کد خبر: 109110
A

اجرای پسیو شبکه و نقش آن در اجرای شبکه کامپیوتری

؛ اجرای پسیو شبکه در حال حاضر یکی از مهم ترین بخش ها در نصب و راه اندازی شبکه کامپیوتری به شمار می رود. خدمات پسیو (Passive) در لغت به معنای غیرفعال است و استفاده روز افزون مردم از اینترنت و شبکه های کامپیوتری باعث شده تا بسیاری از شرکت ها، مجموعه ها، سازمان ها و اداره های دولتی و خصوصی از این خدمات استفاده کنند.

اجرای پسیو شبکه و نقش آن در اجرای شبکه کامپیوتری

به گزارش سایت دیده بان ایران ؛ اجرای پسیو شبکه در حال حاضر یکی از مهم ترین بخش ها در نصب و راه اندازی شبکه کامپیوتری به شمار می رود. خدمات پسیو (Passive) در لغت به معنای غیرفعال است و استفاده روز افزون مردم از اینترنت و شبکه های کامپیوتری باعث شده تا بسیاری از شرکت ها، مجموعه ها، سازمان ها و اداره های دولتی و خصوصی از این خدمات استفاده کنند.

تجهیزاتی که در پسیو شبکه مورد استفاده قرار می گیرد و همچنین خدمات پسیو شبکه، هرگز فعالیتی بر روی دیتا و یا سیگنال در حال عبور در شبکه کامپیوتری انجام نمی دهد. در این طور مواقع اجرای پسیو شبکه فقط به خدماتی مانند نصب و پیاده سازی زیر ساخت شبکه، نصب و راه اندازی تجهیزات شبکه و سرور، نصب و راه ‌اندازی تلفن سانترال، برق و UPS، خدمات نصب و پیاده ‌سازی زیرساخت شبکه، خدمات کابل‌کشی شبکه و ترانکینگ به صورت ساخت ‌یافته، گفته می شود.

اجرای پسیو شبکه چیست و چقدر هزینه در بر دارد؟

در بالا به این موضوع اشاره کردیم که پسیو شبکه به تجهیزاتی از شبکه کامپیوتری گفته می شود که به هیچ عنوان عملکرد این تجهیزات هیچگونه وابستگی به جریان برق ندارد و به همین دلیل است که به آنها تجهیزات پسیو (Passive) یا غیرفعال گفته می شود. به صورت کلی می توان اینگونه گفت که این تجهیزات ستون اصلی یک شبکه کامپیوتری هستند به دلیل اینکه هیچ نقشی در تولید، هدایت و تقویت سیگنال ها ندارند.

در شبکه های کامپیوتری به خصوص اجرای پسیو شبکه یکی از مهم ترین موارد بحث هزینه است. اما هرگز نمی توانید این انتظار را داشته باشید که در قبال یک کار با کیفیت، یک هزینه پایین را پرداخت نمایید. هزینه خدماتی که در پسیو شبکه پرداخت می شود به عوامل متفاوتی بستگی دارد. از جمله نوع شبکه، وسعت و بزرگی آن، تعداد نودهایی که در شبکه استفاده می شود و خیلی از موارد دیگر. پس پیشنهاد ما این است که با یک تیم قدرتمند اما منصف به منظور اجرای پسیو شبکه یک قرارداد همکاری منعقد نمایید.

header-pic-passive-network-services

مهم ترین مراحل اجرای پسیو شبکه

از جمله تجهیزاتی که در اجرای پسیو شبکه مورد استفاده قرار می گیرد و هیچ نیازی به جریان برق ندارند می توان به سوکت، رک، داکت، کابل، کیستون، فیس پلیت و غیره اشاره کرد. مهم ترین مراحلی که در پسیو شبکه اجرایی می شود به شرح زیر است:

اولین مرحله: بازدید از محل اجرای پسیو شبکه و جمع آوری اطلاعات

در این مرحله ابتدا کارشناسان متخصص در زمینه اجرای پسیو شبکه از محل انجام پروژه بازدید و سعی در جمع آوری اطلاعات مورد نیاز برای طراحی شبکه کامپیوتری می کنند. اطلاعاتی که کارشناسان در این بازدید جمع آوری می کنند شامل متراژ پروژه، نوع مسیرهای عبوری، امکان سنجی پروژه، بررسی نیازهای کارفرما، نوع تجهیزات به کار رفته در پسیو شبکه و غیره است.

دومین مرحله: طراحی اولیه زیرساخت و ارائه نقشه شبکه

طراحی زیرساخت شبکه در مرحله دوم قابلیت اجرایی پیدا می کند. در این مرحله می بایستی مدل زیرساخت شبکه طراحی شود. چرا که در این مرحله تمامی موارد از جمله شرایط راه اندازی، اجرای پسیو شبکه و همچنین شرایط فیزیکی محیط به صورت کامل مورد بررسی و تحلیل کارشناسان قرار خواهد گرفت و در نتیجه به ارائه یک نقشه اصولی و استاندارد منتهی می شود.

سومین مرحله: چگونگی کابل کشی شبکه

کابل کشی شبکه به دو صورت داخلی و خارجی انجام می شود و زمانی قابلیت اجرایی پیدا می کند که طراحی شبکه (مرحله دوم) به تأیید نهایی کارشناسان رسیده باشد. مرحله کابل کشی یکی از مهم ترین مراحل اجرای شبکه کامپیوتری به شمار می رود و در این طور مواقع پیشنهاد می کنیم از مرغوب ترین کابل های موجود در بازار برای اجرای پسیو شبکه استفاده کنید.

چهارمین مرحله: نصب سایر تجهیزات پسیو شبکه

بعد از اتمام کابل کشی شبکه کامپیوتری می توانید برای نصب دیگر تجهیزات پسیو شبکه اقدام نمایید.

پنجمین مرحله: تست کردن پسیو شبکه

آخرین مرحله از اجرای پسیو شبکه این است که سیگنال شبکه را مورد بررسی و تست خودتان قرار دهید تا هم از لحاظ سالم بودن اطمینان حاصل کنید و هم اینکه اگر مشکلی رخ داده باشد بتوان سریعاً آن را برطرف کرد.

8 نکته مهم در کابل کشی به هنگام اجرای پسیو شبکه

بسته به نوع شبکه پسیو می توان نکات بسیاری را مد نظر داشت. از جمله این نکات می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  1. حتماً در محیط های دارای نویز و همچنین در محیط هایی که شدت امواج الکترومغناطیس در آن بسیار زیاد است از کابل های فویل دار یا به اصطلاح شیلددار استفاده نمایید

  2. برای قرار دادن تجهیزات شبکه حتماً از رک استفاده کنید

  3. ابتدا و انتهای تمامی کابل ها را لیبل بچسبانید. به دلیل اینکه این کار یک نوع استاندارد سازی برای تهیه یک نقشه شماتیک شبکه است

  4. در هنگام اجرای پسیو شبکه به خصوص به هنگام کابل کشی، حداکثر طول کابل استفاده شده را مد نظر داشته باشید

  5. از کابل ها و تجهیزات پسیو شبکه با کیفیت بالا استفاده نمایید

  6. برای مدیریت نمودن کابل ها و همچنین برای تمیز بودن فضای کابل کشی شده از داکت استفاده کنید

  7. به منظور جلوگیری از به هم ریختگی در کابل کشی برای هر طبقه در سرور از یک رک استفاده کنید

  8. بسته به نوع تجهیزات شبکه از رشته کابل های متفاوت استفاده نمایید

عوامل و فاکتورهای تأثیرگذار در اجرای پسیو شبکه

بدون شک فاکتورهای زیادی در هزینه تمام شده پسیو شبکه تأثیرگذار هستند. از جمله

  • نوع شبکه کامپیوتری

  • گستردگی شبکه (کوچک یا بزرگ بودن شبکه کامپیوتری)

  • تعداد گره هایی که در شبکه استفاده می شود

  • ابعاد محیطی که در واقع به عنوان محل اجرای پسیو شبکه است

  • استفاده از کابل مسی و یا استفاده از فیبر نوری در شبکه کامپیوتری

راه اندازی و اجرای نهایی پسیو شبکه

راه اندازی و همچنین اجرای پسیو شبکه به قسمت های متفاوتی تقسیم بندی می شود. از جمله این قسمت ها عبارتند از

  • نصب نمودن نودها، کیستون های شبکه و همچنین پریزهای برق

  • استفاده از لیبل و پلاک گذاری نودها به منظور عیب یابی بهتر

  • تست فلوک شبکه

  • آرایش صحیح و منظم کابل های داخلی رک

  • نصب کردن تجهیزات اکتیو شبکه در داخل رک

منبع : https://ruternet.com/

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر