کد خبر: 111169
A

دعوای ساترا و ارشاد بالا گرفت/ «زخم کاری» قربانی تصمیم گیری‌های مختلف

شنیده شده که سازمان سینمایی از سازمان تنظیم مقررات رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر (ساترا) بابت محتوای سریال «زخم کاری» شکایت کرده و خواستار توقف پخش این سریال است.

دعوای ساترا و ارشاد بالا گرفت/ «زخم کاری» قربانی تصمیم گیری‌های مختلف

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ روز گذشته خبری منتشر شد مبنی بر اینکه سریال «زخم کاری» به کارگردانی محمدحسین مهدویان با شکایت وزارت ارشاد در آستانه توقیف قرار دارد. «زخم کاری» که تا امروز چهار قسمت از آن پخش شده است با شکایت رسمی وزارت ارشاد به دادسرای فرهنگ و رسانه وارد چالشی جدی شد.

در خبر منتشر شده آمده: مجموعه «زخم کاری» که نقش اصلی آن با نام مالک را جواد عزتی ایفا می‌کند، برگرفته از رمانی با نام بیست زخم کاری به قلم محمود حسینی‌زاد است. پس از انتشار قسمت‌های نخست سریال، واکنش‌های بسیاری در رسانه‌ها نسبت به محتوای این سریال منتشر شد و منتقدین بسیاری نقش مالک را از جمله نقش‌های بی‌بدیلی دانستند که تا به حال جواد عزتی ایفا کرده است. البته این واکنش‌ها به مذاق نوید محمدزاده بازیگر سریال قورباغه خوش نیامد و پس از اظهارنظری که در این باره داشت، موجی از انتقادات روانه‌اش شد تا در نهایت حرفش را پس بگیرد.

حالا این بار شنیده شده که سازمان سینمایی از سازمان تنظیم مقررات رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر (ساترا) بابت محتوای سریال «زخم کاری» شکایت کرده و خواستار توقف پخش این سریال است.

گفته می‌شود صحنه‌های مربوط به سیگار کشیدن مالک، نمایش استفاده از مواد مخدر و مشروبات الکی در بخش‌هایی از سریال از جمله موارد اعتراضی سازمان سینمایی است. »

پس از این خبر بود که یکی از رسانه‌های سینمایی که مدیرمسئولش یکی از تهیه کنندگان با نفوذ تلویزیون است با انتشار خبری به نقل از منابع آگاه در داخل وزارت ارشاد این خبر را تکذیب کرد و گفت اساسا وزارت ارشاد بنایی بر شکایت از آثار سینمایی و نمایش خانگی ندارد.

خبرگزاری تسنیم نیز در گزارشی با عنوان «خبرسازی، شکایت‌سازی و تبلیغ‌سازی برای زخم‌کاری» نوشت: شنیده شد که سازمان سینمایی از سازمان تنظیم مقررات رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر (ساترا) بابت محتوای سریال «زخم کاری» شکایت کرده و خواستار توقف پخش این سریال است. اما در پیگیری‌ها معلوم شد که هیچ شکایتی از سوی سازمان سینمایی اتفاق نیفتاده است و اتفاقاً موضوع دیگری مطرح می‌شود که این نوع خبرسازی‌ها و تبلیغات به ترفندی تبدیل شده که سریال را بیشتر ببینند و مورد توجه قرار بگیرند.

پس از تکذیب‌های مختلف بالاخره سازمان سینمایی در بیانیه‌ای کوتاه ضمن تایید تلویحی شکایت از «زخم کاری» نوشته است: «وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با توجه به انتشار و پخش آثار تصویری در حوزه نمایش خانگی، ضمن دفاع از مجوزهای صادر شده، در خصوص محصولات فرهنگی فاقد مجوز، مطابق رویه قانونی گزارشی به مراجع ذیربط ارسال می‌کند تا حقوق فعالانی که در چارچوب قانون عمل می‌کنند، پایمال نشود.»

همین بیانیه نصف و نیمه و محافظه‌کاران باعث شد علی سعد معاون ساترا در توییتی خطاب به سازمان سینمایی بنویسد: «ساترا تمایلی به مطرح کردن سنگ‌اندازی‌ها در مسیر حمایتی خود از رسانه‌های صوت و تصویر را ندارد، ولی لازم است شفاف اعلام کنم: درروزهای گذشته وزارن ارشاد نسبت به پخش سریال «زخم کاری» به دادسرای فرهنگ و رسانه شکایت کرده. دوستان در صورتی که با مردم صادق‌اند، با تکذیبیه رسمی افکار عمومی را آگاه کند! کاش دوستان وزارت ارشاد در آخرین روزهای مسوولیت خود با مردم صادق بودند. »

در نهایت محمدجواد شکوری مقدم مدیرعامل فیلیمو در توییتی با اشاره به حواشی پیش آمده پیرامون سریال «زخم کاری» نوشت: «حداقل نیاز یک صنعت برای توسعه، پایداری قوانین و پنجره واحد ارتباط با حاکمیت است، چند سالی است صنعت vod معلق است و قطعا در آینده هیچ‌کس پاسخگوی خشک شدن ریشه این صنعت مانند دیگر صنایع نخواهد بود.

به نظر می‌رسد اختلاف‌ها میان وزارت ارشاد و ساترا در روزهای پایانی دولت به اوج خودش رسیده است. در روزهایی که سینماها به خاطر شیوع کرونا اوضاع خوبی ندارند و پلتفرم‌های نمایش خانگی با ساخت آثار نمایشی سعی در ایجاد فضای اشتغال و تولید دارند وجود چنین اختلاف نظرها و مشکلاتی که در نهایت قربانی‌ای جز محصول ساخته شده و پلتفرم‌ها ندارد به عرصه تولید نمایش خانگی ضربه می‌زند و رونق شبکه نمایش خانگی را با دست اندازهای بی‌جهت روبرو می‌کند.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر