کد خبر: 109585
A

واعظ آشتیانی: جلیلی با توجه به موقعیت به نفع رئیسی کنار می رود

واعظ آشتیانی گفت: جلیلی تا امروز هیچ واکنشی نسبت به اینکه گزینه پایداری هست یا نیست از خود نشان نداده است. حتی ممکن است قبل از شروع انتخابات اعلام کند که به عنوان نامزد مستقل حضور دارد.

واعظ آشتیانی: جلیلی با توجه به موقعیت به نفع رئیسی کنار می رود

به گزارش دیده بان ایران؛ حدود دو هفته تا انتخابات ریاست جمهوری مانده اما آرایش نهایی نامزدها مشخص نیست. آنچه درباره انصراف احتمالی برخی نامزدها اصولگرا گفته می‌شود، سبب شده که وضعیت همچنان با ابهاماتی همراه باشد. این طور که به نظر می‌رسد امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی و علیرضا زاکانی بعد از مناظرات به نفع رئیسی کنار خواهند رفت. وضعیت هر دو در نظرسنجی‌ها بد است و از نظر تبلیغات انتخاباتی نیز سیر امیدوارکننده‌ای نداشته‌اند.


درباره کنار رفتن یا ماندن جلیلی اما اختلاف‌نظرهای وجود دارد. مشاور او یعنی بیژه نوباوه چندی قبل گفت که او قصد کناره‌گیری ندارد اما شرایط نیز برای ماندن وی مهیا به نظر نمی‌رسد. اوضاع جلیلی در نظرسنجی‌ها به اندازه دو گزینه پیش گفته بد نیست اما فاصله معنا داری نیز با رئیسی و حتی همتی دارد. بر این اساس نمی‌توان خیلی ساده درباره ماندن او مطمئن شد. به اضافه اینکه اکنون اصولگرایان حرف از اجماع روی رئیسی می‌زنند و جلیلی در صورت تصمیم به رقابت تنها خواهد ماند. حتی جبهه پایداری که تا چندی قبل تصور می‌شد، رئیسی را گزینه اصلح بداند نیز در بیانیه‌ای حمایت خود از رئیسی را اعلام کرده است.


ناگفته نماند که برخی تحلیل‌گران همین بیانیه را نیز نشانه کناره‌گیری جلیلی می‌دانند. مثلا امیررضا واعظ آشتیانی، فعال سیاسی اصولگرا در گفت‌وگو با «آزادی» بیانیه اعلام حمایت پایداری از رئیسی را یکی از نشانه‌های کناره‌گیری جلیلی به نفع رئیسی در این انتخابات دانست و گفت: «پایداری به صورت همزمان حمایت‌هایی از آقای جلیلی و رئیسی دارد اما این بیانیه نشان داد که اولویت آنان رئیسی است. جلیلی به عنوان یک نامزد حضور دارد و باید دید که با گذر زمان و بر اساس شرایط و موقعیت چه تصمیمی می‌گیرد».


وی افزود: «مساله قابل توجه فعی اجماع اصولگرایان روی رئیسی است. باور من این است که جلیلی هم در شرایط خاصی بعد از سپری شدن زمان و با توجه به موقعیت به نفع او کناره‌گیری خواهد کرد». این فعال سیاسی اصولگرا در پاسخ به اینکه وزن سیاسی پایداری چقدر است و اساسا حمایت یا عدم حمایت آن از یک نامزد چه تاثیری در بدنه رای وی دارد؟ گفت: «دقت داشته باشید که گروه‌های سیاسی در مجموعه اصولگرایی به صورت منفرد راه به جایی نمی‌برند. هر گروهی که باشد هم فرقی ندارد. این اجماع اصولگراها است که می‌تواند تحت عنوان وحدت به نتیجه مورد نظر خود برسد. اینکه یک گروه سیاسی تصور کند به تنهایی می‌تواند شرایطی را ایجاد کند که نامزد او رای آورد، خطا است. یکی از بحث‌هایی که صاحب‌نظران سیاسی متفقا مطرح می‌کنند نیز این است که اصلاح‌طلبان یا اصولگرایان در زمان اجماع می‌توانند به موفقیت برسند لذا بهترین راهکار این است که با هم انسجام داشته باشند».


واعظ آشتیانی در پاسخ به اینکه عدم حمایت پایداری به سود جلیلی خواهد بود یا به زیان او ؟ و اینکه جلیلی مایل است به عنوان نامزد پایداری در انتخابات حاضر باشد؟ گفت: «در گذشته شرایط به گونه‌ای بوده که جلیلی را گزینه پایداری می‌دانستند البته آقای جلیلی نیز تا امروز هیچ واکنشی نسبت به اینکه گزینه پایداری هست یا نیست از خود نشان نداده است. حتی ممکن است از حالا تا زمان شروع انتخابات اعلام کند که به عنوان نامزد مستقل در این انتخابات حضور دارد».


وی افزود: «البته شواهد و قرائن نشان می‌دهد و از گفت‌وگوها در طیف اصولگرا و حتی اظهارات نامزدها این طور برداشت می‌شود که جلیلی هم در نهایت به عنوان نامزد پایداری و یا به عنوان نامزد مستقل، به سود رئیسی از رقابت‌های کناره‌گیری کند».

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر