوده که ‌توانسته توسط آن سیاست‌ها را در داخل و خارج پیگیری کند. بنابراین برای حفظ این سرمایه اجتماعی، طبیعی است که باید ظرفیت‌های لازم را ایجاد کنیم.

وی ادامه داد: یکی از ظرفیت‌‎ها این است که مردم بدانند، گروه‌های مختلفی هستند که افکار آنها را نمایندگی می‌کنند. زمانی که ما این رویکرد را محدود می‌کنیم و امکان نمایندگی دیدگاه‌های مختلف را محدود می‌کنیم، طبیعی است که مشارکت حداکثری را با چالش مواجه می‌کنیم.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با بیان اینکه سیاست‌های کلی کشور را رهبری مشخص می‌کند، گفت: رهبری در چند سخنرانی صراحتاً اعلام کردند که مسأله ما مسأله مشارکت حداکثری و حضور مردم پای صندوق رأی است. اینکه آمدیم و از یک گروه خاص چندین نفر را تأیید کردیم و تمام تلاش را به کار گرفتیم که یک نفر را در معرض انتخاب مردم قرار دهیم، با ساختار نظام سیاسی کشور هم‌خوانی ندارد.

نژادبهرام افزود: به گفته امام خمینی، ایران، جمهوری اسلامی است و اسلام با جمهوریت یک پیوند ناگسستنی برقرار کرده است. پیوند بین اسلام و جمهوریت از صدر اسلام بوده است و افراد مختلفی در معرض آرا مردم قرار گرفتند،‌ مردم به دلایلی یا رأی می‌دادند یا رأی نمی‌دادند؛ یعنی همواره حق انتخاب با مردم بوده است. 

این عضو مجمع زنان اصلاح‌طلب تأکید کرد: اگر سازوکارهایی برای نظام سیاسی کشور تدارک دادیم، به این دلیل است که بتوانیم مشارکت مردم را تسهیل کنیم. اگر سازوکارهای ما منجر به این شود که مردم احساس کنند که نمایندگانی را در معرض انتخاب ندارند، طبیعی است که سازوکارهای ما احتیاج به اصلاح دارد و ما نیازمند بازنگری در روش‌های اجرایی هستیم.

وی ادامه داد: این سازوکارها هویت‌شان را از درون مردم می‌گیرند؛ مردم هستند که با یکسری قرارداد اجتماعی، مسئولیت مدیریت شهر و کشورشان را بر عهده گروهی می‌گذارند که آنجا را مدیریت کنند. اگر ما این سازوکارها را در جهت خواست و علایق مردم طراحی کردیم، یعنی نماد آن مشارکت بیشتر است اما اگر این سازوکارها با مردم همراهی کمتری داشته باشد، موجب کاهش حضور مردم در پای صندوق‌های رای می‌شود.

این عضو شورای اسلامی شهر تهران بیان کرد: صندوق‌های رأی محل تجدید قرارداد مردم با مدیران است که قصد دارند سرنوشت خود را در اختیار این مسئولان قرار دهند. اگر مشارکت حداکثری باشد، یعنی مردم بر آن قراردادشان پایبند هستند اما اگر مشارکت حداکثری نباشد، قرارداد جای بحث دارد و چالش‌هایی را با خود به همراه دارد. در گذشته این سازوکارها موجب شد تا برخی از نخبگان کشور در انتخابات حضور پیدا نکنند،‌ بر همین اساس لازم است این سازوکارها مورد ارزیابی مجدد قرار بگیرد.

وی اضافه کرد: در نهایت آنچه که می‌تواند وحدت، انسجام و قدرت کشور را حفظ کند، منافع ملی است. مشارکت مردم در انتخابات، تجدید پیمان با مدیران است.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب اظهار کرد: ما همیشه باید در کاهش هزینه‌ها پیش گام و در افزایش منافع، پیش‌رو باشیم. اگر ما این رویکرد را در تصمیم‌گیری‌ها مدنظر قرار دهیم، یقیناً رویکردمان نسبت به گزینشی برخورد کردن متفاوت خواهد شد.

نژاد بهرام با بیان اینکه شورای نگهبان کارایی افراد را در بررسی‌های خود مدنظر قرار نداده است، گفت: در نظام سیاسی ایران، سیاست‌های کلان کشور را رهبری تعیین می‌کنند. زمانی که یک نفر در موقعیت مشاور رهبری یا معاون اول رئیس‌جمهور قرار می‎‌گیرد یعنی از دایره صلاحیت‌ها فارغ آمده است، چگونه است که این اشخاص احراز صلاحیت نمی‌شوند؟ این مساله هنوز برای ما جای سوال دارد. یکی از موضوعاتی که می‌تواند موجب مشارکت حداکثری مردم شود،‌ این است که ما به نخبگان اعتماد داشته باشیم. کسی که مشاور رهبری است و ۱۲ سال رئیس مجلس بوده است، مراحل سختی را طی کرده است. اما بنابر دلایلی که هیچ وقت گفته نمی‌شود کنار گذاشته می‌شوند که به نظر می‌رسد خلاً  بزرگی در این خصوص وجود دارد.

منبع: ایلنا

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر