کد خبر: 110489
A

ثبت کمترین نرخ مشارکت انتخابات در تهران/ نرخ مشارکت شهر تهران: ۲۶ درصد

در ۲ انتخابات اخیر مجلس شورای اسلامی و ریاست‌جمهوری، مشارکت به یک باره افت چند ده درصدی را تجربه کرده و پایین‌ترین نرخ ادوار انتخاباتی طی ۴۳سال اخیر رقم خورده است.

ثبت کمترین نرخ مشارکت انتخابات در تهران/ نرخ مشارکت شهر تهران: ۲۶ درصد

به گزارش دیده بان ایران؛ نرخ مشارکت انتخابات ریاست‌جمهوری سیزدهم اگر در سطح کل کشور کاهش ۲۴.۵ درصدی داشت، در استان و شهر تهران این کاهش مشارکت شدیدتر بوده است. در ۲انتخابات اخیر مجلس شورای اسلامی و ریاست‌جمهوری، مشارکت به یک باره افت چند ده درصدی را تجربه کرده و پایین‌ترین نرخ ادوار انتخاباتی طی ۴۳سال اخیر رقم خورده است. در بین استان‌ها نیز، تهران پایین‌ترین نرخ مشارکت را در مقایسه با سایر استان‌ها داشته است و واجدان شرایط رأی، بسیار کمتر از میانگین کشور پای صندوق‌های رأی آمدند. این افت مشارکت تهران در ادوار اخیر انتخابات به‌تدریج در حال تثبیت است. ۲سال قبل در انتخابات مجلس یازدهم در اسفندماه۱۳۹۸، میزان مشارکت در شهر تهران ۲۵.۴درصد و در سطح استان تهران ۲۶.۲درصد بوده است. در انتخابات روز جمعه ۲۸خرداد۱۴۰۰، ۳۴.۳۸درصد مردم در ۱۶شهرستان استان تهران پای صندوق‌های رأی آمدند و نرخ مشارکت شهر تهران ۲۶درصد بود. براین اساس نرخ مشارکت شهر تهران در مقایسه با انتخابات مجلس تفاوت ناچیزی داشته است و در سطح استان نیز افزایش مشارکت کمی رقم خورده است. 
در انتخابات ریاست‌جمهوری دوازدهم در سال۱۳۹۶، نرخ مشارکت شهر تهران ۶۳.۷درصد و استان تهران 66درصد بود. 
براساس توضیحات شکرالله حسن‌بیگی، رئیس ستاد انتخابات استان تهران، استان تهران ۹میلیون ۸۱۵هزار و ۷۷نفر واجد شرایط رأی داشته است که ۳میلیون و ۳۴۶هزار و ۵۸۰نفر آنان آرای خود را به صندوق‌ها ریخته‌اند.
در یک نکته قابل توجه، فاصله رأی شهر تهران و استان تهران نیز برخلاف ادوار قبل‌تر انتخاباتی طی ۲انتخابات اخیر در حال نزدیک شدن به یکدیگر است. شهرستان‌های استان تهران به‌تدریج فاصله رأی بیشتری با میانگین کل کشور پیدا می‌کنند و مشارکت آنان همسو با تهران کمتر شده است.
براساس توضیحات رئیس ستاد انتخابات استان تهران،   ابراهیم رئیسی در انتخابات ریاست‌جمهوری سیزدهم با اختلاف چشمگیر نسبت به سایر نامزدهای انتخاباتی بیشترین آرا را به دست آورده است. او با اخذ ۲میلیون و ۱۵۹هزار و ۵۰۴ رأی ۶۴.۲۶درصد آرای استان تهران را به دست آورده است که بیشتر از میانگین ۶۲درصدی آرای رئیسی در سطح کل کشور است.
یک دوره قبل در انتخابات ریاست‌جمهوری۱۳۹۶، حسن روحانی ۷۱.۵درصد آرای استان تهران را به دست آورده بود. او در سال۹۲، ۴۸.۸درصد آرا به دست آورده بود.
در جایگاه‌های بعدی انتخابات اخیر ریاست‌جمهوری، محسن رضایی ۳۱۴هزار و۷۷۲ رأی معادل ۹.۳۶درصد آرای استان تهران، عبدالناصر همتی ۲۹۵هزار و۲۱۱ رای معادل ۸.۷۸درصد آرای استان تهران و سید امیرحسین قاضی زاده هاشمی ۱۷۸هزار و۲۵۲ رأی معادل ۵.۳۰درصد آرای استان تهران را کسب کرده‌اند.
حسن بیگی همچنین در خصوص میزان آرای باطله مأخوذه در استان تهران گفته است: براساس نتایج صندوق‌ها، ۳۹۸هزار و ۸۴۱رأی باطله مأخوذه معادل ۱۱.۸۶درصد آرای استان تهران و تعداد ۱۳هزارو۷۷۱ رأی معادل ۰.۴درصد آرای باطله غیرماخوذه در استان تهران است.

توضیحاتی درباره آرای باطله
روز گذشته یک اختلاف شمارش آرا بین آرای باطله و آرای سایر نامزدها شائبه هایی را درخصوص نتایج انتخابات ایجاد کرده بود که ستاد انتخابات کشور در توضیحی اعلام کرد: «تعدادی از تعرفه‌های اخذ شده توسط رأی‌دهندگان، با توجه به تعدد صندوق‌های آرا، سهواً به صندوق‌های دیگر ریخته شده و تعدادی نیز توسط افراد از شعبه خارج شده است.» در حساب و کتاب و جمع‌بندی آرای نامزدها به همراه آرای باطله ۴۴۰هزارو۱۵۸ رأی در مقایسه با کل آرای ماخوذه کم بود و به نظر می‌رسید آرای باطله باید ۴میلیون و ۱۶۷هزارو۲۸ رأی می‌بود. در توضیحاتی که روح‌الله جمعه‌ای، مشاور وزیر کشور، در حساب کاربری خود در توییتر منتشر کرد، چنین اختلافی به خاطر ۲ اتفاق در روند رأی‌ریزی افراد در صندوق‌ها به وجود آمده است. جمعه‌ای در این خصوص نوشته است:‌ «اختلاف آرای اعلامی با آرای شمارشی، مربوط به تعرفه‌هایی است که توسط رأی‌دهنده اخذ شده ولی به صندوق انداخته نشده یا با توجه به برگزاری همزمان ۴ انتخابات باهم اشتباهی توسط رأی‌دهنده در صندوق مربوط به انتخابات دیگر انداخته شده است.» این اختلاف عدد در واقع آرایی هستند که مفقوده به حساب می‌آیند، آن هم به این دلیل که یا به وسیله رأی‌دهندگان به صندوق‌ها ریخته نشده‌اند و یا به اشتباه به صندوق‌های انتخابات مجلس، خبرگان رهبری و یا شورای شهر ریخته شده‌اند. بر همین اساس، این تعرفه‌های مفقودشده اگر چه در شمارش کلی مشارکت لحاظ می‌شوند، اما به دلیل موجود نبودن در آرای باطله شمارش نشده‌اند.

تشکیل پرونده برای شکایات انتخاباتی
سخنگوی کمیسیون اصل90 مجلس گفت: به دنبال شکایات واصله در مورد نحوه برگزاری انتخابات، کمیسیون اصل90 طی نامه‌ای خطاب به وزیر کشور خواستار توضیح در این باره شد و برای این موضوع تشکیل پرونده داد. علی خضریان، نماینده مردم تهران به فارس گفت: پس از برگزاری انتخابات ۲۸خرداد ماه، قریب به هزار شکایت از طریق دبیرخانه و اعضا از طرز کار وزارت کشور به عنوان مجری برگزاری انتخابات در خصوص نحوه اجرای انتخابات و مشکلاتی ناشی از این نوع عملکرد برای مردم ایجاد شده است که به کمیسیون واصل شد. تشابه ظاهری تعرفه‌های اخذ رأی در حوزه‌هایی که قرار بود یک کاندیدا برای 3انتخابات میان دوره‌ای مجلس، خبرگان رهبری و ریاست جمهوری از سوی مردم انتخاب شوند، مشکلاتی را برای رأی‌دهندگان ایجاد کرده بود که یکی از دلایل میزان بالای آرای باطله و مخدوش در این دوره نسبت به ادوار گذشته انتخابات، وجود همین مشکل در روند برگزاری بوده است. به گفته خضریان «همچنین شکایات شفاهی در جریان برگزاری انتخابات به علت تاخیر در آغاز روند رأی‌گیری، کمبود تعرفه، نبود مهر، کمبود ناظر و بازرسین وزارت کشور در برخی از حوزه‌های سراسر کشور نیز به کمیسیون واصل شد. به دنبال این شکایات، کمیسیون طی نامه‌ای خطاب به وزیر کشور خواستار پاسخگویی به این بی‌تدبیری شد و در این رابطه تشکیل پرونده داد».

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر