کد خبر: 110578
A

مدارک لازم برای ثبت‌نام در سامانه ثنا

سامانه ثنا (ثبت نام الکترونیک قضایی) با هدف ارائه خدمات قضایی بدون نیاز به حضور شخص و ابلاغیه‌های فیزیکی در سال ۱۳۹۵ توسط مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه راه‌اندازی شد. با استفاده از این سامانه کاربران می‌توانند از ابلاغیه‌های قضایی و آرای دادگاه مطلع شوند؛ دادخواست‌های بدوی، تجدیدنظر و شکایات خود را ثبت کنند و در صورت لزوم برای دریافت گواهی سوءپیشینه اقدام کنند. برای بهره‌مند شدن از این خدمات باید با همراه داشتن مدارک لازم در سامانه ثنا ثبت‌نام کنید.

مدارک لازم برای ثبت‌نام در سامانه ثنا

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ سامانه ثنا (ثبت نام الکترونیک قضایی) با هدف ارائه خدمات قضایی بدون نیاز به حضور شخص و ابلاغیه‌های فیزیکی در سال ۱۳۹۵ توسط مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه راه‌اندازی شد. با استفاده از این سامانه کاربران می‌توانند از ابلاغیه‌های قضایی و آرای دادگاه مطلع شوند؛ دادخواست‌های بدوی، تجدیدنظر و شکایات خود را ثبت کنند و در صورت لزوم برای دریافت گواهی سوءپیشینه اقدام کنند. برای بهره‌مند شدن از این خدمات باید با همراه داشتن مدارک لازم در سامانه ثنا ثبت‌نام کنید.

از آنجایی که هدف مهم راه‌اندازی سامانه ثنا، کاهش حضور فیزیکی افراد است، لازم بود تا امکانی فراهم شود که کاربران سامانه بتوانند به‌صورت آنلاین و بدون نیاز به حضور فیزیکی در دادرسی‌ها در این سامانه ثبت‌نام کنند. سرانجام در دی ماه ۱۳۹۹ مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه امکان ثبت‌نام برخط اشخاص حقیقی را به امکانات سامانه ثنا اضافه کرد. برای ثبت‌نام به‌صورت آنلاین در سامانه ثنا نیازی نیست مدرک خاصی داشته باشید. کافی است اطلاعات خواسته شده مثل اطلاعات هویتی، تماس و اقامتگاه خود را در فرم‌های سامانه ثنا وارد کنید و سپس به‌صورت مجازی احراز هویت شوید.

برای راهنمایی بیشتر در مورد ثبت‌نام در سامانه ثنا و احراز هویت مجازی به‌صورت آنلاین این صفحه را بخوانید.

با این وجود هنوز افرادی هستند که تمایل دارند به‌صورت حضوری و از طریق مراجعه به دفاتر خدمات قضائی نسبت به ثبت‌نام و احراز هویت در سامانه ثنا اقدام کنند. برای این کار لازم است مدارکی را برای ثبت‌نام در سامانه ثنا و ارائه آنها به مراجع قضائی فراهم آورند. در این مطلب به این سؤال پاسخ خواهیم داد که چه مدارکی برای ثبت‌نام در سامانه ثنا و چه مدارکی برای احراز هویت در دفاتر خدمات قضایی لازم است؟

مدارک لازم برای ثبت‌نام اولیه در سامانه ثنا

اگر قصد ثبت‌نام در سامانه ثنا و بهره‌مندی از خدمات آن را داشته باشید و بخواهید به‌صورت حضوری ثبت‌نام کنید، می‌بایست با همراه داشتن مدارک زیر به دفاتر خدمات قضائی مراجعه کنید:

  • مدارک شناسایی مانند اطلاعات کارت ملی، شناسنامه و ...
  •  به همراه داشتن یکی از قبوض آب، برق، گاز و ... جهت ثبت آدرس دقیق محل سکونت و کد پستی متقاضی
  •  اطلاعات تماس مانند شماره تلفن و ...
  •  نسخه اسکن شده یک قطعه عکس مناسب برای ثبت‌نام ثنا

با ارائه مدارک مورد نیاز سامانه ثنا (موارد بالا) به دفاتر خدمات قضایی و پرداخت حق‌الزحمه، ثبت‌نام شما در سامانه ثنا انجام می‌شود. پس از انجام فرایند ثبت نام یک کد رهگیری برای شما پیامک می شود. این کد را تا پایان ثبت نام نهایی و احراز هویت نزد خود نگه دارید.

برای دریافت نام کاربری و رمز عبور سامانه ثنا، می‌بایست اقدامات لازم برای احراز هویت را نیز انجام دهید.

مدارک مورد نیاز برای احراز هویت و ثبت‌نام نهایی در سامانه ثنا

  • کارت ملی
  •  شناسنامه
  •  شماره تلفن همراه
  •  کد رهگیری دریافت شده در هنگام ثبت‌نام در سامانه ثنا

پس از انجام مراحل احراز هویت توسط دفاتر خدمات قضایی، نام کاربری و رمز عبورتان را دریافت می‌کنید. با استفاده از این نام کاربری و رمز عبور می‌توانید به سامانه ثنا مراجعه و با وارد کردن نام کاربری و رمز عبورتان ابلاغیه‌های قضایی را به صورت مجازی دریافت کنید.

در این مطلب تلاش کردیم تا به سؤالات و ابهام‌ها پیرامون مدارک لازم برای ثبت‌نام سامانه ثنا و مدارک لازم برای احراز هویت سامانه ثنا پاسخ دهیم. با این حال در صورتی که هنوز برای شما سؤالاتی در مورد ثبت‌نام و احراز هویت در این سامانه وجود دارد، از طریق بخش نظرات همین پست با ما در ارتباط باشید. همچنین می‌توانید با مراجعه به بخش تماس با ما، در ساعت‌های کاری به‌صورت تلفنی سؤالات و مشکلات خود را در خصوص ثبت‌نام و احراز هویت در سامانه ثنا با ما در میان بگذارید.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر