کد خبر: 110993
A

ضرورت های اصلاح و بهسازی قوانین تامین اجتماعی

قوانین امروز تامین اجتماعی مربوط به دهه ها پیش است و به دلیل برخی قوانین قدیمی در تامین اجتماعی پرداختی ها در صندوق دچار مشکل شده است و باید درجهت رفع این مشکلات قانون تامین اجتماعی را به روز کرد. یکی از موضوعات قابل تغییر در قوانین صندوق تامین اجتماعی چگونگی پرداخت مستمری ها و میزان آن است.

ضرورت های اصلاح و بهسازی قوانین تامین اجتماعی

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ دکتر امید رضا فراهی کارشناس امور اجتماعی در یادداشتی به بررسی قوانین تامین اجتماعی و ضررت های اصلاح و بهسازی قوانین تامین اجتماعی  پرداخت؛

در متن این یادداشت تحلیلی آمده است: 

قوانین امروز تامین اجتماعی مربوط به دهه ها پیش است و به دلیل برخی قوانین قدیمی در تامین اجتماعی پرداختی ها در صندوق دچار مشکل شده است و باید درجهت رفع این مشکلات قانون تامین اجتماعی را به روز کرد.

یکی از موضوعات قابل تغییر در قوانین صندوق تامین اجتماعی چگونگی پرداخت مستمری ها و میزان  آن است.

ضعف در خدمات رسانی ناشی از قوانین قدیمی درتامین اجتماعی در زندگی بازنشستگان باعث کاهش انگیزه در نیروی کار می شود.

عمده مشکلات موجود در صندوق های بازنشستگی به دلیل قوانین قدیمی و شاید در برخی شرایط قوانین غیرقابل اجرایی است که بار مالی صندوق های بازنشستگی از جمله تامین اجتماعی را افزایش داده است.

با تغییر قوانین تامین اجتماعی می توان بخش بزرگی از آسیب های اجتماعی را حل کرد. اصلاح و تغییر قوانین تامین اجتماعی  و بروزرسانی آنها با توجه به تغییر شرایط جامعه ضروری است و دولت باید در این خصوص به مجلس لایحه ارایه کند، زیرا پیگیری آن به شکل طرح برای دولت بار مالی دارد.

قوانین مربوط به تامین اجتماعی باید با نگاه افزایش اقدامات حمایتی از کارگران و افراد تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی اصلاح شود.

به روز رسانی و اصلاح قوانین به معنای حذف حمایت ها نیست و مسئولان تامین اجتماعی بهتر است برای اصلاحات مورد نیاز سیاست های دیگری را در پیش گیرند.

اهمیت اصلاح قوانین تامین اجتماعی در شرایط فعلی از این نظر دارای اهمیت است که زیرمجموعه های اقتصادی این سازمان بخش قابل توجهی از فضای اقتصاد کشور را به خودش اختصاص داده است.

صدور مجوزهای بی ضابطه به مجموعه های مختلف مرتبط با تامین اجتماعی، هدفمند نبودن سرمایه گذاری شرکت های این مجموعه بدون داشتن مدل و ساختاری معین و مشخص نبودن اهداف و سهم هلدینگ های اقتصادی و... موجب شده تا نتوانیم به درستی درباره سهم مجموعه ها و زیرمجموعه های اقتصادی تامین اجتماعی در اسناد بالادستی و سند چشم انداز اقتصادی کشور صحبت کنیم.

اگر شرایط برای نظارت بهتر و توجه بیشتر به زیرمجموعه های تامین اجتماعی فراهم شود، می توان به بهبود وضعیت کمک کرد.

از سوی دیگر باید مجموعه تامین اجتماعی را با وجود تمامی مشکلات و حاشیه هایش نباید به عنوان یک مشکل صرف در نظر گرفت.

زیرمجموعه های اقتصادی تامین اجتماعی در شرایطی که اقتصاد کشور درگیر مشکلات سختی از جمله تحریم های غیرقانونی و ناجوانمردانه بود، به خوبی ایفای نقش کرده اند.

نکته دارای اهمیت در مورد تامین اجتماعی این است که جدای از بخش اقتصادی، یک بُعد اجتماعی نیز دارد که در هم فرصتی است برای ایفای نقش بهتر توسط این مجموعه و هم می تواند تبدیل به یک تهدید با دامنه تاثیرگذاری بیشتری در سطح جامعه شود.

امروز برخی از مجموعه های اقتصادی و هلدینگ های زیرمجموعه تامین اجتماعی به مانند یک دولت کوچک در حوزه اقتصاد و تولید عمل می کنند و حرکت هدفمند این مجموعه ها می تواند تاثیرگذاری بالایی در اقتصاد کشور داشته باشد.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر