کد خبر: 109956
A

«کدخدایی» چرا زیر حرفش می زند؟

عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان در گفت‌و‌گویی که مهرماه سال ۹۸ داشت، توضیحاتی درباره اعلام دلایل ردصلاحیت‌ها به کاندیداها ارائه داد.

«کدخدایی» چرا زیر حرفش می زند؟

به گزارش دیده بان ایران؛ ماجرای چگونگی بررسی صلاحیت نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری همچنان یک علامت سوال بزرگ پیش‌روی افکارعمومی است. این موضوع البته از طرف نامزدهای احراز صلاحیت شده انتخابات ۱۴۰۰ هم فراموش نشده است و همچنان بسیاری در سخنان خود از آن گلایه می‌کنند.
 

آیت الله خامنه ای در سخنرانی‌ تلویزیونی روز ۱۴ خرداد ۱۴۰۰ خود با اشاره به بررسی صلاحیت‌های انتخابات ۱۴۰۰ در شورای نگهبان، اعلام کردند که به برخی از کاندیداها و خانواده‌ آنها ظلم شده و از ارگان‌های ذی‌صلاح خواستند تا این روند را جبران کنند.
 

جبرانی که به اعتقاد بسیاری باید به تایید صلاحیت برخی از این داوطلبان منجر می‌شد، اما شورای نگهبان این ماجرا را تنها با انتشار یک بیانیه خاتمه داد.
 

این قصه اما به همین جا ختم نشد واعتراض به عملکرد شورای نگهبان با حق‌خواهی علی لاریجانی وارد مرحله جدیدی شد.

 

در تازه‌ترین اتفاق علی لاریجانی با انتشار بیانیه‌ای که بخشی از آن را در توییتر خود هم منتشر کرده است، از شورای نگهبان درخواست کرده تا دلایل ردصلاحیت او را بدون پرده‌پوشی و به صورت رسمی و عمومی اعلام کند.



علی لاریجانی
 

این موضوع با واکنش مستقیم عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان روبرو شد و موجب شکل‌گیری یک جدال توییتری شد.

 

کدخدایی در حساب کاربری خود بدون خطاب قرار دادن علی لاریجانی نوشت: احراز و عدم احراز صلاحیت داوطلبان ریاست جمهوری بر اساس اسناد و مدارک کافی و قابل اعتماد انجام پذیرفته و برای اعتراض به عدم احراز صلاحیت و انتشار عمومی دلائل آن در قانون انتخابات ریاست جمهوری حکمی پیش بینی نشده است.

 

توییت کدخدایی

علی لاریجانی هم به همان سنت بدون خطاب قرار دادن کدخدایی در واکنش به گفته او در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: مطابق دستور حاکمیتی @Khamenei_fa در پی ابلاغ سیاست‌های کلی انتخابات در سال ۹۵ و پیرو بند ۱۱-۲، شورای نگهبان موظف است در صورت درخواست داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری در خصوص دلایل ردصلاحیت به آنان به صورت مکتوب دلایل خود را ارائه نمایند.



علی لاریجانی - جبران - ردصلاحیت انتخابات

 

گفتنی است مسعود پزشکیان، نماینده مجلس یازدهم و نائب‌رئیس مجلس دهم که از جمله افراد ردصلاحیت شده در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ است، درباره دریافت دلایل ردصلاحیت خود به عصر ایران گفت: هیچ دلیلی به من اعلام نشده است من عملا توضیح خواستم ولی کسی پاسخ نداد، کسی با ما حرف نزد.

 

اعتمادآنلاین در واکنش به این جدال، بخشی از مصاحبه‌‌ای را که در مهرماه سال ۹۸ با عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای‌نگهبان انجام داده است درباره پاسخگویی به دلایل ردصلاحیت کاندیداها را بار دیگر منتشر می‌کند. مصاحبه ای که کدخدایی در آن به صراحت اعلام می کند در صورت درخواست کاندیداهای انتخابات، دلایل رد صلاحیت یا عدم احراز صلاحیت به اطلاع آنان خواهد رسید. هرچند حالا به نظر می رسد که علی رغم درخواست کاندیداهای احراز صلاحیت نشده از شورای نگهبان،این نهاد حاکمیتی بر خلاف ادعای پیشین خود حاضر به اعلام دلایل و مستندات عدم احراز صلاحیت ها نیست.

 

بازنشر متن این بخش از گفت‌وگوی سخنگوی شورای نگهبان را در ادامه می‌بینید و می‌خوانید.


***

 

*آیا شورای نگهبان دلایل رد صلاحیت را به صورت مستند و با ادله کامل و مکتوب در اختیار فرد رد صلاحیت‌شده قرار می‌دهد یا نه؟

 

مرحله‌ای که ما از جهت قانونی انجام می‌دهیم این است که باید به فرمانداری‌ها اعلام کنیم مثلاً صلاحیت آقای زید به دلیل بند ۳ از ماده ۲۸ تایید نشده است. فرمانداری هم عین همین را در قالب یک فرم به فرد اعلام می‌کند ذیل همان نوشته شده که شما می‌توانید ظرف سه تا پنج روز از دریافت این نامه، اعتراض‌تان را به دفاتر نظارتی ما یا به شورای نگهبان اعلام کنید.

 

خیلی از افراد مراجعه می‌کنند، پرونده را برایشان باز می‌کنیم و دلایل‌شان را دسته‌بندی‌شده می‌‌گوییم. ممکن است مدارک مثبته داشته باشند. آنها را ضمیمه پرونده می‌کنیم و اگر لازم باشد پرونده را دوباره بررسی می‌کنیم. امکان دارد صلاحیت بسیاری از این افراد تایید شود. خیلی‌ها هم وقتی متوجه می‌شوند چه چیزی در پرونده دارند خداحافظی می‌کنند.

 

*شورای نگهبان پاکتی برای فرد کاندیدا می‌فرستد که نوشته شده به این دلیل یا به این گزارش شما رد صلاحیت شده‌اید؟

 

نه. گزارش نه. ما می‌گوییم به استناد بند ۳ ماده ۲۸!

 

*بند ۳ ماده ۲۸ چه می‌گوید؟

 

حالا هر چه هست. مواد ۲۸ و ۲۹ و ۳۰ را عرض می‌کنم. اینهایی که دلایل ماست. مثلاً یکی بحث کلاهبرداری، یکی عدم التزام به ولایت فقیه، یکی هم عدم التزام به اسلام است.

 

*مصادیق را می‌گویید یا نمی‌گویید؟

 

اگر به توضیح من توجه کنید، بندها را می‌گوییم. به فرد می‌گوییم ظرف سه تا پنج روز به دفتر نظارتی ما یا به شورای نگهبان مراجعه کند تا همه مطالب را بگوییم.

 

* قانون شورای نگهبان را موظف کرده که بندها و مصادیق را اعلام کند، حتماً باید خودشان مراجعه کنند؟

 

به چه کسی تحویل دهیم؟ حتماً باید به خودش تحویل دهیم.

 

*خودِ شورای نگهبان ارسال نمی‌کند؟

 

نه. دادگستری به شما احضاریه می‌دهد و می‌گوید نسبت به فلان موضوع اتهامی به شما وارد است، یا شما مطلع هستید یا به دادگستری مراجعه کنید تا برایتان توضیح بدهم.

 

 

نمی‌توانیم یک پرونده را در یک پاکت بگذاریم و برایتان بفرستیم

 

 

*تا حالا پیش آمده که موارد رد صلاحیت را به کسی اعلام نکنید؟

 

نه مگر اینکه فرد نیامده باشد. هر وقت کسی آمده همه‌ چیز را اعلام کرده‌ایم.

 

*یکی از انتقادات خیلی جدی که همواره وجود دارد این است که شورای نگهبان توضیح نمی‌دهد؛ یا می‌گویند عدم التزام به ولایت فقیه یا عدم التزام به اسلام. طرف هم اصلاً دنبالش نمی‌آید، اما توقعش این است که شورای نگهبان.... مثلاً منِ مجتبی حسینی کاندیدا شده‌ام، شورای نگهبان مرا رد صلاحیت کرده، به من می‌گویند بر اساس بند ۳ و بند ۱.... خب مصادیق این دو بند را به من بگویند.

 

خب می‌گوییم تشریف بیاورید برایتان توضیح می‌دهیم. ما که نمی‌توانیم یک پرونده را در یک پاکت بگذاریم و برایتان بفرستیم.

 

*نه ولی ۱،۲،۳،۴ در یک کاغذ هم شاید برای شما ارسال شود...

 

قانون هم همین را گفته است. مکلف کرده که آن را ارائه کنید. نگفته که در پاکت بفرستید.

 

*وقتی حضوری به شورای نگهبان تشریف می‌آورند مکتوب به آنها چیزی می‌دهید یا نه؟

 

پرونده را باز می‌کنیم و اگر جایی لازم باشد پیگیری کنند، می‌گوییم.

منبع: اعتمادانلاین

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر