کد خبر: 109213
A

دلیل کمبود شیرخشک چیست؟

چند روزی است که خبر کمبود شیر خشک در کشور، برای بسیاری از مصرف کنندگان سوال ایجاد کرده است و بررسی‌ها نشان می‌دهد این کمبود به مشکل در توزیع و اختصاص ارز بازمی گردد.

دلیل کمبود شیرخشک چیست؟

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ طی روزهای اخیر خبرهایی مبنی بر کاهش ذخایر شیرخشک و کمبود در داروخانه ها در فضای مجازی دست به دست می شود که این امر نگرانی هایی را به همراه داشته است.

با توجه به آنکه واحدهای تولید شیرخشک نوزاد نسبت به اتمام ذخایر ناشی از مشکلات تخصیص ارز به واردات مواد اولیه هشدار می دهند،سایر فعالان این صنعت کمبود در زمینه شیرخشک را تکذیب کرده و بیان چنین اظهاراتی را تنها جهت تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی مطرح می کنند و معتقدند که امکان تولید شیر خشک در داخل وجود دارد. این در حالی است که رئیس انجمن شیرخشک نوزاد اذعان می کند که ۸۵ درصد ماده اولیه وارداتی است.

حال با وجود اظهار نظر فعالان این صنعت مبنی بر آنکه تولیدکنندگان شیرخشک نوزاد تنها به بهانه دریافت ارز ترجیحی این موضوع را مطرح می کنند، اما آنها به سبب منتظر ماندن در صف دریافت ارز و جلوگیری از بحران کمبود شیرخشک در کشور خواستار حذف ارز ترجیحی و واردات با ارز نیمایی شدند،  برای بررسی بیشتر موضوع به سراغ مسئولان ذی ربط می رویم تا از صحت و سقم ماجرا با خبر شویم، طی گفت و گو با پزشکان برخی داروخانه ها موضوع قحطی و کسری شیرخشک تکذیب شد.

مصرف شیر خشک در کشور ۱۵۰ تن برآورد می شود

یکی از پزشکان داروخانه در گفت و گو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اینکه ماهیانه ۱۰۰ تا ۱۵۰ تن شیرخشک در کشور مورد استفاده قرار می گیرد، اظهار کرد: در شرایط فعلی نگرانی مردم و خرید بیش از نیاز یکی از مشکلات جدی است که بسیاری از خانوارها به سبب نگرانی از کمبود شیرخشک اقدام به خرید ۵ تا ۱۰ قوطی می کنند که این امر موجب شده تاریخ مصرف شیرخشک بگذرد یا با بزرگ شدن بچه به شماره های دیگر محصول نیاز باشد.

وی با اشاره به اینکه مشکلی در تهیه و خرید شیرخشک برای داروخانه نداریم، افزود: هر چقدر بخواهیم شیرخشک در اختیارمان قرار می دهند و از مردم تقاضا داریم که معقول خرید و مصرف کنند، جای هیچ گونه نگرانی نیست.

در این میان طی گفت و گو با برخی مادران انتقاداتی نسبت به کمبود و گرانی شیرخشک در برخی داروخانه ها داشتند و اذعان کردند که اخیرا شیرخشک سخت پیدا می شود به طوریکه برای خرید گاها مجبور هستیم که به چند داروخانه برویم.

کمبود شیرخشک در برخی برندها مقطعی است

ایرج خدادی معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی همدان در گفت و گویی، با اشاره به مباحث مطرح شده اخیر پیرامون کمبود شیرخشک اظهار کرد: موضوع کمبود شیرخشک به انتشار خبر توسط یکی از خبرگزاری ها مبنی بر کمبود واردات ماده اولیه شیرخشک و توقف تولید در آینده باز می گردد، درحالیکه این تکذیب شد چرا که سازمان غذا و دارو درصدد هستند که واردات تمامی مواد اولیه را به موقع انجام دهند.

وی افزود: گرچه تولیدکنندگان داخل بارها اعلام کردند که مازاد تولید شیرخشک داریم، اما بخشی از مواد اولیه شیرخشک وارداتی است که با توجه به تحریم های ظالمانه و محدودیت انتقال و تخصیص ارز در برخی مقاطع ممکن است همانند دیگر اقلام وارداتی کمبود مقطعی اتفاق بیفتد که خوشبختانه به سبب تولید شیرخشک در داخل، امکان جایگزینی وجود دارد.

خدادی ادامه داد: بخشی از شیرخشک های از طریق مراکز بهداشت استان همدان در اختیار گروه مادران کم بضاعت، مادران دارای فرزند چندقلو یا افرادی که توانایی شیردادن ندارند، قرار می گیرد.

به گفته این مقام مسئول، برای کودکانی دارای بیماری متابولیک یا دارای آلرژی هم پرونده تشکیل داده شده و طی حواله ای شیرخشک در اختیار آنها قرار می گیرد.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان اینکه موضوع کمبود شیرخشک در جامعه عمدتا مربوط به کودکانی است که به طور معمول شیرخشک دریافت می کنند، گفت: جایگزین مناسبی برای انواع شیرخشک وارداتی در کشور وجود دارد و در برخی موارد که ممکن است ذائقه نوزاد اجازه ندهد که شیرخشک داخلی استفاده کند، با تنوعی که در شیرخشک وارداتی است، مشکل تا حدودی رفع می شود.

به گفته وی، برای دریافت شیرخشک نیازی به ثبت نام‌ نیست و خانوارهای متقاضی می توانند شیرخشک معمولی را با مراجعه به داروخانه ها تهیه کنند، هر چند ممکن است به طور مقطعی در یکی از انواع شیرخشک ها دچار کمبود شویم.

خدادی افزود: خانوارهایی که فرزندشان آلرژی دارد و نیاز به شیرخشک رژیمی دارند، میتوانند با مراجعه به داروخانه های استان شیرخشک مورد نیاز را خریداری کنند و نیازی به نسخه ندارند، همچنین خانوارهای با فرزند بیماری متابولیک پس از تشکیل پرونده و با نسخه پزشک، شیرخشک را از داروخانه ها استان تحویل می گیرند.

قیمت شیرخشک داخلی نصف خارجی است

سیاوش سلیمی رئیس انجمن تولیدکنندگان شیرخشک در گفت و گویی، با اشاره به اینکه کمبودی در تولید شیرخشک نداریم، اظهار کرد: هم اکنون مواد اولیه (بیس) تولید شیرخشک نوزاد در کشور وجود دارد و مشکلی در این خصوص نداریم، هر چند افزودنی های دیگر به شیرخشک نوزاد اضافه می شود که ربطی به شیرخشک ندارد.

وی با اشاره به اینکه قیمت شیرخشک داخلی نصف شیرخشک خارجی است، افزود: شیرخشک‌خارجی ۳.۵ دلار (70 تا 80 هزار تومان) تمام می شود، درحالیکه امکان خرید شیرخشک داخلی با نرخ ۴۵ هزار تومان به سهولت وجود دارد.

این مقام مسئول ادامه داد: اکثر شیرخشک نوزاد در داخل تولید می‌شود و مشکلی در این زمینه نداریم. از این رو هرگونه کمبودی را تکذیب می‌کنیم.

سلیمی درباره آینده بازار شیرخشک بیان کرد: گاوداران خواستار افزایش قیمت شیرخام از ستاد تنظیم بازار شدند و جلساتی در این خصوص برگزار شده است که در نهایت این افزایش قیمت می تواند بر نرخ شیرخشک هم اثر گذار باشد.

رئیس انجمن صنفی تولیدکنندگان شیرخشک با بیان اینکه برای تهیه یک کیلو شیرخشک مقدار قابل توجهی شیرخام‌مورد نیاز است، گفت: بنابر آمار از هر ۱۱.۶ کیلوگرم شیرخام بدون چربی، یک کیلو شیرخشک استحصال می شود.

سلیمی با بیان اینکه ارز دولتی بلای جان تولیدکنندگان شده است، گفت: در کشور ما همه به دنبال دریافت ارز دولتی برای واردات هستند، در حالیکه این محصولات در داخل کشور تولید می‌شود و واحدهای تولیدکننده شیرخشک نوزاد می‌توانند با مراجعه به این واحدها، ماده اولیه مورد نیاز خود را دریافت و شیرخشک تولید کنند.

به گفته این مقام مسئول، واردکنندگان به بهانه نبود امکان تولید در داخل با ارز دولتی کره وارد می کردند، در حالیکه بخش قابل توجهی کره مازاد در کشور داریم.

وی درباره آخرین وضعیت صادرات شیرخشک بیان کرد: تا ۱۲ اسفند سال ۹۹، صادرات شیرخشک برای مدت زمان ۲ سال به جز ۲ سهمیه ممنوع بود، از آن تاریخ به ازای هر کیلو ۱۶ هزار تومان مابه التفاوت از تولیدکنندگان شیرخشک می گیرند که با توجه به نوسانات ارزی، صادرات دچار مشکل شده است.

این مقام مسئول ادامه داد: بنابر آمار امسال کمتر از ۱۰ هزار تن شیرخشک صادر شده است و با نوسانات ارزی طی ۲۵ روز اخیر، صادرات عملا متوقف شده است.

رئیس انجمن تولیدکنندگان شیرخشک ادامه داد: در حال حاضر به جز مشکلات صادرات ناشی از نوسانات ارزی با مازاد چربی شیر روبرو هستیم به طوریکه با دپو ۳۰ هزار تن کره و مشکلات تولیدکنندگان شیرخشک ضروری است که صادرات کره آغاز شود‌.

۸۵ درصد پودر شیرخشک وارداتی است

هانی تحویل زاده رئیس انجمن شیرخشک نوزاد در گفت و گویی،  با اشاره به اینکه ۸۵ درصد پودر شیرخشک وارداتی است، اظهار کرد: مواد اولیه شیرخشک از جمله روغن‌های گیاهی، آب پنیر، لاکتوز، مواد مغذی و … از خارج کشور تامین می‌شود و تنها ۱۵ درصد ماده اولیه شامل شیرخشک بدون چربی داخلی است.

وی افزود: در حوزه ملزومات بسته بندی این محصول حدود ۶٠ درصد از طریق واردات و ۴٠ درصد همچون قوطی، پلاستیک، قاشقک از محل تولید داخل انجام می‌شود.

تحویل زاده در واکنش به تکذیب موضوع کمبود شیرخشک در کشور بیان کرد: افرادی که اذعان می کنند نیازی به واردات نیست، مبحث شیرخشک صنعتی با اطفال را یکی می کنند، در صورتیکه ۱۵ درصد پودر شیرخشک نوزاد داخلی است.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه مشکلی در تامین شیرخشک صنعتی وجود ندارد، بیان کرد: در حال حاضر با مازاد تولید شیرخشک صنعتی در کشور مواجه هستیم، اما در خصوص شیرخشک نوزاد به دلیل عدم تخصیص ارز از سوی بانک‌ مرکزی، موجودی مواد اولیه مطلوب نیست.

رئیس انجمن شیرخشک نوزاد ادامه داد: انجمن به دولت پیشنهاد داده که ارز ترجیحی را از واردات این محصولات حذف و ارز نیمایی را جایگزین کند، اما دولت به بهانه اینکه قیمت محصول نهایی گران می‌شود، این پیشنهاد را نمی‌پذیرد. این درحالی است که منتظر ماندن در صف تخصیص ارز منجر به کمبود شیرخشک در بازار می شود.

تحویل زاده در پایان تصریح کرد: برخی کارخانجات برای نیاز ۲ ماه آینده مواد اولیه دارند اما نگرانی بزرگ ما از ماه‌های آینده است که با این روند تخصیص ارز و اصرار دولت بر تأمین ارز ترجیحی در آینده‌ای نه چندان دور با مشکل تأمین مواد اولیه مواجه خواهیم شد.

با توجه به دست به دست شدن کمبود، قحطی یا سهمیه بندی شیرخشک طی روزهای اخیر در فضای مجازی نگرانی هایی در بین خانوارها ایجاد شده است که گاها این موضوع زمینه را برای سودجویی افراد فرصت طلب فراهم می کند، که با وجود داشتن مواد اولیه این‌ محصول در کشور انتظار می رود دستگاه های ذی ربط نظارت بیشتری داشته باشند و اجازه ندهند که سودجویان از هر فرصتی برای رسیدن به اهداف شوم خود استفاده کنند.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر