کد خبر: 110505
A

وزارت خارجه: بعید نیست دور بعد، دور پایانی مذاکرات وین باشد

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: طی ۴۸ ساعت گذشته بیش از ۴۵ نفر از مقامات ارشد کشورهای مختلف پیام تبریکی را برای رئیس جمهور منتخب ارسال کردند که ۲۴ رئیس جمهور نخست وزیر و رئیس پارلمان و ۱۸ شخصیت ارشد سیاسی و بین المللی بودند.

وزارت خارجه: بعید نیست دور بعد، دور پایانی مذاکرات وین باشد

به گزارش دیده بان ایران؛  سعید خطیب زاده در نشست خبری صبح امروز ۳۱ خردادماه ۱۴۰۰ با تبریک ولادت امام هشتم اظهار داشت: برگزاری موفقیت آمیز انتخابات ریاست جمهوری را به همه تبریک میگویم. حضور مسئولانه و همدلانه ملت ایران برای همه آنهایی که به سرنوشت ایران دل بسته اند چه در داخل و چه در خارج و به هموطنان که بر همه مزایا و کمی و کاستی ها و فشارها و اذیت آزار ها و خارج از ایران مسئولانه عشق ایران مام میهن را خودشان را دادند و در تعیین سرنوشت این کشور مشارکت کردند و تبریک می‌گویم.

همچنین  خدمت مقام معظم رهبری و همچنین کسب اعتماد ملت را به رئیس جمهور منتخب جناب آقای رئیسی تبریک عرض می کنم و برای ایشان به عنوان رئیس محترم جمهوری اسلامی آینده ایران بهترین آرزوها را دارم و امیدوارم در تحقق خواست و اراده ملت موفق باشند.

وی افزود: طی ۴۸ ساعت گذشته بیش از ۴۵ نفر از مقامات ارشد کشورهای مختلف پیام تبریکی را برای رئیس جمهور منتخب ارسال کردند که ۲۴ رئیس جمهور، نخست وزیر و رئیس پارلمان و ۱۸ شخصیت ارشد سیاسی و بین المللی در بین این مقامات بودند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با اشاره به گاهشمار  وزارت امور خارجه در هفته‌ای که گذشت بیان داشت: ۲۵ خرداد سفر آقای خاجی نماینده ایران در امور یمن به عمان را داشتیم که ملاقاتی با وزیر خارجه عمان داشتند.  در مورد موضوعات مختلف از جمله یمن گفت‌گوی خوبی در مسقط برگزار شد؛ پنجشنبه ۲۷ خرداد آقای ظریف برای شرکت در نشست دیپلماسی آنتالیا به ترکیه سفر کردند که همان روز با وزیر خارجه عراق و همچنین آقای ربانی وزیر خارجه اسبق افغانستان دیدار داشتند. روز پنجشنبه گفت‌و‌گوها در وین بین دولت‌های  مختلف ادامه پیدا کرد. جمعه گفتگو‌ها در ترکیه ادامه پیدا کرد و وزیر امور خارجه با جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اروپا و همچنین وزیر خارجه ونزوئلا، کرواسی و افغانستان دیداری داشتند.

وی افزود: همان روز نیز آقای دکتر عراقچی با آقای گروسی مدیرکل آژانس در وین ملاقات شد داشتند و در خصوص آخرین تحولات در مورد برجام گفت‌وگوی خوبی انجام شد. آقای دکتر بهاروند معاون حقوقی وزارت امورخارجه نیز سخنرانی را در ایکائو داشتند. ۲۹ خرداد  آقای ظریف علاوه بر سخنرانی در اجلاس آنتالیا با همتایان خودشان از تاجیکستان، پاکستان، لهستان و همچنین وزیر خارجه ترکیه دیدار دوجانبه داشتند. روز یکشنبه نیز اولین اجلاس سه جانبه وزرای خارجه ایران، افغانستان و ترکیه  و نیز  پایان دور ششم مذاکرات کمیسیون فصلی را داشتیم و اینکه هیات ایرانی دیشب به تهران بازگشتند.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: امروز صبح به دعوت آقای رئیسی، آقای ظریف یک ساعت و نیم آنجا بود و گفت‌وگوهای خوبی درباره موضوعات برجامی و سیاست خارجی انجام شد و در ادامه وزارت خارجه به عنوان نهاد حاکمیتی تلاش خود را انجام می‌دهد.

خطیب‌زاده در پاسخ به این سوال که آیا توافق برای احیای برجام به دولت بعدی ایران موکول شده است، گفت: از این گمانه‌زنی‌ها کم نبوده است. این گزارش‌ها تایید نمی‌شود و نزدیک به واقعیت نیست. تمام طرف های که در وین حاضر هستند با قوت و بدون فوت وقت و حتی می‌توان گفت کم آوردن وقت در خصوص جزئیات و موارد مختلف با یکدیگر صحبت کرده‌اند و هیچ کدام احساس اینکه وقتی را زیادی در وین گذاشتند، ندارند.

وی ادامه داد: هیچ وقت سیاست جمهوری اسلامی این نبوده و نخواهد بود که اگر امکان  رفع تحریم‌ها باشد فقط یک ساعت آن را به تاخیر بیاندازد. این سیاست ابلاغی مقام معظم رهبری بوده است. هم وزارت امور خارجه و هم هیات ایرانی که در این مرحله گفت‌وگو کردند این مسیر را طی کردند که بعید نیست که دور پایانی باشد باید ببینیم که همه طرف‌ها تصمیم می‌گیرند یا نه.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره جلسه ایکائو و ابهاماتی که از سوی کانادا مطرح شده است، اظهار داشت: با شورای فنی ایکائو  جلسه داشتیم، البته شورای مشورتی دادگاه محسوب نمی‌شود و تصمیم نمی‌گیرد، بلکه موضوعات فنی را مطرح می‌کند که جمهوری اسلامی ایران گزارش خود را داده و به ابهامات و اظهاراتی که نماینده کانادا مطرح کرده پاسخ‌‌های دقیقی داده است. گزارش فنی ایران گزارش کاملی بوده که مورد توجه قرار گرفت. 

خطیب‌زاده دربار اینکه در مورد وین خوش‌بین است یا نه، تاکید کرد: دیپلمات آدم‌های خوش بینی هستند اما برای قضاوت همواره زود است؛ این یک اصل است که باید منتظر بود تا ببینیم آیا تصمیم‌ توسط همه طرف‌ها گرفته می‌شود یا خیر. متن فاقد ابهام است و به یک متن روشن در تمامی موارد رسیده‌ایم و پیش از اینکه به مذاکره نیاز داشته باشد به تصمیم سیاسی در همه طرف ها نیاز دارد که اگر اخذ شود می توانیم در دور پایانی گفتگوها قرار بگیریم. هیات ایرانی به ایران بازگشته‌اند و گزارش‌های خودشان را خواهند داد. 

وی در مورد اظهارات سالیوان مشاور امنیت ملی آمریکا اظهار داشت: ایشان می‌دانند که جمهوری اسلامی همواره سیاست مشخصی داشته است. برجام به سختی به دست آمده اما آن کنار گذاشته و مهر و موم شد. هیچگاه برجام جدید، گفت‌وگو و مذاکره نخواهد شد. ایشان اگر برجام را خوانده باشند، باید بدانند در برجام آمده که اجرای کامل برجام اطمینان‌بخشی از ماهیت صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران است و پرونده بسته می‌شوند و هر کس  می‌خواهد مطمئن شود  که برنامه‌های ایران صلح آمیز است باید اجرای کامل برجام را در دستور کار خود قرار دهد. بهترین چیزی که ایالات متحده می تواند انجام دهد عدم نقض مجدد قطعنامه ۲۲۳۱ واجرای تعهداتش است. قرار شد درباره موضوعاتی صحبت شود که ایران نباید پاسخگوی آنها باشد. 

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره اینکه گفته می‌شود ایران در مذاکرات وین تاکید بر رفع تحریم برخی افراد داشته است، گفت: اینها گزارشات دقیقی نیست؛ ایران هیچگاه رسیدن به توافق را منوط به اسم افراد نکرده است. سیاست اصولی ایران رفع تمامی تحریم‌ها است که در برجام پیش‌بینی شده است. ما در گفت‌وگوهای وین نه بیش از آنچه که در برجام نوشته شده را خواهیم پذیرفت و نه به انتفاعی کمتر از آنچه که در برجام پیش‌بینی شده رضایت خواهیم داد. 

وی با تاکید بر جدیت ایران در این مورد خاطرنشان کرد: ایالات متحده یک بار به وضوح میزان پایبندی به تعهدات را و رفتارهایی که تلاش می‌کند از کوچکترین جزئیات استفاده کند را نشان داده است. تجربه برجام به ما ثابت کرد به بهانه‌های واهی برای تایید امور تجاری و بازرگانی با ایران حتی برخی اسامی را بهانه می‌کردند. ما در جزئیات به اندازه کلیات دقیق هستیم و در مورد حقوق ملت کوتاه نمی‌آییم.

خطیب‌زاده درباره اتفاقات اخیر افغانستان تصریح کرد:  با نگرانی اوضاع وخیم در افغانستان را پیگیری می‌کنیم. در همسایه ما تحولات گسترده در جریان است. ما همه را به کاهش خشونت دعوت می‌کنیم و پایبندی به گفت‌وگوهای اصیل بین الافغانی و سرنوشت صلح آمیز برای افغانستان با حضور همه اقوام و اقلیت‌ها موضع همیشگی ایران بوده است. به دلیل اینکه امنیت ملی افغانستان بخشی از امنیت ملی ایران است با جدیت و با جزئیات موضوع را پیگیری می‌کنیم. سفرهایی انجام شده و دو طرف باز هم سفرهایی را در روزهای آتی انجام خواهند داد. 

وی با بیان اینکه یکی از مسائل مطرح شده  آقای ظریف با همتایان خودشان (در ترکیه) این موضوعات امنیتی در داخل افغانستان و سرریز آن به ایران بوده‌ است، بیان کرد: ایران همواره پذیرای خواهران و برادران خود از افغانستان بوده است اما در افغانستان باید زمینه صلح و آرامش برای خود افغانستانی‌های عزیز باشد. 

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره اظهارات رسانه‌های خارجی و هراس افکنی آنها درباره رئیس جمهور جدید ایران تاکید کرد: این شکل از برخورد رسانه‌های صهیونیستی،  کار رسانه‌ای شناخته شده‌ای است. آنها جز تخریب منتخب این ملت هیچ وظیفه دیگری نداشته‌اند. تفاوت نمی‌کند از صندوق‌ها آرای ایران چه نامی دربیاید، آنها رویه یکسانی دارند اما مهم دانش رسانه‌های داخلی و نخبگان خارج از کشور است.

وی افزود: آقای رئیسی سال ها بخشی از تصمیمات در شورای عالی امنیت ملی بودند و صدای عالی بخشی از نظام هستند، لذا این اقدامات برای مشوش کردن چهره جمهوری اسلامی ایران است. همه به زودی خواهند دید که سیاست عالی جمهوری اسلامی  مسیری مثل گذشته در مسیری همراه با اصول و تعامل ادامه پیدا خواهد کرد.

خطیب‌زاده درباره تشکیل کمیته تطبیق درباره موضوع برجام ضمن تایید آن تصریح کرد: اولین جلسه آن قبل از سفر عراقچی برگزار شد و اکنون که ایشان برگشتند، احتمالا این جلسات برگزار شود. سازوکار فوق‌العاده ای نیست. شورای عالی امنیت ملی تصمیم گرفته این کمیته باشد و بعد براساس گزارش آنها تصمیم‌گیری خواهد شد. اعضای آن از مجلس، دولت و شورای عالی امنیت ملی هستند. تطبیق در مورد جزییات توافق در آنجا انجام می‌شود. 

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره اظهارات وزیر امور خارجه درباره آمادگی ایران برای اعزام سفیر به ریاض اظهار داشت: آنچه گفته شده جدید نیست. ایشان چندین سال است که این موضوع را می‌گویند. دست ما چندین سال است که برای بازگشت عربستان به منطقه دراز بوده است. امیدوارم گفت‌وگوها به نتیجه ملموسی برای برقراری روابط بینجامد. 

خطیب زاده درباره اظهارات رافائل گروسی رئیس آژانس انرژی اتمی درباره دسترسی‌های آژانس تصریح کرد: تمامی دسترسی‌های فراپادمانی متوقف شده اما آنها دسترسی‌های پادمانی را دارند. اگر به توافق برسیم فیلم دوربین‌ها را در اختیارشان قرار می‌دهیم.  

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره حمله به رای‌دهندگان ایرانی در انگلیس گفت: موجب تاسف است که در برخی از کشورهای اروپایی و آمریکا کم و کاستی‌هایی از سوی مدعیان حقوق بشر و دموکراسی داشته و داریم. یادداشت‌هایی به آنها دادیم. سفیر انگلیس نیز در این باره احضار شد. پیگیری‌های حقوقی ادامه خواهد داشت. تصویرسازی‌های دشمنان اجاره‌ای هیچ شباهتی به ملت ایران ندارد. ملت ایران همان کسانی هستند که اعتراضات خود را به شکل روشن و منطقی مطرح می‌کنند.  

خطیب‌زاده درباره رفع تحریم‌های مربوط به کرونا از سوی آمریکا گفت: استثنایی که از سوی آمریکا قائل شده است، نشان داد ایران در چه ظلم و ستم آشکاری قرار داشت. آنهایی که آمریکا را تطهیر می‌کردند، فهمیدند سربازان سلامت در چه شرایطی کارشان را انجام دهند. تا زمانی که تمامی تحریم‌ها رفع نشود رافع مسئولیت‌های آمریکا نیست. ما نشان دادیم ملتی هستیم که تاب آوری بالایی داریم. ما با سختی اما با صلابت از این مسئله عبور کردیم و از این وضعیت در آینده به خوبی عبور خواهیم کرد. 

سخنگوی وزارت خارجه درباره برنامه حضور مقامات خارجی برای مراسم تحلیف‌ رئیس جمهور منتخب، با بیان اینکه در مورد روند انتقال دولت، وزارت امور خارجه مسئولیت مشخصی دارد، گفت: اکنون ما با ستاد آقای رئیسی در تماس هستیم. فردی معرفی شدند. امروز صبح نیز وزیر امور خارجه به دعوت آقای رییسی خدمت‌ ایشان بود و در دیداری یک ساعت و نیمه گفت‌وگوهای خوبی درباره برجام و سیاست خارجی مطرح شد.

وی درباره تغییر سیاست‌های ایران با تغییر رییس‌جمهور خاطر نشان کرد:  آقای رئیسی ساعت دو عصر امروز، گفت‌وگویی با رسانه‌ها دارند و پاسخ‌هایتان را از زبان ایشان خواهید شنید. سیاست‌های ایران در حوزه‌های مختلف در سطوح عالیه تصمیم‌گیری می‌شود که نشان دهنده استمرار سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران است

خطیب‌زاده درباره بازداشت اتباع افغانستانی در حوالی سفارت این کشور در ایران، گفت: ما از این مسئله، خبر داریم و گزارش آن را از نیروهای مربوطه خواستیم.درباره جزئیات‌ آن هم بعد از اطلاع سخن خواهیم گفت.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درمورد وضعیت ایجاد شده در لبنان با بیان اینکه موضوع لبنان یک موضوع داخلی است، گفت: ما ضمن احترام به تمامی طرف‌های لبنانی از آنها خواستیم به توافق داخلی رسیده و تشکیل دولت دهند تا مردم لبنان هم منتفع شوند. هم به دولت پیشبرد و هم به دوستان گفتیم در هر حوزه‌ای آماده کمک هستیم.  

خطیب‌زاده درباره رزمایش عقاب آناتولی در ترکیه ابراز داشت: این سوال را باید از ستاد کل پرسید. چیزی که مهم است امنیت در این منطقه، درونی و دسته‌جمعی است. روابط ما با ترکیه در ابعاد مختلف حاکی از مفاهمه خوبی میان دو کشور است و نمونه و مثالی از روابط ممتاز در منطقه است.  

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره تعطیلی نیروگاه بوشهر با بیان اینکه پیش‌تر در پرتال بوشهر  اعلام شده بود، گفت: برای رفع ایرادات فنی چند روزی نیروگاه از مدار خارج می‌شود. از قبل هم به وزارت نیرو اعلام شده بود. مرسوم است سالی یکی، دو بار رسیدگی‌های فنی انجام شود.

خطیب زاده در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا مبنی بر اینکه آیا با ورود به فاز سوم آزمایش بالینی واکسن برکت قرار است واردات واکسن خارجی متوقف شود و آیا خرید جدیدی صورت گرفته است، گفت: وزارت خارجه سابقه درخشان در یاری رساندن به وزارت بهداشت داشته تا جایی که ممکن بوده نیازها مردم را برآورده کند، اقدامات خودش را انجام داده است. یادتان باشد این اقدامات در میان فشارهای حداکثری ایالات متحده و تمامی مضایقی  که وجود داشته بوده است.

وی افزود: هیچ واکسنی یا  کمتر واکسنی وارد ایران شده که وزارت امور خارجه در پیشنهاد، گفت‌وگو و مذاکرات، انتقال پول و آوردن آن نقش نداشته است. ما کمتر صحبت و کمتر در این مورد اطلاع رسانی کردیم به این جهت که نهاد تخصصی آن صحبت کند. هم افراد در دولت و هم در بیرون دولت می‌داند که شخص وزیر امور خارجه و وزارت خارجه چقدر این موضوع مبتکرانه و کنشگرانه وارد شدند و تا روزی که دستورالعمل را تغییر بدهند کار  را ادامه خواهیم داد.

وی ادامه داد:  هفته گذشته محموله‌ای از چین وارد شد، این هفته نیز در دستور کار قرار دارد. این روند ادامه پیدا خواهد کرد تا زمانی که دستوالعمل متفاوتی به وزارت خارجه داده شود.خوشحالیم که واکسن مشترک ایران و کوبا وارد چرخه سلامت در ایران شده و مجوزهای لازم را دریافت کرده است این مجوز‌ا حداقل مورد واکسن برکت اخذ شده است که امیدواریم راجع به بقیه واکسن ها نیز اخذ شود. فکر می‌کنم این همه اینها نمی‌تواند نیازهای داخلی تأمین کند  و تا  زمانی که به‌ نقطه سر به سر برسیم واردات واکسن را برای اعطا به نظام سلامت و مردم ایران که ولی نعمتان همه ما هستند ادامه خواهیم داد.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر