کد خبر: 110957
A

خضریان: کودکان افغانستانی نماینده‌ مستضعفان جهان در جمهوری اسلامی هستند

یک نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: وزیر کشور درباره نابسامانی در وضعیت کودکان افغانستانی در مدارس دولتی باید پاسخ دهد چرا که طبق دستور رهبر انقلاب دانش آموزان افغانساتی نباید از حق تحصیل محروم بمانند

خضریان: کودکان افغانستانی نماینده‌ مستضعفان جهان در جمهوری اسلامی هستند

به گزارش دیده بان ایران؛ علی خضریان درباره پذیرش کودکان افغانستانی در مدارس دولتی که در سال جاری با مشکلاتی رو‌به‌رو شده است، گفت: خبرهای خوشی از وضعیت این روزهای تحصیل مهاجران عزیز افغانستانی به گوش نمی‌رسد و شرایط ایجاد شده از سوی عده‌ای برای تحصیل کودکان مهاجر شایسته نظام جمهوری اسلامی نیست.

نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی  با بیان اینکه در روزهای اخیر گزارش‌های متعددی از وجود موانع و مشکلات در راه تحصیل کودکان افغانستانی  دریافت شده است، افزود: حتماً در این باره در مجلس از وزیر کشور سوال خواهد شد؛ چرا که در چند سال گذشته مشکل تحصیل کودکان افغانستانی با دستور صریح رهبر معظم انقلاب که متأثر از نگاه انقلابی و انسانی ایشان بود، حل شده بود اما مشخص نیست که امسال با چه انگیزه‌ای این دستور به حاشیه رانده شده و سبب مشکلات عدیده برای خانواده‌های مهاجر شده است.

وی تاکید کرد: کودکان افغانستانی پناه آورده به سرزمین ایران، نماینده‌ای از مستضعفان جهان هستند و سیاست جمهوری اسلامی در برابر آنها همیشه روشن بوده است. در تمام این سال‌ها نیز این رویه حمایتی وجود داشته و اعمال شده است. آنها مهمانان عزیز ایران هستند و حضور آنها با شرایطی که در قانون مشخص شده، حضوری محترم است. بگذریم که بخش زیادی از این کودکان و خانواده‌های ایشان در خاک جمهوری اسلامی متولد شده‌اند و بیشتر از آن که منتسب به جغرافیای افغانستان باشند، در ایران زندگی کرده‌اند و حتی برای یک بار هم به سبب شرایط نامناسب امنیتی، افغانستان را ندیده‌اند و طبق دستور رهبر انقلاب نباید از حق تحصیل محروم بمانند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی  با بیان اینکه رویه امسال وزارت کشور و اداره اتباع در رسیدگی به امور تحصیلی مهاجران بسیار مایه تاسف است، گفت: جای تعجب است که یک اداره کل از یک وزارت‌خانه این چنین برای به حاشیه بردن یک دستور مهم و جهانی از رهبر انقلاب تلاش می‌کند و به هیچ مرجعی هم پاسخگو نیست.

وی یادآور شد: در سال ۱۳۹۴ دستور رهبری درباره تحصیل کودکان مهاجر اعلام شد و طبق این دستور قرار شد که هیچ کودک مهاجر افغانستانی حتی آنهایی که شرایط حضور قانونی در ایران را کسب نکرده‌اند نیز از تحصیل بازنمانند؛ در حالی که گزارش‌های مردمی رسیده نشان می‌دهد امسال طیف وسیعی از کودکان افغانستانی از تحصیل بازمانده‌اند؛ در حالی که این دستور در سال‌های اولِ اعلام، به خوبی اجرا شد و هیچ مشکلی هم برای کسی به وجود نیاورد اما در سال جاری با رویه‌ای متضاد و بروکراتیک مواجه هستیم که دستور رهبری معظم را با موانع اداری منبعث از تصمیم اداره اتباع وزارت کشور و بالتبع آن، رویه‌های سلیقه‌ای بخشی از دفاتر کفالت امور مهاجران، زیر مجموعه وزارت رفاه، روبرو ساخته است.

خضریان با ابراز نگرانی برای از دست رفتن زمان محدود ثبت نام کودکان افغانستانی در مدارس و اینکه ساز و کار مشخصی پیش روی خانواده‌های مهاجر برای ثبت نام فراگیر تمامی کودکان و علاقمندان به تحصیل افغانستانی فراهم نشده است، گفت: تحصیل کودکان افغانستانی یک حق ابتدایی برای آنهاست و بخش نامه‌های صادر شده محدودیت‌های جدی پیش روی مهاجران قرار داده است. علاوه بر اینکه در این باره اطلاع رسانی درست و دقیقی هم صورت نگرفته است.

سخنگوی مجمع نمایندگان استان تهران با بیان اینکه به نظر می‌رسد بخش زیادی از امور مهاجران در سال‌های گذشته از امور روزمره زندگی شامل مناسبات بانکی، رفت و آمدی، معیشت، اشتغال، تحصیل، بهداشت، بیمه و درمان معمولاً با نوعی نگاه مقطعی، موقت و حتی سلیقه‌ای در برخی دستگاه‌های مربوطه پیش برده شده است و همین موضوع، زندگی بسیاری از مهاجران را با چالش‌های جدی و بعضاً اضطراب همراه کرده است، تأکید کرد: به طور کلی باید سیاست‌های مستقل و با ثباتی برای اصلاح این رویه در نظر گرفته شود و در همه سیاست‌گذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌ها برای ساماندهی مهاجران به یک بازنگری جدی نیاز است تا این رویه انطباق بیشتر و با ثبات‌تری با رهنمودهای رهبر معظم انقلاب داشته باشد.

خضریان، با اشاره به گزاره آشنای رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه ایران، خانه افغانستانی‌هاست، افغانستانی‌ها را نزدیک‌ترین مردمان به ایران خواند و ضمن اعلام نارضایتی مجلس از وضعیت پیش آمده اعلام کرد: این ماجرا را به همراه تعدادی دیگر از نمایندگان در مجلس پیگیری خواهد کرد.

نماینده  تهران در مجلس با اشاره به حضور نخبگان برجسته علمی و فرهنگی در میان مردم مهاجر و تأکید بر لزوم بازنگریِ سیاست‌های مأخوذه با هدف بالفعل کردن ظرفیت‌ها و استعدادهای ایشان به نفع دو ملت ایران و افغانستان، فرودست انگاشتن مهاجران افغانستانی در بخش‌های مختلف اداری و دولتی را نتیجه نگاه‌های بیگانه با حقیقت ارزش‌های انقلاب اسلامی و آرمان‌های امام و رهبری دانست و ادامه داد: دوستان افغانستانی ما در برهه‌های مختلف تاریخ،‌ اعم از انقلاب و هشت سال دفاع مقدس تا آبادانی ایران در کنار ما بوده‌اند و ما علاوه بر زبان، فرهنگ و دین مشترک، تاریخ مشترکی نیز با آن‌ها داریم که به این راحتی قابل فراموش شدن نیست.

وی همچنین ضمن اعلام تاسف از وقایع تلخی که این روزها در افغانستان در حال رخ دادن است، گفت: برای همه خواهران و برادران افغانستانی چه در اینجا و چه در افغانستان آرزوی صلح و سلامت می‌کنم و باور دارم که جمهوری اسلامی ایران از هیچ تلاشی برای بهبود این وضعیت کوتاهی نخواهد کرد و این قول را به کودکان افغانستانی می‌دهم که مسئله تحصیل آنها را تا وصول نتیجه دنبال خواهم کرد.

منبع: ایلنا

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر